DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Slapen: deel 1 van 3

Gezondheid, Uiteriljk, Eten, Sport, Meditatie en verwanten

Hoeveel slaap je gemiddeld per nacht?

1. Tussen de 5-6 uur
0
No votes
2. Tussen de 6-7 uur
11
39%
3. Tussen de 7-8 uur
9
32%
4. Tussen de 8-9 uur
7
25%
5. Meer dan 9 uur
1
4%

Total votes : 28

Re: Slapen: deel 1 van 3

Postby iemandsland » 22 Dec 2010, 21:10

7 a 8 uur.
Toen ik in de woestijn zat, was het natuurlijker. Ik ging slapen als de zon onder was na nog een tijdje sterren te hebben gekeken oid en werd ik wakker bij de schemering (uurtje of 5 a half 6 's morgens). Dat was 8 a 9 uur slaap, schat ik zo.
Dochtertje heeft de voorkeur te slapen volgens het natuurlijk ritme van de 'zon komt op' en 'zon gaat onder'.
Als niets me wekt (en ik het niet laat heb gemaakt oid), word ik meestal om 07:30 vanzelf wakker.

Zou het invloed hebben dat we geen 'natuurlijk' slaapritme aanhouden dat meegaat met het zonlicht? En wat zou die invloed zijn?
Zouden mensen die normaal korter slapen, spontaan het natuurlijke ritme gaan volgen als er geen kunstmatig licht is? of zouden ze dan in het donker liggen met hun ogen wijd open? Zouden dat dan de mensen zijn die vroeger de tribe bewaakten tegen wilde nachtdieren? ^^
iemandsland
DALF-er

Postby Oscar Oliver » 22 Dec 2010, 22:12

Uit een grootschalig onderzoek met meer dan een miljoen volwassen deelnemers is gebleken dat je korter leeft als je minder dan 4 uur of langer dan 8 uur slaapt per nacht.

Dit geldt natuurlijk niet voor kinderen en jongeren, die kunnen langer slapen dan 8 uur per nacht.

Ook is gebleken dat een gehele cyclus van de 5 slaapstadia (inclusief de REM slaap) 1,5 uur duren. Na 1,5 uur begint weer een nieuwe cyclus met dezelfde stadia (wel in andere volgordes).

Het blijkt dat je minder fit bent als je wakker wordt midden in een cyclus. Dus het lijkt me het beste dat je 6 uur of 7,5 uur slaapt.

Maar goed, het verschilt erg per persoon denk ik. Zelf voel me vaak pas echt fit als ik 9 uur slaap, dat heeft me moeder ook trouwens. Er zal vast wel iets in de genen zitten, of in de opvoeding.
Oscar Oliver
DALF-er

Postby Jos » 22 Dec 2010, 22:13

He Oscar,

Klopt helemaal. Het tweede deel zal hier meer over gaan. Kom ik op terug. Stay tuned
Jos
Lifestyle Coach

Postby Jerry » 22 Dec 2010, 23:03

Erg goed onderwerp!

Toen we een tijd geleden begonnen met een klein groepje om meer controle op elkaars doelen te kunnen uitoefenen bleek ook dat veel mensen graag hun slaapritme willen veranderen en willen verbeteren. Het is niet voor niks dat dat groepje toen de bijnaam kreeg: de Powernap Rangers.

Niet een alleen regelmatig ritme door de weeks is aan te raden, maar ook dat je niet te lang in bed blijft liggen is zeeeer aan te raden.

Ik volg deze serie met interesse :)
Jerry
DutchALF Team

Postby Seabass » 28 Dec 2010, 20:02

Morphs wrote:
Seabass wrote:Voor sommigen mensen is 4 uur slaap geen stoornis

Ik ken ook mensen die nooit meer dan 4 uur slapen. Maar dat ze het zelf geen stoornis noemen maakt het niet opeens 'gezond' ... daar komen we pas over tientallen jaren achter. Ik kan me namelijk voorstellen dat een dergelijk slaappatroon ten koste gaat van je levensduur.

Dat verhaal over het dieet klinkt erg vaag eerlijk gezegd. Ik heb me in het verleden verdiept in dieten in combinatie met stofwisseling e.d. en het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat je langere tijd minder hoeft te slapen puur vanwege je dieet.

Zo kan Stu Mittleman bijvoorbeeld, meer dan 1000 miles in 11 dagen lopen

Inderdaad erg knap. Maar bedenk dat er altijd wel iemand rondloopt die iets extreem goed kan. Dat wil niet zeggen dat wij dat ooit gaan (willen) behalen. In plaats van te focussen op extremen is het zinniger om te kijken naar gemiddeldes, die zijn voor ons meer van toepassing.

Ik heb na het seminar (sept 2009) het 10-daagse dieet gevolgd, dus gebaseerd op het verbranden van vet. Dit is gebaseerd op o.a. groenten, fruite (met weinig fructose), rijst en vis. Ik voelde toen dat ik meer energie door het (grotendeels) volgen van dit dieet. Zeker met opstaan, merkte ik dit. Als je bijvoorbeeld een maaltijd met veel vlees eet ('s avonds), dan heeft je lichaam de hele nacht nodig om dit te verteren. Dit kost dus een hoop energie, waardoor je meer slaap nodig hebt. Ik at echter niet genoeg toen, omdat ik ook veel sportte (kickboksen). Daarom ben ik er toen de tijd mee gestopt. De effecten op de lange termijn, weet ik niet.

As I remember from the book, while the diet he proposes is not strictly low
carb, it's anti-sugar and starch, heavy on vegetables and living-foods type
of things, and heavy on Fats as a source of energy. (quote van: http://www.weightlossbanter.net/showthread.php?t=21583)

Stu Mittleman is inderdaad een uitzonderlijke ultra-renner (http://www.worldultrafit.com/whois.html). Maar hij heeft deze theorie van een stam uit Centraal-Amerika. Deze stam (iedereen, jong/oud) rent een keer per jaar een bepaalde afstand (voor een bepaald feest), volgens mij iets van 60 miles/km. Dit kunnen ze doen d.m.v. dit dieet.
Ik wil me hier nog verder in verdiepen, maar dit komt nog. Ik vind het in ieder geval erg interessant.

Ik slaap trouwens 7 uur per nacht nu (ipv 8 uur). Dit wil ik nog verder terug gaan brengen naar 6. Eerst maar even wennen aan de 7 uurtjes ;)
Seabass
DALF-er

Postby Jos » 29 Dec 2010, 06:39

De laatste twee dagen 5.5 uur geslapen per nacht. Zeker te weinig. Teveel willen doen in te weinig tijd ;). Later deze week zal ik het tweede deel plaatsen :)
Jos
Lifestyle Coach

Previous

Return to Je Lichaam: Gezondheid & Uiterlijk