DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Moe/Weinig energie door te weinig zonlicht?

Gezondheid, Uiteriljk, Eten, Sport, Meditatie en verwanten

Moe/Weinig energie door te weinig zonlicht?

Postby Morphs » 30 Nov 2010, 13:28

De laatste twee weken merk ik dat ik echt weinig energie heb overdag. Ik kom moeilijk m'n bed uit en zoals nu zit ik hier op de faculteit maar kan ik het bijna niet opbrengen om echt wat aan m'n afstuderen te doen. Vooral de neiging om mindless te surfen heb ik..

Mijn vermoeden is dat het komt doordat ik de zon al die twee weken niet heb zien schijnen. Het lijkt alleen maar bewolkt te zijn..

Vandaar dit topic om twee redenen: wie hebben dit ook en zal het inderdaad door het zonlicht komen? Ik zit eraan te denken om een uur te gaan wandelen oid..
Morphs
Contributing DALF-er

Re: Moe/Weinig energie door te weinig zonlicht?

Postby judha » 30 Nov 2010, 14:08

Ik ben nu bezig in The Power of Full Engagement van Tony Schwarz en Jim Loehr Dat boek gaat over energie. Hoe je je energiecapaciteit kunt vergroten, hoe je de kwaliteit van energie kunt verbeteren, etc. Als dit je bezig houdt denk ik zeker dat je dit een leuk boek vindt.

Dan even inhoudelijk. Ik denk zeker dat je een punt hebt. Het weinige zonlicht en de kou (wat er voor zorgt dat je veel binnen gaat zitten) heeft zeker een invloed op je energie. Het is denk ik slechts een deel van het probleem. Ik denk alleen dat je hier wel iets aan kan doen.

In stappen, kort wat ik me nu herinner op het fysieke niveau:

1)Slaap 6-8 uur op een nacht. Als je te weinig slaapt, is dit negatief voor je energie, maar te veel slapen leidt ook tot een lagere energiecapaciteit.
2) Eet elke 2 uur een lichte maaltijd, waarvan 3 grote maaltijden op een dag. Zorg ervoor dat je ontbijt je grootste maaltijd op een dag is. Dit zorgt ervoor dat je de hele dag door energie binnen krijgt (dus dat je minder pieken en dalen hebt) en dat je spijsvertering de hele dag door bezig is (wat ook nog eens zorgt dat je de hele dag door calorieen verbrandt).
3) Zorg dat je elke dag aan fysieke beweging doet. Buiten wandelen is goed, lekker hard fietsen van en naar de uni doe ik op dit moment zelf. Fitness, dans etc. zijn natuurlijk ook opties.
4) Zorg dat je dagelijks buitenlucht krijgt. Met name in deze wintermaanden doen we dat weinig omdat het koud is. Ik merk zelf dat dat me altijd flink oplaadt.
5) Mocht je problemen hebben met studeren, dit werkt voor mij. Werk 50 minuten lang gefocust en zonder afleiding aan je studie, neem daarna 10 minuten de tijd om even helemaal niks te doen (geen spelletjes, geen mail checken, niet surfen, gewoon even mentaal tot rust komen. Stap bij voorkeur helemaal weg van de computer). Werk vervolgens weer 50 minuten gefocust en neem dan een uitgebreidere pauze, van 30-40 minuten. Eet iets, beweeg even, laad jezelf op. Daarna kun je weer vooraan beginnen. Dit heeft voor mij gewerkt, en dan kom je ook niet in de neiging om gedachtenloos te surfen (geestdodend voor mijn productiviteit). Gun jezelf na afloop helemaal de tijd om te ontspannen en te doen wat je wilt.

Dit zijn een paar dingen waar ik met resultaat mee geexperimenteerd heb. Opstaan heb ik zelf bij vlagen nog steeds problemen mee. Het allerbelangrijkste is opstaan zodra de wekker gaat. Op dat moment voelt het kut, een halfuur later ben je dankbaar dat je het gedaan hebt. Als je jezelf dit wil aanleren raad ik je aan om in het begin zoveel mogelijk dezelfde bed- en wektijden aan te houden, om jezelf erop te trainen.

Het is in ieder geval een interessant onderwerp om uit te diepen voor jezelf. Na de DOM afgelopen zaterdag wil ik hier ook weer meer mee aan de slag gaan.

Ik hoop dat er iets bruikbaars tussen zit...
judha
Active DALF-er

Postby Teaser » 30 Nov 2010, 14:42

Als je hier normaal geen last van hebt gedurende donkere perioden denk ik niet dat zonlicht je grootste probleem is. Sowieso is actief zijn goed voor je, zoals Judha aangeeft. Al is het net dit weer is het niet echt eenvoudig om voldoende zonlicht te krijgen, dan nog heeft een wandeling wel effect op je. Daartegen vergroot het toelaten van je vermoeidheid alleen maar je vermoeidheid (I'm an expert!)

Wat ook zou kunnen is dat er momenteel veel in je hoofd gebeurt wat veel energie kost. Ook ontwijkend studiegedrag kan meespelen in je vermoeidheid. Je ziet er tegenop en daarvan word je lusteloos.

Ik heb zelf eigenlijk mijn hele leven last van een geestelijke vermoeidheid.. zal wel psychisch zijn. Zodra ik ergens helemaal in zit is die vermoeidheid namelijk helemaal voorbij.
Teaser
Active DALF-er

Postby krazj » 30 Nov 2010, 19:09

Het probleem is dat je niet vaak buiten komt, niet omdat er minder zon schijnt. De vitaminen van de zon komen ook wel door de wolken heen, ga dus wat vaker naar buiten.. sowieso half uur per dag!
krazj
Contributing DALF-er

Postby Jay-Em » 01 Dec 2010, 11:16

Hey man, misschien komt het doordat je weekenden te gaaf zijn, dan lijkt de week zo'n anti-climax ;)

Misschien dat je ook een andere motivatie voor je afstuderen kan vinden zoals een reis die je al boekt of iets anders heel gaafs dat je er na kan doen. Zo heb je iets om naar uit te kijken zodat er geen leegte is waar je bang voor bent (had/heb ik) en tegelijk een stok achter de deur omdat je het niet wil missen doordat je te lang over je afstuderen doet.

Misschien ook dat het met licht te maken heeft en met al die punten van Jurgen. Ik denk dat die wel te implementeren zijn maar dat het altijd een beetje veertjes op de balans blijven. Desalniettemin gewoon doen, koop die bouwlamp en zet 'm in je kamer!

Hoop dat het helpt,
Cor
Jay-Em
Active DALF-er

Return to Je Lichaam: Gezondheid & Uiterlijk