DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

introvert en extravert

Hoe zit ik in elkaar, waarom doe ik dingen & hoe verbeter ik mezelf? Verwant aan Inner Game in Attraction echter zonder relatie tot Attraction

introvert en extravert

Postby Jasper » 05 Aug 2009, 21:44

had hier pas een discussie over en lag er vandaag op het strand (met naast me 1 leuke eenzame dame die nog net niet op mijn handdoek kroop, het bewijs dat pre-selection werkt werd weer eens geleverd) over na te denken:

Bij een extraverte instelling is de energie naar buiten gericht, op mensen, activiteiten en dingen. Extraverte mensen zijn energiek, enthousiast, actie-gericht, spraakzaam en assertief. Zij vinden het fijner om met andere mensen samen te zijn dan om alleen te zijn.

Bij een introverte instelling is de energie naar binnen gericht, op de eigen gedachten en gevoelens. Introverte mensen zijn rustige types, weloverwogen, beschouwelijk en voelen zich in onbekend gezelschap niet gauw thuis. Zij zijn liever alleen dan in een groep.

Introversion is generally not the same as shyness. Introverts choose solitary over social activities by preference, whereas shy people avoid social encounters out of fear.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Introvert_en_extravert

Zelf ben ik een introvert, en ik dat dit me tegenhoud in de omgang met andere mensen. Ik moet mezelf soms echt pushen om een praatje te maken met iemand, man/vrouw/bekend/onbekend.

Als een vriend bv. vraagt of ik mee ga om iets leuks te doen blijf ik vaak eigenlijk net zo lief lekker thuis, alhoewel ik meestal toch wel meega en me dan ook gewoon een leuke tijd heb.

Dankzij het bestuderen van dit alles merk ik dat het omgaan met mensen steeds beter gaat (bv in onbekend gezelschap voel ik me nu veel sneller thuis en maak ik makkelijker een praatje).

Toch moet ik mezelf vaak weer pushen om iets af te spreken/praatje met iemand te maken of een meisje aan te spreken.

Is het mogelijk voor een introvert persoon om wat meer richting extravert te veranderen?
Merken jullie bijvoorbeeld nu je hier wat langer mee bezig bent dat je een stuk extraverter bent geworden?
Jasper
Contributing DALF-er

Re: introvert en extravert

Postby Ace » 05 Aug 2009, 22:16

Hi Jasper, misschien vind je dit topic interessant:

http://dutchalf.nl/forum/viewtopic.php?f=62&t=239
Ace
Contributing DALF-er

Postby Daddy Cool » 05 Aug 2009, 23:07

Ik wou inderdaad gaan uitleggen dat ik volgens mij van introvert naar extravert ben gegaan. Volgens Sander is het niet mogelijk. Ik denk van wel, naar mezelf kijkend. Maar goed lees het topic :) En maak voor jezelf op of je denkt dat het kan of niet :)
Daddy Cool
Approach Coach

Postby Daze » 06 Aug 2009, 07:19

Zoals ik introversie/extraversie zie is het in essentie de basis-spanning die je voelt tijdens sociale interactie. Zo ervaren bepaalde mensen meer spanning dan anderen in dergelijke situaties. Dat kan je bij kleine kinderen al zien, het schijnt ook voor een groot deel genetisch te liggen. Ik kan uit ervaring spreken wanneer ik zeg dat ik vroeger (en nu nog steeds) redelijk wat spanning ervaar in nieuwe sociale situaties. Ik heb echter geleerd in verschillende contexten (werk, vrouwen, vrienden) om te 'copen' met deze spanning en er mee om te gaan op een goede manier.

Zo denk ik dat het onderliggende mechanisme van introversie/extraversie redelijk onveranderbaar voor individuen maar het gedrag wat eruit voortkomt (wat beïnvloed kan worden door aangeleerde cognities/gedrag/interpretatie) is zeker veranderbaar.
Daze
Contributing DALF-er

Postby Jos » 06 Aug 2009, 08:44

Kan het ook zijn dat sommige mensen van nature eigenlijk extravert zijn maar door cognities, gedrag, aangeleerd, niet écht 'gebruik' maken van deze extraversie? (dat er een soort van 'laag' overheen zat)(ipv dus de échte verandering van introvert naar extravert - naast de dingen die je kunt doen cognitief)

Zo kan ik me voorstellen dat dit bijvoorbeeld bij Daddy het geval geweest kan zijn. Zo vind ik het ook interessant om bij mezelf te zien dat ik in veel situaties dominant introvert ben échter heel goed 'extravert' kan zijn in deze en andere situaties. Ik merk ook steeds meer dat het een 'on/off' switch is die ik aan en uit kan zetten (dan vooral richting het extraverte toe).

Anyway, we kunnen maar beter leren ook extravert te kunnen zijn (of het ons nou in de basis ligt of niet) - want dit is namelijk één van de factoren voor aantrekkelijkheid :)

Ciao, Jos

[EDIT}
Hiebij moet nog wel even verteld worden hoe het precies zit tussen extraversie en aantrekkelijkheid.
Dit is niet per see het verband. De correlatie zit tussen extraversie en de hoeveelheid sex partners. Dit kan overigens simpelweg kome door het aantal pogingen (in contact komen met) n ervaring die daardoor ook opgedaan wordt. Extraversie hoeft dus niet per see met aantrekkelijkheid te maken te hebben. Er zijn wel wat factoren die ermee te maken lijken te hebben.
Jos
Lifestyle Coach

Postby Advance » 22 Sep 2009, 13:08

even deze topic een beetje leven inblazen
want dit vind ik echt interessant

ik ben behoorlijk introvert (denk ik, ik zal dat testje nog doen)
en ook al weet ik dat ik het leuk zal hebben maar iets houdt me tegen (beetje hetzelfde als met opstaan, je moet maar je wilt niet)
ik heb ook van die momenten dat ik zie dat mensen enorm veel lol/plezier hebben maar zelf voel/snap ik dat niet altijd zo

hebben jullie tips hoe ik dit kan veranderen of ligt het aan een denkwijze?
Advance
Active DALF-er

Postby Jerry » 22 Sep 2009, 13:13

Advance wrote:even deze topic een beetje leven inblazen
want dit vind ik echt interessant

ik ben behoorlijk introvert (denk ik, ik zal dat testje nog doen)
en ook al weet ik dat ik het leuk zal hebben maar iets houdt me tegen (beetje hetzelfde als met opstaan, je moet maar je wilt niet)
ik heb ook van die momenten dat ik zie dat mensen enorm veel lol/plezier hebben maar zelf voel/snap ik dat niet altijd zo

hebben jullie tips hoe ik dit kan veranderen of ligt het aan een denkwijze?

Ik snap wel ergens wat je bedoelt, ik ben van nature ook behoorlijk introvert. Bovendien denk ik ook dat ik niet de enige op dit forum zal zijn bij wie vaak even het 'ijs gebroken moet worden' voordat ik echt mezelf kan zijn bij nieuwe mensen die ik nog niet ken.

Wat bij mij heel erg werkt is soort van 'in state' komen. Soms is het een biertje of 2, soms doet Red Bull het 'm en heel vaak komt het omdat ik ga stappen met vrienden/bekenden/mensen die ik mag waardoor ik een soort boost van zelfvertrouwen en uitbundigheid krijg. Je kan het eigenlijk een beetje vergelijken met de situatie die Jos beschrijf op de DALF official meeting: het gevoel alsof je de eigenaar bent van de club. Hierdoor wordt ik meestal een stuk minder introvert en positiever persoon. :)

Ik kan het echter nog niet altijd opwekken, soms heb ik gewoon ook m'n avond niet en dan helpt niks ;)
Jerry
DutchALF Team

Postby Trendsetter » 22 Sep 2009, 14:32

Ik herken mij hier ook wel in de verhalen van Advance en Longbow. Heb net de Myers-Briggs test gedaan en behoor ook tot de blijkbaar zeldzame groep van INTJ, alleen bij de N score had het ook een S kunnen zijn maar dat type hebben zij dan net niet. In ieder geval waren Julius Ceasar, Plato, Jefferson, Lenin, Newton, Jane Austen het ook. Geen slecht rijtje 8-) . Alleen behoren Rumsfeld, Powell en Schwarzenegger :shock: ook tot de INTJs. Sowieso is dit bij historische figuren nagaan natuurlijk dubieus.

Ik merk zelf bij mij dat er soms gewoon minder behoefde is naar actie naar buiten toe en dat ik zoals Jasper zegt soms net zo tevreden ben als ik iets niet sociaals doe. Dit werkt soms het aangaan van sociale interacties tegen omdat je minder interne stimuli heb om deze aan te gaan. Dit leidt dan weer tot minder sociale interacties dan meer extraverte mensen hebben en dit leidt weer tot minder ervaring met bepaalde sociale situaties. Wat weer tot onzekerheid kan leiden omdat introverte mensen vaak meer op hun gedachte vertrouwen dan op hun intuitie en vaak zekerheid willen hebben uit eerdere ervaringen.
Het voordeel van introvertie is wellicht wel dat je niet perse externe stimuli en energie naar buiten gericht behoeft te hebben om je happy te voelen. Althans dat merk ik bijvoorbeeld bij andere mensen in mijn omgeving. Zij zijn dan even minder happy als er door bepaalde redenen voor hen geen externe stimuli zijn terwijl dit gevoel bij mij vlakker is omdat ik ze niet perse nodig heb.

Ik denk dat dit onderdeel is van je persoonlijkheid en dit niet snel zal veranderen, maar je kan het gedrag wat hier uitkomt wel veranderen zoals Daze zegt. Ik heb bijvoorbeeld minder behoefte aan sociale contacten dan andere mensen in mijn omgeving, maar dat betekent niet dat ik het vervelend vind om ze aan te gaan en geen actie kan ondernemen om mij op dit punt te verbeteren.
Soms is het inderdaad ook een soort knop die je om moet zetten. Als ik inderdaad een state-boost krijgt van het stappen met bepaalde coole mensen, bijvoorbeeld een goed gevoel heb over een klein succesje of bij mij kan dit zelfs muziek zijn die mij dat kan geven (ben nogal een muziekfreak) dan voel ik mij beter en meer outgoing en heb ik zin om iets meer van mijzelf aan andere te laten zien.

Dit zijn meer mijn eigen persoonlijke ervaringen en gevoelens hierover. Heb hier niet echt wetenschappelijk gebaseerde literatuur over gelezen. Lijkt mij overigens wel interessant om mij hier meer in te verdiepen
Trendsetter
Active DALF-er

Postby Voloscire » 22 Sep 2009, 17:50

Interessante test dit...

Mijn 'score' was:

3E - 9I
4S - 8N
4F - 8T
3J - 9P

Een duidelijke INTP'er dus.

"Quiet and reserved. Especially enjoy theoretical or scientific pursuits. Like solving problems with logic and analysis. Usually interested mainly ideas, with little liking for parties or small talk. Tend to have sharply defined interests. Need careers where some strong interests can be used and useful."

Dit komt wel aardig overeen met hoe ik ben, ook al zijn deze beschrijving gebaseerd op extremen. Ik kan me soms best wel bezighouden met concrete zaken, ik vind parties zo nu en dan best leuk (eufemisme :mrgreen: ), ik kan soms best emotioneel (=vaak ondoordacht) reageren. Het zijn de nuances die mij uniek maken als persoon denk ik. Dat is ook de reden waarom je zulke tests eigenlijk niet zo serieus moet nemen. Het is grappig om een ruime indicatie te hebben, en misschien steek je er wel wat van op, maar er schuilt ook wel een probleem als je dit te letterlijk neemt.

* I – Introversion preferred to Extraversion: INTPs tend to be quiet and reserved. They generally prefer interacting with a few close friends rather than a wide circle of acquaintances, and they expend energy in social situations (whereas extraverts gain energy).[7]
* N – iNtuition preferred to Sensing: INTPs tend to be more abstract than concrete. They focus their attention on the big picture rather than the details, and on future possibilities rather than immediate realities.[8]
* T – Thinking preferred to Feeling: INTPs tend to value objective criteria above personal preference. When making decisions, they generally give more weight to logic than to social considerations.[9]
* P – Perception preferred to Judgment: INTPs tend to withhold judgment and delay important decisions, preferring to "keep their options open" should circumstances change.[10]

Dit klopt echt helemaal. Het enige verschil bij mij is dat ik zo mijn introverte en mijn extroverte momenten kan hebben. Dit kan soms per dag of week volledig omslaan. Misschien heeft het met mijn linkshandigheid te maken, want het schijnt dat deze een verhoogde kans op schizofrenie hebben :lol: .

* Abraham Lincoln - American President [26]
* Albert Einstein - German physicist [26]
* Gerald Ford - American President [26]
* James Madison - American President [26]
* John Quincy Adams - American President [26]
* John Tyler - American President [26]

(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/INTP)

Nou jongens, ik heb mijn roeping gevonden. Er zit nog maar één ding op. Ik word president van de Verenigde Staten.

Dit is wel een grappig detail trouwens, want Albert Einstein is een van mijn idolen.

Ik zou weleens willen weten op wat voor soort vrouwen ik val (al heb ik wel een idee). Zal daar ook een test voor zijn misschien? :P

Haha, dit is echt komisch. Ik zit nu het stuk op wikipedia te lezen met deze post open. Nu herken ik echt heel veel dingen in mezelf en wat ik hierboven heb geschreven. Het klopt echt bijna allemaal. Frappant.
Voloscire
Active DALF-er

Postby Jasper » 22 Sep 2009, 18:28

grappig dat jullie het nu over deze test hebben, deze moest ik toevallig vorige week als opdracht voor school maken :)

Ik had ENTJ, extravert won toch (alhoewel met een heel klein verschil) bij mij. Voor de rest neem ik beslissingen logisch ipv door mijn gevoelens te laten leiden en ben ik erg precies, ook regel ik alles graag.

Als rol heb ik de veldmaarschalk (Napoleon, bill gates, hillary clinton)
Jasper
Contributing DALF-er

Next

Return to Innerlijke Kwesties