by markzor » 04 May 2011, 02:34
Ja, mindfulness is voor mij echt een handleiding om om te gaan met je gedachtes en gevoelens. Of meer een levenshouding eigenlijk.
Ik zie veel overeenkomsten met de houding van mindfulness en de houding van een natural.
Ik zie ook veel dezelfde "technieken" -- niet alleen "in het moment zijn", maar ook over dingen los kunnen laten / niks van aantrekken - dat maakt je meer centered en minder reactief. Of het vermogen rustig te blijven onder plezier/pijn. Dat voorkomt ego en maakt je minder vatbaar voor afwijzingen.
Het feit dat je jezelf beter leert kennen, omdat je beter kunt concentreren, beter op let en helderder (met hogere resolutie) ziet wat er allemaal gebeurt helpt je ook oude gewoontes te doorbreken - en om vervelende gedachte patronen (beperkende overtuigingen) op te sporen.
Verder wordt het in de westerse wereld vooral ingezet tegen chronische pijn en gestressde mensen. Je hebt Mindfulness Based Stress Reduction, Mindfulness Based Cognitive Therapy, en een aantal soortgelijke aanpakken (acceptatie therapie heeft veel raakvlakken).
Het is in zekere zin soort moederskill: Door bewust te zijn van jezelf en alles wat er om je heen gebeurt, zie je dingen sneller en heb je ze meer in de hand. Betere focus en concentratie is sowieso handig om dingen te leren. Emotionele stabiliteit en fight-of-flight reacties zorgen voor stressbestendigheid beter handelen. Het opmerken van gedachtes helpt je ook "aannames" te spotten, en daarmee dus niet alleen beperkende overtuigingen weg te halen, maar ook om creatiever (out of the box) te denken. Of om los te breken van sociale conditionering, of groeps druk. Zodra je ziet wat er gebeurt, kun je er wat mee... anders blijft het een onbewuste automatische reacie op de automatische piloot.
Met minder intern gebabbel in mijn hoofd (omdat ik gedachtes opmerk, i.p.v. erop reageer door door te denken) kan ik beter naar mensen luisteren - er is gewoon minder mentale ruis.
Het onafhankelijk geluk wat boeddhisten met o.a. meditatie proberen te vinden is natuurlijk een recept voor zelf-liefde, zelf-amusement en waarde geven ipv nemen.
... ik kan nog wel even door gaan ....
de voordelen van meditatie, soms wat subtiel, verschijnen op alle vlakken in je leven als je er op let!