Ik ben nu bezig in
The Power of Full Engagement van Tony Schwarz en Jim Loehr Dat boek gaat over energie. Hoe je je energiecapaciteit kunt vergroten, hoe je de kwaliteit van energie kunt verbeteren, etc. Als dit je bezig houdt denk ik zeker dat je dit een leuk boek vindt.
Dan even inhoudelijk. Ik denk zeker dat je een punt hebt. Het weinige zonlicht en de kou (wat er voor zorgt dat je veel binnen gaat zitten) heeft zeker een invloed op je energie. Het is denk ik slechts een deel van het probleem. Ik denk alleen dat je hier wel iets aan kan doen.
In stappen, kort wat ik me nu herinner op het fysieke niveau:
1)Slaap 6-8 uur op een nacht. Als je te weinig slaapt, is dit negatief voor je energie, maar te veel slapen leidt ook tot een lagere energiecapaciteit.
2) Eet elke 2 uur een lichte maaltijd, waarvan 3 grote maaltijden op een dag. Zorg ervoor dat je ontbijt je grootste maaltijd op een dag is. Dit zorgt ervoor dat je de hele dag door energie binnen krijgt (dus dat je minder pieken en dalen hebt) en dat je spijsvertering de hele dag door bezig is (wat ook nog eens zorgt dat je de hele dag door calorieen verbrandt).
3) Zorg dat je elke dag aan fysieke beweging doet. Buiten wandelen is goed, lekker hard fietsen van en naar de uni doe ik op dit moment zelf. Fitness, dans etc. zijn natuurlijk ook opties.
4) Zorg dat je dagelijks buitenlucht krijgt. Met name in deze wintermaanden doen we dat weinig omdat het koud is. Ik merk zelf dat dat me altijd flink oplaadt.
5) Mocht je problemen hebben met studeren, dit werkt voor mij. Werk 50 minuten lang gefocust en zonder afleiding aan je studie, neem daarna 10 minuten de tijd om even helemaal niks te doen (geen spelletjes, geen mail checken, niet surfen, gewoon even mentaal tot rust komen. Stap bij voorkeur helemaal weg van de computer). Werk vervolgens weer 50 minuten gefocust en neem dan een uitgebreidere pauze, van 30-40 minuten. Eet iets, beweeg even, laad jezelf op. Daarna kun je weer vooraan beginnen. Dit heeft voor mij gewerkt, en dan kom je ook niet in de neiging om gedachtenloos te surfen (geestdodend voor mijn productiviteit). Gun jezelf na afloop helemaal de tijd om te ontspannen en te doen wat je wilt.
Dit zijn een paar dingen waar ik met resultaat mee geexperimenteerd heb. Opstaan heb ik zelf bij vlagen nog steeds problemen mee. Het allerbelangrijkste is opstaan zodra de wekker gaat. Op dat moment voelt het kut, een halfuur later ben je dankbaar dat je het gedaan hebt. Als je jezelf dit wil aanleren raad ik je aan om in het begin zoveel mogelijk dezelfde bed- en wektijden aan te houden, om jezelf erop te trainen.
Het is in ieder geval een interessant onderwerp om uit te diepen voor jezelf. Na de DOM afgelopen zaterdag wil ik hier ook weer meer mee aan de slag gaan.
Ik hoop dat er iets bruikbaars tussen zit...