DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Betere blogposts!

Alles over Funstuff, van games tot films, van bonsaiboompjes tot auto's. Je kan het hier kwijt

Betere blogposts!

Postby Jeroen » 04 Dec 2010, 08:27

Heren (en dames),

Al een poosje loop ik te brainstormen over betere concepten voor de blogposts. Echter ben ik nog niet helemaal enthousiast over de ideeën die we tot dusver hebben. Steeds minder mensen lezen lange teksten in deze wereld, vooral meer dan 5 minuten lezen doen mensen niet. Veel van de blogposts bevatten best uitgebreide concepten, die kort zijn opgeschreven. Hierbij zijn twee problemen:

1) mensen beginnen niet met lezen omdat het te lang is.
2) mensen lezen het even snel, en krijgen de boodschap niet mee.

Net als met presentaties wil ik met de blogs impact maken, en dat lukt zo (totaal) niet!

Daarmee de vraag bij jullie: Wat zou ik kunnen doen om meer impact te hebben met de blogposts? Hierbij gaat het niet om MEER mensen te bereiken, maar BETER de mensen te bereiken die we bereiken.

Ideeën die we hebben:
1) Webcam video berichten
2) Powerpoint presentaties met ingesproken tekst
3) Prezi presentatie
4) animaties maken (kan niet kost te veel tijd, tenzij iemand goede tools weet/heeft)
5) meer gebruik plaatjes

Alvast bedankt!

- Jeroen
Jeroen
Lifestyle Coach

Re: Betere blogposts!

Postby Morphs » 04 Dec 2010, 09:30

Ik blijf even uit de buurt van manieren om je posts te presenteren en geef juist een suggestie waarop je je posts kunt structureren zodat het de lezer beter vasthoudt.

Wat vooral goed werkt is het nieuwsgierig maken van de lezer. Als je meteen aan het begin al helemaal verklapt waar je stuk over gaat, dan vervul je direct die nieuwsgierigheid. Vaak die je dat een blogpost start met een probleem of typische situatie waar iedereen zich aan kan spiegelen. Vanuit die eerste gewekte nieuwsgierigheid kun je verder uitwerken.

Qua structuur zou ik dit proces een aantal keren herhalen, waarbij je steeds een iets langer stuk kunt schrijven. Elke keer raakt de lezer geboeider (issues/vragen worden beantwoord maar er komen ook steeds meer vragen bij) en de lezer heeft al wat tijd geinvesteerd in het lezen (=neiging om verder te lezen).

Dus bijvoorbeeld een dergelijke opzet (in dit geval drie iteraties van prikkels en uitleg):

---Prikkel 1, Opening - Korte situatieschets, probleemschets waarin de lezer zichzelf kan vinden. Het probleem is er en het zou erg fijn zijn als de lezer die na die artikel op kan lossen.
Korte uitleg 1 over probleem/situatie en het ontstaan ervan, hint naar het feit dat er oplossingen bestaan en noem ze zonder uitleg. (1 alinea)

---Prikkel 2 - Situatie iets specifieker of gedetailleerder maken, evt. wat theorie betrekken
Langere uitleg 2, theorie aanhalen. Wel practisch houden en met vragen eindigen. De lezer weet meer, maar wil nu nog meer weten. (+/- 2 a 3 alineas).

---Prikkel 3 - Nog verder ingaan op de situatie, evt. betrekken op de toekomst/verdere ontwikkelingen, maak de lezer nieuwsgierig naar het meest boeiende gedeelte.
Verdere uitwerkingen 3 van hetgeen je in de derde prikkel aan de lezer hebt aangeboden. Laat de lezer weten hoe belangrijk het is om dit te weten, wat voor practisch nut het heeft. Hoe weinig dergelijke inzichten gebruikt worden, oid. Rond wel af met een duidelijke en beknopte conclusie, want je inleiding bevat opzettelijk niet de kern van je verhaal (2-5 alineas).
---
Dit is heel kort hoe ik het in mijn hoofd heb zitten. Feel free to critisize want ik typ het gewoon direct uit..

Een vriend van me las een tijdje de blogposts van Steve Pavlina, die blogt op gebied van personal development. Persoonlijk was ik zelf zo'n lezer die niet geboeid kon worden, waarschijnlijk door de lappen tekst. Maar allicht kun je wel wat interessante methodes ontdekken die jou als lezer boeien.
Morphs
Contributing DALF-er

Postby Jerry » 04 Dec 2010, 10:03

Ik zie mezelf als een vrij sléchte lezer met een redelijk korte concentratie-span. Erg kut aangezien je deze wel nodig hebt voor bijvoorbeeld non-fictie boeken, but I'll manage ;).

Dit is hoe ik beide vorige posts lees:

Jeroen

Lees lees lees.

Lijstje.

Lees lees.

Lijstje.

Afsluiting.

Morphs

Lees lees.

Le...

skip

skip

Lees.

Lees terug wat ik geskipped heb omdat ik toch hierop ga reageren.

Dikgedrukte woorden en opsommingen met accenten.

Afsluiting.

Dus wat ik kan adviseren: behalve structuur in je verhaal zorg ervoor dat de lezer (hoe moeilijk de stof ook is) zo min mogelijk moeilijk hoeft te doen om de stof op orde te krijgen. Dus veel opsommingen, dikgedrukte woorden en overzichten en allinea's.

Klinkt als een hele domme benadering van je publiek maar dat hoeft niet zo te zijn aangezien de inhoud nog steeds relevant is. :)
Jerry
DutchALF Team

Postby ricky » 05 Dec 2010, 12:05

Ik steun Morphs idee, ik vind dit zelf ook.

Het is net zoals een persbericht, je legt ze het probleem simpel uit en dan geef ze je daarop het antwoord, en dan in de volgende alinea's ga je verder op de details in. Net als deze post :-)

Alleen ik ga niet verder op de details in :P
ricky
Active DALF-er

Postby Jos » 05 Dec 2010, 16:04

ricky wrote:Ik steun Morphs idee, ik vind dit zelf ook.

Het is net zoals een persbericht, je legt ze het probleem simpel uit en dan geef ze je daarop het antwoord, en dan in de volgende alinea's ga je verder op de details in. Net als deze post :-)

Alleen ik ga niet verder op de details in :P

De meeste persberichten worden ook enkel op 'titel' gelezen en verder niet of nauwelijks. Wat Jeroen volgens mij meer probeert aan te geven is: tekst is 1 ding en hierin kun je het eea doen om het zo goed mogelijk over te brengen, zoals morphs en ricky ook aangeeft. Echter, wat kun je nou naast droge tekst doen en wat structuuropbouw, om een concept of idee goed mee te geven zodat het ook blijft hangen.
Jos
Lifestyle Coach

Postby Teaser » 05 Dec 2010, 20:47

Dat je blogs niet goed gelezen worden is iets wat je zeker weet, maak ik correct op uit je post?

Allereerst een klein puntje: ik kom in de posts van the Natural nog wel eens een spelfoutje tegen. Gaat vaak om de d's en t's op de verkeerde plek. Nou zou ik me daar niet zo druk om willen maken, maar bij een professioneel bericht vind ik het toch wat storend en het bevordert niet de motivatie en concentratie om inhoudelijk goed te blijven lezen. Ook de interpunctie leest voor mij niet altijd lekker weg. Ik wil best eens je posts reviewen in dat opzicht, als je daar wat aan hebt.

Daarnaast zou je er aan kunnen om je artikelen te categoriseren. Ze staan nu kriskras door elkaar, reviews, aankondigingen en visies.

Je zou ook bij wijze van experiment eens een keer een artikel VIP kunnen maken. Dan moeten mensen eerst iets doen (bijv. e-mailadres opgeven) voordat ze het artikel kunnen lezen. Minder toegankelijk, maar omdat ze er voor moeten werken heeft het artikel meer waarde.

Het werkt ook als je een dialoog start en de lezer betrekt in het onderwerp.

Tot slot nog een link waar je misschien wat tips uit kunt halen: http://www.copyblogger.com/
Teaser
Active DALF-er

Postby Jakartha » 09 Dec 2010, 11:40

rsdnation.com heeft wel goed ingerichte blogposts
Jakartha
Active DALF-er

Postby markzor » 09 Dec 2010, 20:03

misschien ook een idee:

langere uitgebreidere artikelen, die echt de onderwerpen verkennen in de volledige diepte die ze verdienen, die verstuur je via de nieuwsbrief.

korte, pakkende artikelen post je op de blog.

Inhoudelijk over de artikelen: Welk probleem lost het op?

Vaak is het een kort (oppervlakkig) artikel over een aspect van persoonlijke ontwikkeling, waarin de lezer gestimuleert word erover na te denken en het op zijn eigne leven te betrekken. Er wordt wat achtergrond gegeven en wat voordelen opgenoemd...

... maar je wordt niet enthousiast gemaakt! Welk probleem lost dit nu op? Waarom wil ik hier mee bezig zijn? Heb je er zelf een succesverhaal mee? Of heb je leuke "voor" en "na" van het toepassen van deze dingen?... of was het "gewoon wel leuk om eens over na te denken"?? Want daar doe ik het niet voor!
markzor
Active DALF-er

Postby Rob » 12 Dec 2010, 15:32

Leuke discussie.

Wat ik zelf altijd goed vind werken, is een serie van blog posts. Neem bijvoorbeeld:

Een webshop in... 360 dagen! | Frankwatching http://bit.ly/ehr3S4

Je kunt dan sub-onderwerpen toch wat langer maken omdat je de gehele content over meerdere posts kan verdelen. Bovendien zal het mensen aansporen om, als zij geïnteresseerd zijn, de serie te blijven volgen. Net als op TV eigenlijk.
Rob
DALF-er

Return to Supercool