DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

verdovingsdrang

Gezondheid, Uiteriljk, Eten, Sport, Meditatie en verwanten

verdovingsdrang

Postby Ramiro » 10 Jul 2011, 10:25

Ik las laatst een reactie van Markzor op een van de discussies in dit forum. Zoals vaker met de reacties van Markzor was mijn aandacht er maar half bij (geintje M, respect voor je bijdragen ;)), tot de term vlucht- en verdovingsgedrag op mijn netvlies viel en zich een baan mijn schedel in forceerde. Plots was mijn aandacht er volledig bij. Waarom? Markzor tipte hier een concept waar ik erg mee aan het worstelen ben de laatste tijd. Het is een geintje waar ik altijd al gevoelig voor ben geweest, in sommige perioden meer dan anders. De laatste weken bevind ik me weer in een tijd waarin ik soms gek word van mezelf en de constante druk om verlichting te zoeken. Die druk uit zich in een drang naar drank, suiker, koffie, tv, sex, en wat ik nog meer kan vinden om even kort de illusie te voeden dat ik me beter zal voelen. Er zijn dagen bij dat ik me drie keer aftrek, twee pakken chocoladekoekjes naar binnen ram en anderhalve liter koffie naar binnen giet. Twee vragen daarover. Klinkt dit bekend en wat doe je er aan? Simpelweg stoppen met rukken heeft niet zoveel zin. Hier is discipline voor nodig die ik best kan opbrengen, maar de drang uit zich dan gewoon sterker in iets anders. Er is een dieperligende oorzaak waarvan de vormen waarin ik verlichting zoek alleen symptomen zijn. Wellicht dat meditatie kan helpen? Any other ideas?

Groet,

R.
Ramiro
DALF-er

Re: verdovingsdrang

Postby thoms04 » 12 Jul 2011, 10:39

ha een broeder in de strijd.
Verslavingen hebben altijd voor mij op de loer gelegen. Als een uitweg om overweg te kunnen met de vele indrukken die ik opdoe. Ik voel en zie veel, vooral tijdens mijn kindertijd heeft me dit erg gehinderd om goed mijn draai te kunnen vinden in deze samenleving.
Ik vind ze eigenlijk allemaal wel leuk, alle soorten verslavingen, toch ben ik redelijk in controle nu. Met uitzondering van de meest nasty 1 voor mij, nagelbijten. Dit is dan ook een nog een van de grote doelen.
Vooral bij drugs, gokken en sex, en intimiteit zoeken kan ik snel in destructief partroon schieten, gelukkig heb ik een sterke wil en is het nooit meer dan proeven geworden.

Wat mij goed heeft geholpen is die (verdovings)drang proberen te koppelen aan de negatieve gevolgen. Lange en korte termijn. Wanneer ik echt kon voelen wat dit ene uurtje blowen voor effect zal hebben op hoe ik mij fysiek en geestelijk voel in de morgen dan sla ik het wat vaker over. Soms kies ik dan bewust voor het moment met haar consequenties en dan is het ook gewoon ok.
Mastruberen bijv. ik had mezelf een beetje geconditioneerd dat masturberen een nieuwe start is. Even de verveling wegwerken, even de rommel er letterlijk uitspuiten. Wel er zijn genoeg niet zo relaxte momenten op een dag en zo val je snel in een destructief patroon. Wat mij helpt is om de conditionering/anker anders te doen.
Voel ik me niet zo lekker of moe dan zoek ik nu meer afleiding in een stukje comedy of een hypnotische track of powernapje. Vaak gevolgd door een 1 koffie waar ik dan ook echt van geniet.

VOor mij komt het beheersen van verslavingen allemaal neer op de juiste conditioneren. Lukt het je om een paar maanden echt de baas te zijn dan gaat je ego ook minder erom vragen. Mooi voorbeeld, fast food, vroeger was het het summum. Nu ik wil het eigenlijk alleen nog maar als ik dronken ben. Ik associeer het nu met ongezond, laag in energie/voedingswaarde en tegenstrijdig met mijn sportersmentaliteit. Mijn lichaam is een tempel en zo wil ik haar ook zien. Ik geniet nu veel meer van fruit, groente of een goed gebalanceerde maaltijd. Dit koste even een tijdje van doorbijten maar je herlegt als het ware je focus en je ego volgt.
Niet mastruberen werkt idd niet, maar wellicht als je dit gevoel aan iets anders gezonds/productiefs koppelt dat je wel vooruitgang ziet?
thoms04
DALF-er

Postby thoms04 » 12 Jul 2011, 10:44

Meditatie is uiteraard ook een weg om je ego te leren omarmen/overwinnen.
Dit is naar mijn mening wel de levenslange weg, wat je mogelijk niet van je verslavingdsdrang afhoudt. Ik ontmoet niet zoveel verlichte mensen, misschien ben jij de eerste, lol. Mijn favoriete meditatiemethodes zijn allemaal boedhistische georienteerd. oa mindfulness en je kan uiteraard kijken wat het jou brengt. Mij heeft het bijvoorbeeld geleerd om veel meer van het moment te genieten, van de kleine dingen. Mbt de verslavingsdrang zie ik voor nu eigenlijk geen verbeteringen door meditatie...
thoms04
DALF-er

Postby thoms04 » 03 Oct 2011, 18:09

Mindmap over Self-Sabotage-Patronen.
http://blog.iqmatrix.com/wp-content/upl ... 2000px.gif
thoms04
DALF-er

Postby Lu Mallorca » 04 Oct 2011, 21:33

Je moet je verdovingen niet zien als het probleem, maar als de oplossing. Het probleem ligt ergens anders.

Een getalenteerd psychologe zei mij eens dat haar collega's het hadden over "hij heeft een alcohol probleem". Zij zegt: "nee, alcohol is niet zijn probleem, het is zijn oplossing. Zo gauw je er zo naar gaat kijken dan kom je ergens."

Dus wat steekt er werkelijk achter al deze 'problemen'? De verdoving? Lijkt me niet. Waarschijnlijk is er ergens een gigantische hoop stress in je leven die je niet wilt zien of onderschat. Kan van alles zijn.
Lu Mallorca
DALF-er

Postby crashtest » 05 Oct 2011, 09:01

Je gaat er aan voorbij dat verdovende middelen al op zichzelf verslavend zijn. Daarnaast produceren ze stoffen als dopamine die als beloningssysteem werken in onze hersenen.
Wat je ook vergeet is dat mensen met veel problemen en stress die problemen ook als rationalisering kunnen gebruiken voor hun substance abuse.
crashtest
DALF-er

Postby krazj » 05 Oct 2011, 20:08

Grappig hier heb ik ook over nagedacht...mensen zoeken snel naar zulke dingen. Volgens mij heeft het te maken om een jezelf goed te voelen..je zoekt een soort geluk die je op dat moment mist. Echter haal je het geluk vanuit externe dingen(alcohol / sex / eten) maar van korte duur, het is maar tijdelijk.

Je voelt je niet fijn en zoekt simpelweg naar dingen die er voor zorgen dat je je fijn voelt.. zoals ik zei zijn die dingen maar van korte duur..

Dit heb je ook met "nep verliefdheid" je denkt het geluk gevonden te hebben in een persoon, maar zo werkt het niet, en al snel merk je dat het nergens op uitdraait..

Echt geluk haal je uit jezelf..onderneem dingen, loopt niet weg voor uitdagingen die je als persoon laten groeinen :D
krazj
Contributing DALF-er

Return to Je Lichaam: Gezondheid & Uiterlijk