DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Lucide dromen

Gezondheid, Uiteriljk, Eten, Sport, Meditatie en verwanten

Lucide dromen

Postby GinT » 27 Oct 2009, 09:19

Een lucide droom is een droom waarbij de dromer zich bewust is van het feit dat hij droomt. Het begrip is geïntroduceerd door de Nederlandse psychiater en schrijver Frederik van Eeden in een artikel voor het tijdschrift Proceedings of the Society for Psychical Research (SPR) (volume 26, 1913) getiteld A Study of Dreams. Met 'lucide' verwees hij naar de heldere staat waarin de dromer zich bevindt.

Veel self-help guru's,succesvolle mensen hebben zich getraind in het kunnen dromen van Lucide dromen. Hierbij kunnen we onszelf ontwikkelen. Waarom?

Omdat;
-je in contact komt met je onbewuste, en zoals jullie vast allemaal weten, is het onbewuste daar waar alles zich afspeelt;)
-je kunt situaties testen voordat je in real life daadwerkelijk deze uitprobeert
-leuke ontspanning
-meer inzicht in jezelf krijgen

Nou ben ik er nog niet mee bezig, maar wil ik dat wel gaan doen. Meer mensen hier die al lucide dromen kunnen hebben of er mee bezig zijn? Leek me wel leuk om over te discussiëren hier:)
GinT
DALF-er

Re: Lucide dromen

Postby Daddy Cool » 27 Oct 2009, 14:13

Ik heb wel eens lucide dromen, vooral als ik aan het snoozen ben nadat de wekker is gegaan. Ik weet ook vaak niet meer waar het over ging...

Eigenlijk weet ik er niet zoveel vanaf. Misschien kan je wat meer informatie posten?
Daddy Cool
Approach Coach

Postby Ruben » 27 Oct 2009, 16:01

Ik ben ook wel geïnteresseerd naar meer info. Vroeger als kind had ik het heel vaak en kon ik mezelf wakker maken uit mijn eigen droom. In de loop van jaren is dit verminderd en nu heb ik het nooit meer, dus ben wel benieuwd hoe je dit traint.
Ruben
DutchALF Team

Postby Voloscire » 27 Oct 2009, 16:31

Ik heb een vriend die een half jaar bezig is geweest met het trainen van lucid dreaming. Zal ik eens aan hem vragen hoe hij dat precies gedaan heeft?
Voloscire
Active DALF-er

Postby Ruben » 27 Oct 2009, 16:50

Voloscire wrote:Ik heb een vriend die een half jaar bezig is geweest met het trainen van lucid dreaming. Zal ik eens aan hem vragen hoe hij dat precies gedaan heeft?

graag :)
Ruben
DutchALF Team

Postby Raven » 27 Oct 2009, 18:32

Heej ik ben een tijd bezig geweest met het leren van lucid dreaming.
De basis bestaad uit twee dingen

1. Leren zo goed mogelijk dromen te onthouden

2. Leren te herkennen als je in een droom zit

1. is logisch natuurlijk. Je hebt niks aan lucid dreaming als je het niet onthoud. Ook kan je het dan moeilijker leren. Om dit goed te onthouden zou je een dromendagboek bijhouden. Dit moet je doen gelijk als je wakker bent, omdat je razendsnel alles vergeet.
Maak er een gewoonte van af en toe dat dromendagboekje te lezen.

2. Analyseer je dromendagboek op dingen waaraan je zou kunnen herkennen dat je in een droom zit. Ga daar dan op letten als je wakker bent. Dit zijn de zogenaamde reality checks.

Een veelgebruikte reality check is het lezen van teksten. Als je een pagina vol tekst hebt gaat dat in een droom vaak door elkaar heen. Soms als je wat leest, je kijkt weg, je kijkt terug, dan staat er wat anders. Dit kan je ook doen met je horloge (je kijkt en het is 12 uur, je kijkt 1 seconde weg en weer terug en dan is het 7 uur).

Als je er een gewoonte van maakt om regelmatig als je wakker bent een reality check uit te voeren doe je dit ook als je droomt.

Als je eenmaal lucid dreams hebt leer je vanzelf ze steeds onder controle te krijgen. Soms lukt het niet om alles in je gezichtsveld te veranderen of om lucid te blijven.
Stel je zit in je droom op school en je wilt het omtoveren in jou slaapkamer met 20 mooie dames. Als het lukt om je school te veranderen kan je hiervoor een best simpele strategie gebruiken.
Je staat in je school op en loopt naar de wc. Voordat je de wcdeur open doet denk je "achter deze wc deur zit mijn kamer met die 20 dames" dan doe je de deur open en tadaaaaa. Je kan ook gewoon door een muur lopen of in je beeldscherm springen en geloven dat je dat je op die manier in je kamer komt.

Het leuke is altijd dat je in je dromen anders denkt dan overdag. En dat elke suggestie direct werkelijkheid wordt.
Zo zat ik is te vliegen en toen dacht ik ben ik nou wel lucid en toen storte ik gelijk neer.

Ik hoop dat je er iets aan hebt
Gr,
Raven
Raven
Active DALF-er

Postby fsidontknow » 27 Oct 2009, 20:49

Ik meende dat Dave hierover een boek op zijn nachtkasje had/heeft liggen, misschien dat hij er meer over kan vertellen.
fsidontknow
DutchALF Team

Postby Dr Love » 27 Oct 2009, 22:22

Raven gaf al een mooie samenvatting. Ik heb zelf het boek Exploring the World of Lucid Dreaming van Stephen LaBerge PhD liggen en dat is een "step by step guide". Ik heb dat tijdens mn studie veel gebruikt en zo zelfs mn slaaptijd gebruikt om te leren.

Mn resultaten waren erg goed. Ik heb verschillende examens (waaronder praktijkexamens) tevoren gedroomd en tijdens die droom ingegrepen in het verloop, dat is super tof! Ik heb zo een aantal scenario's doorlopen en tijdens de echte examens was het allemaal niet "nieuw" voor me omdat ik die situatie al "meegemaakt" had, echt heel relaxed.

Je moet wel even volharden totdat het lukt, je hebt het niet binnen een week onder de knie, maar de beloning is heel waardevol.

Wellicht behulpzaam? www punt luciddreaminginstitute punt com
Dr Love
Active DALF-er

Postby Voloscire » 28 Oct 2009, 22:14

Ik heb het even nagevraagd. Het was geen groot succes bij die vriend van me, omdat het bleek dat hij een slaapstoornis had (wat uiteindelijk ook wel fijn is om te weten).

Hij raadde me deze site aan, waar zo'n beetje alles staat: http://www.lucidipedia.com/misc/index.php

Ook hebben ze veel filmpjes op youtube staan, wat vaak een extra dimensie geeft bij het leren van nieuwe dingen.

Veel succes er mee en misschien ga ik het zelf ook eens proberen :mrgreen: . Ik heb het best vaak gehad, zonder enige oefening, dus ik weet hoe tof het is. Het lijkt me best relaxt om dit beter onder controle te krijgen.

-Nick
Voloscire
Active DALF-er

Postby Ruben » 29 Oct 2009, 10:12

Vet! Dank je. Ik ga het eens bestuderen, kijken of ik het weer kan leren :)
Ruben
DutchALF Team

Next

Return to Je Lichaam: Gezondheid & Uiterlijk