DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Ik bepaal zelf wat ik doe: Yeah Right!

Alles over Funstuff, van games tot films, van bonsaiboompjes tot auto's. Je kan het hier kwijt

Ik bepaal zelf wat ik doe: Yeah Right!

Postby Jeroen » 10 Feb 2011, 12:34

Jeroen
Lifestyle Coach

Re: Ik bepaal zelf wat ik doe: Yeah Right!

Postby Jerry » 10 Feb 2011, 13:02

Ik heb m'n masterscriptie geschreven over de aspecten van Product Placement (sluikreclame).

Ik had graag dit filmpje willen zien voordat ik hem definitief had opgestuurd ;) interesting stuff!
Jerry
DutchALF Team

Postby Jeroen » 10 Feb 2011, 13:06

Er zijn best veel leuke filmpjes van dit te vinden, klik anders ff door op de aanbevolen videos op youtube!

Best grappig :)

- Jeroen
Jeroen
Lifestyle Coach

Postby Jeroen » 10 Feb 2011, 13:10

Lees nu ook: na priming (als het ook gekoppeld is aan deprivatie) lijken relevanten objecten groter. Best cool! heb je dorst, en word drinken geprimed, dan lijken cola blikjes groter in je hoofd, vet!

Ook zonder priming lijkt dit te gebeuren trouwens. Als we willen schrijven (zonder dat we weten dat we dat willen zelf) dan lijken pennen groter... Hoezo realiteit is absoluut :P

- Jeroen
Jeroen
Lifestyle Coach

Postby Morphs » 10 Feb 2011, 18:56

Misschien dat daarom vrouwen steeds grotere borsten lijken te krijgen :D

(bron: http://www.nu.nl/algemeen/915761/nederl ... video.html)
Morphs
Contributing DALF-er

Postby Jos » 10 Feb 2011, 22:57

Ik blijf me verbazen over de beperkte mate van daadwerkelijke controle die we hebben.
Het interessante vind ik nog dat 99% van de mensen dit niet willen geloven. Ik heb het wel onder controle zeggen ze dan :D

ps: een les geleerd. Nooit water bestellen bij je sollicitatie ;)
Jos
Lifestyle Coach

Postby crashtest » 11 Feb 2011, 09:17

Ik moet hier wel opmerken dat dit soort experimenten vooral over de korte termijn gaan en vooral over een proces dat sowieso erg intuitief is. Je moet iemand beoordelen, maar dat doe je als je iemand niet kent sowieso op basis van je eigen humeur, als het buiten zou regenen zou die man ook sneller afgewezen worden.

Uit economisch onderzoek blijkt dat over de langere termijn mensen toch redelijk rationeel blijken te zijn. En ook als je beslissingen uitvergroot over grotere groepen. Dit is dus een soort van micro/macro paradox.
crashtest
DALF-er

Postby Jos » 11 Feb 2011, 11:40

Uit economisch onderzoek blijkt dat over de langere termijn mensen toch redelijk rationeel blijken te zijn. En ook als je beslissingen uitvergroot over grotere groepen. Dit is dus een soort van micro/macro paradox.

Heb je hier meer informatie over. Ik vraag me af waarop ze baseren dat mensen over langere termijn wel rationeel zijn?

Desondanks overigens kunnen beslissingen uitvergroot over grotere groepen of over langere termijn eventueel rationeel zijn, op korte termijn heb je daar dus helemaal niets aan :P (bijv. bij dat filmpje)
Jos
Lifestyle Coach

Postby crashtest » 11 Feb 2011, 11:57

Dit is gebasseerd op het idee transitiviteit: als je product a beter vind dan b, en b beter dan c dan vind je a ook beter dan c. Dit houdt ongeveer stand voor 94% van de volwassenen en maar de helft van de kinderen.
Ik geef toe dat dit een heel erg nauwe definitie is.

Wat ook meespeelt is dat neo-klassieke modellen over de langere termijn en onder normale omstandigheden wel standhouden, en dat dus onder normale omstandigheden de aanname van rationaliteit een redelijke is.
Tegenwoordig wordt er echter steeds meer gesproken over "bounded rationality:" er zijn grenzen aan rationaliteit. Die kunnen echter ook liggen in het feit dat het vaak te veel moeite kost om tot een goed oordeel te komen.

Maar wat trouwens bijna alle economen en psychologen missen (naar mijn mening) is dat rationaliteit niet tot nieuwe kennis leidt. Wij baseren onze kennis namelijk op observaties, als de kosten van het inwinnen van informatie te hoog zijn kunnen mensen er van af zien om dit te doen en berusten dan meer op intuitie. (zoals in het filmpje)
crashtest
DALF-er

Postby Jay-Em » 13 Feb 2011, 14:24

Yep yep, mooi is dat die beinvloeding :O

Beetje kritisch dan:

Het gaat natuurlijk nog altijd om veertjes op de balans en om een beslissing die eigenlijk 50/50 is omdat er te weinig goede informatie is, vandaar tegenwoordig alle assesments etc. bij een sollicitatie.

Verder is het natuurlijk nog afwachten of diegene die koffie voor jou haalt daar ook een goede herinnering aan heeft of dat hij 't vorige kopje over zijn broek heeft gegooid :P

Oh ja, en hij neemt zelf de tests af wordt in ieder geval in het film gesuggereerd, dat brengt ons weer bij Clever Hans, vast niet onbekend bij jullie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Clever_Hans

Maar goed when all is said and done is een kilo veren nog steeds even zwaar als een kilo lood ;)
Jay-Em
Active DALF-er

Return to Supercool