DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

introvert en extravert

Hoe zit ik in elkaar, waarom doe ik dingen & hoe verbeter ik mezelf? Verwant aan Inner Game in Attraction echter zonder relatie tot Attraction

Re: introvert en extravert

Postby Lu Mallorca » 24 Sep 2009, 14:09

Toevallig vandaag de groene amsterdammer gekocht (koop dat blad anders nooit) omdat op de voorkant stond "Het einde van de verlegenheid, van sociale charme tot ziektebeeld"

Heb het net uitgelezen en ik vond het een erg goed stuk. Mooie quote: "Sinds wanneer is brutaliteit synoniem voor assertiviteit en staat terughoudendheid gelijk aan sukkeligheid?"

Het gaat erover dat verlegenheid tegenwoordig steeds meer als ziekte wordt gezien waar een oplossing voor moet worden gevonden, terwijl het ook juist iets heel moois is. Het heeft iets authentieks en eerlijks. Het is een leuk stuk om te lezen. Zeker kopen. Het geeft je als verlegen persoon wat meer sterkte.

Ikzelf ben ook aardig verlegen. Vroeger heel erg, tegenwoordig kan ik wel aardig los komen, maar ik ben meestal eerst wel een beetje gereserveerd of verlegen. Vroeger (tijdens mijn middelbare schooltijd vooral) was ik ook gewoon een nerd eigenlijk. Het had een goede reden dat ik verlegen was, omdat ik gewoon stomme dingen zei. Nu heb ik dat niet meer, maar ben ik nog steeds verlegen, maar vind ik het ook niet meer zo erg als ik eens de mist in ga. Kan gebeuren, gewoon moedig blijven. Mensen staan niet in jouw schoenen, dus vaak hebben ze niet eens reden om je uit te lachen, en nog vaker doen ze het ook gewoon niet of alleen toe lachen;)
Lu Mallorca
DALF-er

Re: introvert en extravert

Postby Trendsetter » 24 Sep 2009, 17:56

Lu Mallorca wrote:Toevallig vandaag de groene amsterdammer gekocht (koop dat blad anders nooit) omdat op de voorkant stond "Het einde van de verlegenheid, van sociale charme tot ziektebeeld"

Heb het net uitgelezen en ik vond het een erg goed stuk. Mooie quote: "Sinds wanneer is brutaliteit synoniem voor assertiviteit en staat terughoudendheid gelijk aan sukkeligheid?"

Het gaat erover dat verlegenheid tegenwoordig steeds meer als ziekte wordt gezien waar een oplossing voor moet worden gevonden, terwijl het ook juist iets heel moois is. Het heeft iets authentieks en eerlijks. Het is een leuk stuk om te lezen. Zeker kopen. Het geeft je als verlegen persoon wat meer sterkte.

Ikzelf ben ook aardig verlegen. Vroeger heel erg, tegenwoordig kan ik wel aardig los komen, maar ik ben meestal eerst wel een beetje gereserveerd of verlegen. Vroeger (tijdens mijn middelbare schooltijd vooral) was ik ook gewoon een nerd eigenlijk. Het had een goede reden dat ik verlegen was, omdat ik gewoon stomme dingen zei. Nu heb ik dat niet meer, maar ben ik nog steeds verlegen, maar vind ik het ook niet meer zo erg als ik eens de mist in ga. Kan gebeuren, gewoon moedig blijven. Mensen staan niet in jouw schoenen, dus vaak hebben ze niet eens reden om je uit te lachen, en nog vaker doen ze het ook gewoon niet of alleen toe lachen;)

Dit is inderdaad een beetje het beeld dat in de westerse wereld is ontstaan. Dat introvertie 1 of andere afwijking is die maatschappelijke gezien onwenselijk is. Dit is wel cultureel gebonden, aangezien in Japan introvertie wordt gezien als een hele goede eigenschap.

Wil er alleen op wijzen dat introvertie en verlegenheid niet perse hetzelfde is. Het gaat vaak wel gepaard met elkaar, daarom worden de termen vaak door elkaar gehaald, maar een introvert iemand is een persoon die er bewust voor kiest om bepaalde activiteiten alleen te doen omdat dit zijn voorkeur heeft. Hij gaat dus bewust sociale situaties uit de weg omdat hij dat fijner vindt. Een verlegen persoon gaat bepaalde sociale situaties niet aan uit angst.

Misschien dat ik de Groene Amsterdammer ook even koop. Vind dit wel interessante materie. Laat je niet teveel ontmoedigen door stereotypering en de "limited beliefs" die hier bij horen. Op jouw verhaal aansluitend wil ik nog even melden voor de introverten dat intoverten mensen een veel lager kans hebben om te vevallen in strafbaar gedrag 8-) en heeft onderzoek volgens mij uitgewezen, kan even de bron niet vinden, dat introverte mensen gemiddeld gezien intelligenter bleken en meestal meer uit blinken in de kunsten en de wetenschap. Dit laatste heet denk wel enigzins verband met het topic van de week van Ricky. Gezien introverte mensen minder stimulatie van buitenaf nodig hebben en zich sterk kunnen focussen op een bepaald onderwerp/vakgebied kunnen zij zich makkelijker storten op iets waardoor ze eerder aan het aantal uren komen die nodig zijn om echte "Mastery" op een gebied te bewerkstelligen. Vaak zijn personen die door de buitenwereld als "gifted" worden gezien dus introvert.

Alleen heeft natuurlijk allemaal zijn nuances. Laat je vooral niet ontmoedigen door bepaalde etiketten of dat nou introvert of extravert is. Al heb ik het zelf ook lastig gevonden en vind ik dat soms nog steeds, in de huidige westerse maatschappij is het inderdaad soms zo dat je meer bereikt op bepaalde terreinen als je je wat extraverte en assertiever gedraagt.
Trendsetter
Active DALF-er

Hello

Postby SiliInennamex » 19 Feb 2012, 03:15

:)
SiliInennamex
DALF-er

Previous

Return to Innerlijke Kwesties