DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Mijn carriere

Wat zijn je doelen, wat is jou plan. Deel het met ons en we kunnen je erbij helpen om je doelen aan te scherpen of je vragen te beantwoorden.

Mijn carriere

Postby Seabass » 28 Dec 2010, 20:46

Beste forumleden!

Eind november ben ik teruggekomen van een wereldreis van een jaar (http://www.dutchalf.nl/introduceer-jeze ... t2081.html). Ik heb veel tijd gehad om na te denken over mijn carriere. Ik heb 2 jaar op kantoor gewerkt als pensioenconsultant en dit was mijn roeping niet (A) Ik heb hier wel heel veel van geleerd en verschillende mensen ontmoet.

Ik heb besloten dat ik 'lifecoach' wil worden. Ik wil mensen helpen, om meer uit hun leven te halen. Ik heb zoveel mensen op kantoor bijv. gezien, die niet tevreden waren met hun baan. Ondertussen blijven ze wel bij hun werkgever, maar klaagden veel. Daarnaast zijn er andere gebieden als relaties, gezondheid enz. Ik denk dat iedereen dingen kan verbeteren in hun leven. Je hebt tenslotte maar een leven, dus kan je er maar beter alles uithalen! Verder ben ik nu 3 jaar bezig met audiobooks (van o.a. Tonry Robbins, Zan, Tripp Lanier) en ik vind dit erg interessant. Waarom doen mensen wat ze doen of juist niet?

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het winnen van informatie over coaching/trainer. De situatie op dit moment is namelijk: ik heb geen geld, woon bij mijn ouders en heb geen ervaring als coach. Aan de andere kant: Ik heb 2 jaar werkervaring, ik heb een wereldreis gemaakt (waar ik veel van geleerd heb), ik heb 2 bachelors (MER en een in pensioenen). Inmiddels ben ik alweer een maand terug en ik wil graag gaan werken.

Mijn plan (in eerste) instantie is om te beginnen als trainer/coach bij een bedrijf, om daar ervaring om te doen. Kortom een bedrijf die in mijn groei wil investeren. Er zijn niet veel bedrijven die deze mogelijkheid bieden. Misschien zijn ze er wel, maar ik heb er nog niet veel gevonden.

Een andere mogelijkheid is om eerst geld te verdienen, met een baan op een ander werkvlak. Vervolgens met dat geld de opleiding(en) tot coach te behalen. Ik heb besloten dat ik niet terug wil, naar mijn baan als pensioenconsultant. To decide, is to cut off any other possibilities (Tony Robbins). Ik vond deze baan niet leuk, omdat ik 40 uur per week achter het bureau zat. Verder heeft pensioenen mij nooit geboeid en ik wil mensen helpen.

Ik kan ook bij een bollenboer gaan werken (mijn ouder werkgever) en ondertussen verder zoeken naar een baan als trainer/coach.

Ik weet dat ik uiteindelijk mijn doel zal bereiken. Maar wat is jullie visie? Is er bijvoorbeeld nog een andere mogelijkheid? Op dit moment weet ik niet wat de beste weg is.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr,
Sebas
Seabass
DALF-er

Re: Mijn carriere

Postby fsidontknow » 29 Dec 2010, 11:14

Ik denk dat het beste is om in ieder geval ergens aan het werk te gaan. Veel mensen die een eigen onderneming starten werken daar part-time naast als verkoper of iets anders. Wat het meest ideaal is om een functie te zoeken waarbij je coachingsskills zou kunnen op doen (denk aan een onderwijsinstituut). En naar je doel toe te werken. Want een goede lifestyle coach word je niet zomaar. Daar gaat tijd in zitten. Bedenk voor jezelf in wat voor functies je die ervaringen zou kunnen opdoen om je doel te bereiken.
aka kissing bandit, simba, wouser, cockblocker, wushi dushi and the creator of awesome lolly's

Jeroen wrote:You are a true hero! En een voorbeeld voor velen anderen hier, change is possible.

Ruben and fsi COMBO, yeah!!

Humans are aware of their impending death, so they begin to wonder about the meaning of their life.
fsidontknow
DutchALF Team

Postby Jeroen » 29 Dec 2010, 16:35

Dit klinkt wsl een beetje raar, omdat ik coach maar ik wil het toch delen. Er zijn belachelijk veel coaches, en daarvan het grootste deel vrij slechte coaches op deze wereld.

Ik raad je zeker aan te gaan coachen, maar: Als je gaat coachen, zorg dat je de beste coach wordt die je kunt zijn, als je daar niet voor wilt vechten, aub wordt geen coach.

Het is vrij makkelijk een half/2/3/5 uur een verhaal op te hangen. Daadwerkelijk structureel impact maken, is iets wat ik bijna geen enkele coach zie doen(inc ikzelf niet altijd helaas). Het is dan ook vrij moeilijk. Elke workshop evalueren, elke keer iets anders proberen, nog een boek lezen, weer een training volgen, nog een huilende client aan de lijn, te weinig resultaat. Zelf vind ik de moeite niets vergeleken de voldoening die je er uit krijgt :) Ik kan weinig leukers verzinnen dan coachen.

Wat ik probeer over te brengen: weet je het zeker? Ik hoop dat je een van die coaches wordt/bent die echt probeert een verschil te maken, en impact te hebben op je clienten. Waarom wil je het doen? Hoe hard ga je er voor vechten?

Wat betreft solliciteren: zorg dat je overtuigt bent dat je dit echt wilt gaan doen. Bij the natural hebben we een poosje gezocht naar een vrouwelijk coach en bij ons klopte een aantal enthousiastelingen aan die wilde coachen voor ons. Ze hadden er een paar boeken over gelezen, waren "goed met mensen" en coachen "leek hun heel leuk". Verder hadden ze geen relevante opleiding of ervaring. Ik had een client meegenomen naar de sollicitatie gesprekken om te kijken hoe dat ging. Ik zal het beschaafd houden, maar we hebben de sollicitaties stop gezet.
Bij één was er iets potentie. Alleen die was dusdanig zelfverzekerd dat ze het niet nodig vond om eerste (tegen weinig betaling) als support coach mee te draaien. Ze dacht dat ze het wel kon.

Kortom: Laat zien dat je echt graag wilt en bereid bent er alles aan te doen een top coach te worden.

Hoop dat je er iets mee kunt :)!

- Jeroen
"There is Nothing either Good or Bad, Only thinking makes it so"
http://www.thenatural.nl
Jeroen
Lifestyle Coach

Postby Seabass » 30 Dec 2010, 19:05

Mannen, bedankt voor jullie reactie!

Komende maandag ga ik weer 'op het land werken', om in ieder geval geld binnen te halen. Ondertussen ga ik verder zoeken als een baan als coach/trainer. Ik zoek een functie waarmee ik 'coachingsskills' kan opdoen. 28 en 29 januari ga ik naar het Careerevent toe, om daar te kijken naar werkgevers. Verder ga ik ook naar verschillende workshops toe (waaronder die van 'the Natural' ;) )

@ Jeroen. Ik hou er niet van om dingen 'half' te doen, als ik ervoor ga, dan ga ik er ook voor! Ik hou er ook niet van om mensen te helpen, als ik het gevoel heb, dat ik er nog niet aan toe ben. Mensen die slap ouwehoeren, maar ondertussen wenig kennis hebben, daar heb ik niets mee. Juist dat gevoel van voldoening, lijkt me prachtig. Hoe mooi is het, als iemand tegen jou zegt hoe zijn leven is veranderd, door jou?! Of als je dit alleen al ziet. Dit heb ik gemist in mijn laatste baan.

Ik zou het niet erg vinden om 'stage' te lopen als coach. Hiervan kan je al veel leren en kun je een beeld vormen van het beroep. Dit is een prima investering in jezelf. Heb je nog een vacature voor mannelijke coach ;)
Seabass
DALF-er

Postby Keano2010 » 04 Jan 2011, 11:20

Seabass,
Goed van je dat je zo gemotiveerd bent om coach te gaan worden. Het zal alleen moeilijk worden om zonder veel (werk)ervaring en opleidingen op korte termijn een baan als coach te vinden. Hieronder twee tips wat je in de tussentijd zou kunnen doen om je coachingskills verder te ontwikkelen en uiteindelijk je doel te bereiken:

Geef bij je (toekomstige) werkgever aan dat je de ambitie hebt om in de toekomst manager te worden of een andere leidinggevende functie te vervullen en geef aan dat je hiervoor graag de nodige opleidingen voor wilt volgen. Managersopleidingen op het gebied van plannen/organiseren, presenteren, veranderingen implementeren, adviseren, omgaan met conflicten, onderhandelen, omgaan met kritiek, communicatie in het algemeen, etc . zullen je verder helpen om je vaardigheden als toekomstige lifestyle coach te ontwikkelen. Vooral de wat grotere bedrijven zijn vaak bereid om op het gebied van opleidingen in hun mensen te blijven investeren. Ik zelf ga volgende maand beginnen de NLP Practitioner opleiding. Deze wordt door mijn werkgever volledig vergoedt.

Ga vrijwilligerswerk (op het gebeid van welzijn) zoeken waarbij je mensen kunt helpen hun doelen te bereiken. Binnenkort ga ik in Apeldoorn via de stichting Wisselwerk jongeren begeleiden die “een steuntje in de rug” nodig hebben. Bij dit project wordt je (na een selectieprocedure) een aantal maanden als coach aan een jongere gekoppeld . Deze help je dan b.v. met solliciteren, meer zelfvertrouwen krijgen, een bepaald talent te ontwikkelen en andere uiteenlopende zaken. Je leert hier niet alleen ontzettend veel van, maar kunt ook van grote betekenis voor iemand anders zijn (WIN/WIN :D ). Misschien dat er bij jou in de buurt ook een dergelijke organisatie actief is.

Veel succes met alles!
Keano2010
DALF-er

Postby iemandsland » 08 Jan 2011, 12:07

Ik denk dat het verstandig is om meer werkervaring op te doen.
Prettig dat je weet wat je wilt op termijn, dat kun je in je achterhoofd houden bij andere werkzaamheden, zodat je je ontwikkelt in de richting die je op wilt gaan.
En wie weet kan het wel zonder werkervaring, als je bewijsdrang om anderen ongelijk te bewijzen groot genoeg is zou je die in kunnen zetten om je eigen doel te bereiken.
En luister naar mensen die al voldoende ervaring hebben.
Ik ben zo vaak mensen tegengekomen die me zeiden, "dit kan niet, dit lukt je niet". Dat is meer iets dat in anderen zit.

Succes, lees graag je updates.
Als je op linked-in zit, kan ik je in contact brengen met een kennis van mij die al lange tijd coacht.
De markt is redelijk verzadigd, in combo met de bezuinigingen is er werk/geld weggevallen voor gesubsidieerde coaches (maar die zitten aan de onderzijde van het spectrum vaak de zgn slechte coaches zoals Jeroen al noemde).

Dus op zoek naar je unique selling points of unique market, lijkt me? Misschien een e-book ;)
iemandsland
DALF-er

Postby Sollicitatie » 26 Nov 2011, 19:42

Jeroen wrote:Dit klinkt wsl een beetje raar, omdat ik coach maar ik wil het toch delen. Er zijn belachelijk veel coaches, en daarvan het grootste deel vrij slechte coaches op deze wereld.

Ik raad je zeker aan te gaan coachen, maar: Als je gaat coachen, zorg dat je de beste coach wordt die je kunt zijn, als je daar niet voor wilt vechten, aub wordt geen coach.

Het is vrij makkelijk een half/2/3/5 uur een verhaal op te hangen. Daadwerkelijk structureel impact maken, is iets wat ik bijna geen enkele coach zie doen(inc ikzelf niet altijd helaas). Het is dan ook vrij moeilijk. Elke workshop evalueren, elke keer iets anders proberen, nog een boek lezen, weer een training volgen, nog een huilende client aan de lijn, te weinig resultaat. Zelf vind ik de moeite niets vergeleken de voldoening die je er uit krijgt :) Ik kan weinig leukers verzinnen dan coachen.

Wat ik probeer over te brengen: weet je het zeker? Ik hoop dat je een van die coaches wordt/bent die echt probeert een verschil te maken, en impact te hebben op je clienten. Waarom wil je het doen? Hoe hard ga je er voor vechten?

Wat betreft solliciteren: zorg dat je overtuigt bent dat je dit echt wilt gaan doen. Bij the natural hebben we een poosje gezocht naar een vrouwelijk coach en bij ons klopte een aantal enthousiastelingen aan die wilde coachen voor ons. Ze hadden er een paar boeken over gelezen, waren "goed met mensen" en coachen "leek hun heel leuk". Verder hadden ze geen relevante opleiding of ervaring. Ik had een client meegenomen naar de sollicitatie gesprekken om te kijken hoe dat ging. Ik zal het beschaafd houden, maar we hebben de sollicitaties stop gezet.
Bij één was er iets potentie. Alleen die was dusdanig zelfverzekerd dat ze het niet nodig vond om eerste (tegen weinig betaling) als support coach mee te draaien. Ze dacht dat ze het wel kon.

Kortom: Laat zien dat je echt graag wilt en bereid bent er alles aan te doen een top coach te worden.

Hoop dat je er iets mee kunt :)!

- Jeroen

Wat vind je van de Coach Tony Robbins? Als coach vast al eens iets over gehoord toch? Ik vind hem echt te gek, echt mijn grote voorbeeld! Die man die boekt resultaten binnen 2 uur tijd! Niet normaal zeg haha!
Tips voor solliciteren? #1 tip is het: Sollicitatiegesprek voorbereiden
Sollicitatie
DALF-er

Postby thoms04 » 19 Dec 2011, 10:37

Hou ook de functies in de gaten die assessment of gesprek/interviewtechnieken bevatten in de gaten. Hier leer je kijken, luisteren, en doorprikken. Essentieel voor een goede coach. Alles begint bij goed luisteren.
Homo universalis... alles in balans
thoms04
DALF-er

Postby thoms04 » 09 Jan 2012, 15:42

artikeltje van intermediair over coaches. http://www.intermediair.nl/artikel/carr ... m=facebook

Hoe staat et er nu mee?
Homo universalis... alles in balans
thoms04
DALF-er

Return to Doelen / Gameplan