DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Eindelijk de stap gezet, een beugel

Gezondheid, Uiteriljk, Eten, Sport, Meditatie en verwanten

Eindelijk de stap gezet, een beugel

Postby WhiteKnight » 16 Apr 2010, 10:07

Als tiener heb ik natuurlijk een beugel gehad. Heck, wie niet. Volgens mij loopt nu 30 procent van de pubers rond met een ijzerwerk. Dankzij het gebrek aan een spalkje zijn mijn tanden langzamerhand weer gaan verschuiven. Vooral mijn onderkaak vind ik niet meer mooi. Ook omdat ik 's nachts ook nog flink knars zijn twee tanden afgesleten, erg jammer maar vooral lelijk.

Gevolgen
Dankzij mijn tanden voelde ik me een stuk onzekerder worden, ik durfde minder open en bloot te lachen. In 2009 heb ik hier flink over nagedacht en besloten een beugel te nemen. Natuurlijk ook uitgezocht hoe ik dit financieel het beste kan doen en dus een aanvullende zorgverzekering met betrekking tot tanden genomen.

Behandelingsplan
In overleg met mijn tandarts en orthodontist is een behandelingsplan opgesteld. Inmiddels draad ik op mijn bovenste tanden een 'witte' beugel die niet opvalt. Over enkele maanden krijg ik ook in mijn onderkaak een beugel om die tanden recht te zetten. Dit kan wel anderhalf jaar duren maar ik heb het er voor over.

Inmiddels ben ik ook en website en weblog begonnen op http://www.beugelvoorvolwassenenen.nl waar ik mijn ervaringen deel maar ook informatie verzamel. Veel studenten en volwassenen willen niet voor 'schut' lopen en hebben geen idee wat voor mogelijkheden er zijn.

Om jullie een idee te geven:
Image

Inmiddels heb ik ook een witte draad tussen de slotjes en zal ik ook daar een foto van maken.

Dus twijfel over je gebit? Ren nu naar de orthodontist en maak die afspraak.
WhiteKnight
Active DALF-er

Re: Eindelijk de stap gezet, een beugel

Postby SteveG » 15 May 2010, 11:40

Dat hier nog niks is gepost! Een beugel nemen op volwassen leeftijd is een hele stap, goed gedaan. Zijn de slotjes nog wel te zien of kan dat tegenwoordig ook aardig weg gemoffeld worden?
SteveG
DALF-er

Postby Morphs » 15 May 2010, 12:17

Dikke props hiervoor man! Zelf heb ik het ook wel eens overwogen ondanks dat er weinig mis is met m'n gebit... kun je een inschatting geven van de kosten?
Morphs
Contributing DALF-er

Postby WhiteKnight » 23 May 2010, 12:51

Dat hier nog niks is gepost! Een beugel nemen op volwassen leeftijd is een hele stap, goed gedaan. Zijn de slotjes nog wel te zien of kan dat tegenwoordig ook aardig weg gemoffeld worden?

Misschien een betere foto:
Image

Ja het is zichtbaar, maar daar zit ik niet zo mee, over ander half jaar heb ik een mooi gebit en dat vind ik veel belangrijker. Overigens zijn er ook nog wittere slotjes te vinden, maar daar werkt mijn orthodontist niet mee. Een nadeel van deze volledige witte slotjes is dat er weer elastiekjes nodig zijn en die verkleuren juist snel.

Dikke props hiervoor man! Zelf heb ik het ook wel eens overwogen ondanks dat er weinig mis is met m'n gebit... kun je een inschatting geven van de kosten?

Ik liep met het idee al een tijdje rond. Een aantal mensen in mijn omgeving snapten niet waarom ik het doe (is toch prima?) , een aantal mensen moedigden het ook aan. Mijn vriendin vond het bijvoorbeeld niet nodig, maar moedigde me wel aan.

Kosten overzicht: heel snel, ga van 2200 euro uit. Een groot deel daarvan zit in het plaatsen van de beugel (500 euro boven, 500 euro onder), en het andere grote deel zit in de controles en het vervangen van slotjes en de draden. Echter; met behulp van aanvullende zorgverzekeringen kan je een hoop goed regelen.
Ik betaal bij Menzis 30 euro per maand extra voor aanvullende tandverzekeringen (Tand3), en zij vergoeden 1000 euro voor mij. Daarbij zijn alle kosten die niet vergoed worden extra aftrekposten voor volgend jaar.
Ik denk dat het mij totaal 700 kost ofzo.

Iets anders:
Niet om te gaan zeiken of negatief te doen, ik ben bij 2 DALF meetings geweest en daar liepen veel mensen rond die echt wel een beugel konden gebruiken of een keer mochten bleken. Een mooi gebit maakt je een stuk aantrekkelijker. Veel mensen zeggen "ja dat kost me veel geld", klopt. Maar aantrekkelijkheid mag ook wel iets waard zijn, in mijn opinie.
WhiteKnight
Active DALF-er

Postby 007 » 23 May 2010, 15:17

Ik liep bij een orthodontist en ben niet helemaal tevreden met het resultaat. Ben wel van plan om in de toekomst opnieuw naar een orthodontist te gaan.

Ik vraag mij wel af welke tijden een orthodontist hanteert in verband met een werkweek van 40 uur.
007
Active DALF-er

Postby judha » 23 May 2010, 17:52

WhiteKnight wrote:Niet om te gaan zeiken of negatief te doen, ik ben bij 2 DALF meetings geweest en daar liepen veel mensen rond die echt wel een beugel konden gebruiken of een keer mochten bleken. Een mooi gebit maakt je een stuk aantrekkelijker. Veel mensen zeggen "ja dat kost me veel geld", klopt. Maar aantrekkelijkheid mag ook wel iets waard zijn, in mijn opinie.

Ik heb zelf in mijn tienertijd drie jaar gebeugeld en ik was ontzettend blij toen ik ervan af was. Daarna zijn er twee tanden langzaamaan weer lichtelijk scheef gegroeid, waar ik me af en toe licht aan irriteer. Ze zijn nu stabiel, maar staan net niet recht.

Mijn gedachten hierover zijn als volgt. Als eerste zie ik het niet zitten om weer een lange periode met ijzer in mijn mond rond te lopen. Ten tweede kan ik dat bedrag in mijn ogen veel beter aan andere zaken besteden op dit moment. Ten derde vind ik die (minieme) verbetering van mijn gebit niet van dusdanig belangrijke aard om me daar nu op te gaan richten. Uiterlijk (waaronder gebit) geeft je wat dat betreft slechts een voorsprong. Die tijd/geld/moeite kan ik beter in iets stoppen wat een groter effect heeft op mijn persoonlijke ontwikkeling. Wat dat betreft wil ik maximum leverage bereiken.

Wel heb ik vijf jaar lang gerookt waardoor mijn tanden lichtelijk verkleurd zijn. Ik ben dus ook zeker van plan om ze binnen een redelijke termijn te gaan bleken.

Aantrekkelijkheid mag dus zeker wel iets waard zijn, maar richt je geld op datgene wat een maximaal effect bereikt. Dat hangt af van jouw persoonlijke situatie. In jouw geval is dit misschien je gebit, in andermans geval kan dit kleding, verzorging, spiermassa/vetverbranding, lichaamshouding of wat dan ook zijn. €2200 euro kun je op een hoop manieren besteden.

Ik vind het overigens wel tof van je dat je die stap zet. Ik heb er respect voor dat je zover uit je comfortzone durft te stappen om dit op te lossen. Ik hoop dat het resultaat je zal bevallen.
judha
Active DALF-er

Postby WhiteKnight » 24 May 2010, 14:06

007 wrote:Ik liep bij een orthodontist en ben niet helemaal tevreden met het resultaat. Ben wel van plan om in de toekomst opnieuw naar een orthodontist te gaan.

Ik vraag mij wel af welke tijden een orthodontist hanteert in verband met een werkweek van 40 uur.

In Nederland is het eigenlijk 'normaal' in de baas zijn tijd naar de tandarts te gaan. Overigens is mijn Orthodontist ook in het weekend geopend. Mijn ortho in Utrecht , maar ik weet ook dat er 1 in de PC hooft zit: www.pchooftclinic.nl/.

Ik heb maandelijks een controle; mocht ik op die dag werken of college hebben dan probeer ik het zo vroeg of zo laat mogelijk in te plannen.

Ten derde vind ik die (minieme) verbetering van mijn gebit niet van dusdanig belangrijke aard om me daar nu op te gaan richten. Uiterlijk (waaronder gebit) geeft je wat dat betreft slechts een voorsprong. Die tijd/geld/moeite kan ik beter in iets stoppen wat een groter effect heeft op mijn persoonlijke ontwikkeling. Wat dat betreft wil ik maximum leverage bereiken.

In dat opzicht heb je gelijk; Orthodontisten creëren eigenlijk te hoge verwachtingen. Ik heb ook het proefschrift daarover gelezen, tanden tellen wel voor een klein deel mee. Maar het is niet dat "onaantrekkelijke mensen" opeens super aantrekkelijk worden.

Aan de andere kant: maximum leverage: ik hoef zelf niets te doen, behalve enorm goed poetsen. Maar idd: als je 2000 euro aangeboden krijgt; is niet je eerste gedachte: dat ga ik even lekker naar de orthodontist brengen om dan ander half jaar aan een beugel vast te zitten ;)

k vind het overigens wel tof van je dat je die stap zet. Ik heb er respect voor dat je zover uit je comfortzone durft te stappen om dit op te lossen. Ik hoop dat het resultaat je zal bevallen.

Thanks voor je reactie en je support. Het resultaat duurt nog echt lang, maar het voordeel is: ik hoop er zelf helemaal niets voor te doen. De beugel bij mijn ondertanden krijg ik pas over een maand, en daar zal ik misschien wel ander half jaar mee moeten rondlopen. Pas als dat eruit is, kan ik facings of composiet nemen om mijn afgeknarste tanden te laten 'opbouwen'.
WhiteKnight
Active DALF-er

Postby Jasper » 24 May 2010, 15:01

zelf heb ik toen ik op de basisschool zat een beugel gehad (slotjes en een buitenboordbeugel voor in de nacht), mijn tanden stonden vroeger echt schots en scheef maar nu staan ze nog steeds redelijk perfect.

Er zit nu nog steeds achter mijn voorste 6 tanden een permanente kleine beugel (zie foto) om alles recht te houden voor de rest van mijn leven, had jij dit niet gehad whiteknight?

Image

Ook drink ik geen koffie en rook ik niet dus mijn tanden zijn lekker wit.

Wel zijn er later nog wat kiezen doorgekomen, die staan nu dus nog schots en scheef zoals de rest van mijn tanden vroeger stond, heb even een foto gemaakt om het verschil te laten zien met hoe mijn tanden eerst stonden (check mijn achterste kies) en hoe ze nu staan:

Image

ik kan een beugel ook iedereen aanraden, ik heb echt geluk gehad dat mijn ouders dit betaald hebben :)

een aanrader voor als je wittere tanden wilt en geen zin hebt om veel te betalen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crest_Whitestrips

mag niet in de winkel verkocht worden hier in NL, maar in amerika is het gewoon legaal en gebruikt iedereen het. Zelf heb ik het niet gebruikt want ik heb het niet nodig
Jasper
Contributing DALF-er

Postby judha » 24 May 2010, 16:07

WhiteKnight wrote:Maar het is niet dat "onaantrekkelijke mensen" opeens super aantrekkelijk worden.

Exact. Dat is wel de illusie die je kunt hebben, ik zie het ook zo vaak in de sportschool. Jongens die doorgeslagen zijn met trainen omdat ze denken dat ze daar aantrekkelijker door worden. Tot een bepaald niveau heeft het sterk toegevoegde waarde, daarboven wordt de marginale toegevoegde waarde echter zo beperkt, dat je de tijd/moeite geld beter in iets anders kan steken. Dit geldt voor kleding/gebit/lichaam/looks en nog veel meer.
WhiteKnight wrote:Het resultaat duurt nog echt lang, maar het voordeel is: ik hoop er zelf helemaal niets voor te doen.

Je doet er wel degelijk iets voor, je loopt met een beugel in je mond. En je betaalt er een smak geld voor. Dat is zeker wel een toewijding (waarbij ik geld nog het minst belangrijk vind).
Jasper wrote:mag niet in de winkel verkocht worden hier in NL, maar in amerika is het gewoon legaal en gebruikt iedereen het.
Daar is waarschijnlijk een goede reden voor dat het niet te koop is in de winkel. Ik ken de details van dit specifieke product niet, maar ik weet wel dat er veel troep op de markt is op dit gebied, met meer schadelijke dan positieve gevolgen. Wat dat betreft luister ik liever naar mijn tandarts of andere experts en betaal ik een paar knaken meer.
judha
Active DALF-er

Postby Teaser » 24 May 2010, 17:01

Ik gebruik voor witte tanden zelf momenteel Pearl Drops, gewoon verkrijgbaar bij de Drogist. Je tanden worden niet sneeuwwit, maar wel een paar tinten lichter in een paar weken. De tandpasta kost iet van 7 euro en met een tube merk je echt wel verschil. Ik althans.
Teaser
Active DALF-er

Next

Return to Je Lichaam: Gezondheid & Uiterlijk