DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

poll: Mediteren

Gezondheid, Uiteriljk, Eten, Sport, Meditatie en verwanten

Mediteer jij

Ja, altijd!
17
28%
Soms/ Wel eens geprobeerd
32
52%
Nee, Zweverige onzin
0
No votes
Nee, waarom zou ik?
10
16%
Nee, wat is da?
2
3%

Total votes : 61

Re: poll: Mediteren

Postby novell » 10 May 2010, 09:45

Ik neem wel tijd om tot mezelf te komen. Soms sluit ik me ogen en probeer ik negatieve energie in te ruilen voor positieve energie. Ik weet niet of dit technisch gezien valt onder mediteren :S
novell
DALF-er

Postby Frank » 10 May 2010, 11:13

novell wrote:Ik neem wel tijd om tot mezelf te komen. Soms sluit ik me ogen en probeer ik negatieve energie in te ruilen voor positieve energie. Ik weet niet of dit technisch gezien valt onder mediteren :S

Ik stem op ja.

Al is het maar om de definitie van mediteren zo breed mogelijk te trekken. :)
Zie ook http://www.lamoosa.nl/artikelen/meditatie/mijn-meditatie-volgens-mijn-methode.html.
Frank
Contributing DALF-er

Postby braidon » 20 Dec 2010, 17:53

Ik probeer het dagelijks te doen, lukt niet altijd:P. maar wordt er zooo ontspannen van. :D
braidon
DALF-er

Postby Oscar Oliver » 22 Dec 2010, 22:19

Ik ben eens een week naar Plum Village geweest. Dit is een dorpje in Frankrijk met een heleboel monniken.

Je stond 5 uur op en begon om kwart voor 6 met mediteren, daarna ook in de middag als je wilde en tijdens het avondeten was je stil en ging je daarna praten over de belangrijke onderwerpen van het leven.

Heel boeiend en leerzaam! Wel kwam ik erachter dat ik het leven té stil en saai vond en dat mediteren niet echt mijn ding is. Ik rust op een andere manier.

Het is wel aan te raden als je je eens echt wilt verdiepen in deze wereld. Het is niet zomaar een boekje lezen en wat aankloten, maar het is samen met meer dan 100 mensen in een zaal mediteren en de volledige levenstijl aannemen voor een week van een boeddhist.
Oscar Oliver
DALF-er

Postby Iceman_B » 23 Dec 2010, 01:47

Wat wordt er precies verstaan onder mediteren?
Ik pak iedere dag wel even ergens 5 minuten waarbij ik bewust mijn aandacht op mijzelf richt.
Daarbij ook op mijn ademhaling en heel bewust op welke gedachtes er opkomen tijdens die stilte.

Uitermate verfrissend, en ook heel relaxend om even te doen. Kost maar 5 minuten ook.
Ik skim dit topic net door en ik zie allemaal verhalen over verkeerdje matjes, kleermakerzit, mantra's ?
Dat klinkt mij allemaal te ingewikkeld.
Ik vind altijd wel ergens 5 minuten om te relaxen en me op mezelf te richten.
Iceman_B
DALF-er

Postby Huge » 09 Feb 2011, 21:16

Na dit topic te hebben doorgescrolled valt het mij op dat er veel mensen vragen: Meditatie, wat is dat nu?

Het probleem is dat meditatie niet 1 ding is. Er zijn in het boeddhisme 84.000 vormen van meditatie, waarvan concentreren op je ademhaling (leegte) de bekenste is. Het uitgangspunt van het boeddisme is dat je meditatie gebruikt om een staat van 'innerlijke vrede' te bereiken en daarmee het lijden waar alle mensen onderhevig aan zijn te stoppen.

Deze innerlijke vrede houdt in dat je geen zelf meer kent en compassie voelt en praktiseert voor alle levende wezens. Het lijden duidt op de staat die wij allen kennen en wordt veroorzaakt door het vasthouden aan het 'ik' en het ego.

So much voor het vage verhaal.

In de praktijk komt het erop neer dat je meditatie regelmatig toepast op de manier die het best bij jou past. Het gevolg is dat je je bewuster van jezelf en je gedrag naar anderen wordt en daarmee jezelf kunt veranderen in een 'beter' mens. Meditatie is dan ook een middel, geen doel.
De impulsieve verlangens die wij als mensen kennen en de emoties die ons geluk bepalen krijg je door meditatie steeds beter onder controle tot het punt dat je geluk niet afhankelijk meer is van kortstondige emoties die snel veranderen. Dit betekent dus ook dat je impulsen om bijvoorbeeld sex na te jagen veel minder worden. Aan de andere kant kun je wel veel meer genieten van het moment zelf ;-)

Ik verwacht niet dat iemand na dit verhaal exact weet wat meditatie is, zelf ben ik al een jaar aan het ontdekken wat het boeddisme is en hoe je meditatie kunt gebruiken om jezelf te veranderen. Als je meer wilt weten kun je de volgende boeken lezen:

- Open je hart (z.h. De Dalai Lama) : boeddisme voor dummies, goed startersboek qua meditatie.
- Zijn wie je werkelijk bent (z.h. De Dalai Lama) : Duidelijk zwaardere kost, focust vooral op de wortel van het lijden
- Het Tibetaanse Boek van Leven en Sterven (Sogyal Rinpoche) : Voor de mensen die hier echt verder mee willen.

Wil je echt serieus aan de slag met meditatie, zoek dan begeleiding via een boeddhistisch centrum. Meditatie is het veranderen van je geest, als je dit zonder begeleiding doet kun je lelijk vastlopen.
Huge
DALF-er

Previous

Return to Je Lichaam: Gezondheid & Uiterlijk