DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Quick-fixes

Hoe zit ik in elkaar, waarom doe ik dingen & hoe verbeter ik mezelf? Verwant aan Inner Game in Attraction echter zonder relatie tot Attraction

Quick-fixes

Postby Jos » 28 Sep 2010, 21:31

Ik wilde even de volgende gedachten met jullie delen. Ik kwam erop toen ik een video aan het bekijken was over groei en verandering.

De afgelopen decennia is de self-help industrie erg veel gegroeid. En hier zitten veel positieve aspecten aan, maar ook zeker ook valkuilen. In de video durfde ze een statement te maken dat depressie onder andere vergroot wordt door de enorme populariteit die de quick fix self help heeft gehad. Logisch, wie zou er voor kiezen om er lang over te doen als het snel 'kan'?

Zo'n beetje elke blog, boek of video over zelfontwikkeling benoemt het wel
- Krijg zelfvertrouwen in vijf stappen
- Drie simpele stappen om van je angst af te komen
- Alles wat je moet weten om een echte leider te zijn

Vervolgens koop je één van deze boeken, om een voorbeeld te noemen, want je wilt meer zelfvertrouwen krijgen.
Je opent het boek en wordt enorm geinspireerd door alle 'credentials' die erin staan. De testimonials waarin beschreven wordt hoe geweldig leven die mensen nu wel niet hebben, simpelweg door het boek te lezen. En in vijf stappen kan dat, volgens de auteur. Vervolgens lees je het boek, doorga je de vijf stappen, ben je even energiek een paar dagen lang (tops) en merk je dat je eigenlijk nog helemaal niet meer zelfvertrouwen hebt.

Het werkt niet? Hoe kan het nou niet werken? Het werkt niet bij mij? En die mensen in het boek lukte het wel en de auteur vertelde dat ik verandering zou moeten merken maar ik merk nog niks. Vervolgens wordt je twee dagen later geinspireerd door een nieuw boek, die écht! schijnt te werken. Weer hetzelfde verhaal.

Vervolgens ga je verder met je leven en lijkt het alsof het 'goed' gaat met iedereen. Want iedereen probeert zich zo goed mogelijk voor te doen en te lachen. Hoe gaat het "ja goed"...Na een paar boeken en pogingen kun je niets anders dan concluderen dat er wat mis met je moet zijn, dat het bij jou niet werkt. Je hebt het idee dat je de enige bent waarbij het niet lukt en je kunt je bedenken dat het geen goede impact zal hebben op je eigenwaarde, met soms depressie tot gevolg.

Misschien een klein beetje kort door de bocht, maar absoluut waar! Het kan niet anders dan dat veel mensen zich erin herkennen, op z'n minst gedeeltelijk. Ik wel in ieder geval, totdat je erachter komt dat verandering heel anders werkt en je leert accepteren dat je groeit in stappen, het tijd kost en er geen quick fixes zijn.

Dan is natuurlijk de vraag, hoe moet het dan wel? Allereerst is het in mijn ogen erg belangrijk om te leren inzien en accepteren dat groei iets anders in elkaar steekt dan korte termijn deceptie van groei.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken

- Jos
Jos
Lifestyle Coach

Re: Quick-fixes

Postby Teaser » 29 Sep 2010, 11:06

Wat dat betreft niet veel anders dan mijn guitar blues boek: leer geweldig gitaar spelen in 21 lessen. Pure commercie en marketing.

Ik denk ook dat goede (lees: eerlijke) boeken en films over wat dan ook je zullen vertellen dat je kunt veranderen maar dat dat waarschijnlijk gepaard gaat met bloed, zweet en tranen. Maarja, dat verkoopt niet zullen de verkoopmeneerstjes zeggen. En misschien hebben ze gelijk.. Aan de andere kant is de waardering voor het resultaat vele malen groter als je er echt wat voor hebt moeten doen.

Inmiddels trap ik (hoop ik) niet meer in zulke marketing-slogans. Het is ook eerlijker ten opzichte van jezelf om je de tijd te geven. Als je iets echt graag wil bereiken moet je vooral ook genieten van de reis en je niet laten demotiveren doordat je niet de snelste bent. Ik weet van mezelf dat als ik iets wil leren ik vaak moeilijk op gang kan komen, maar het lukt me wel vroeg of laat.
Teaser
Active DALF-er

Postby judha » 29 Sep 2010, 11:50

Ik denk dat het onze samenleving kenmerkt. Wij Westerlingen willen nu eenmaal Quick-fixes, een magische pil om van al je problemen af te komen. Dat spreek mensen aan, dat kopen ze. Vandaar dat die producten/diensten op die manier in de markt worden gezet.

Ik denk dat je hier inderdaad doorheen moet prikken. Op een gegeven moment heb je door dat de wereld niet zo werkt. Wanneer je eenmaal "wakker" bent en weet hoe persoonlijke ontwikkeling in elkaar zit, doorzie je deze marketing-praatjes en dan heb je dat probleem niet meer. De mensen die echt serieus willen groeien, zullen vanzelf deze realisatie maken. Jij bent niet verantwoordelijk voor hun ontwikkeling.
judha
Active DALF-er

Postby ricky » 30 Sep 2010, 06:15

Ik denk dat het onze samenleving kenmerkt. Wij Westerlingen willen nu eenmaal Quick-fixes, een magische pil om van al je problemen af te komen. Dat spreek mensen aan, dat kopen ze. Vandaar dat die producten/diensten op die manier in de markt worden gezet.
Gedeelte van de westerse wereld, namelijk de mensen die selfhelp boeken kopen :P. Er zijn ook gedeeltes in onze westerse samenleving waarin quick-fixes niet getollereerd worden. There are always 2 sides on a coin (en ik wil ze altijd allebei vermelden :D). Echter, als je het vergelijkt met bepaalde andere culturen dan hebben we vooral bij de geneeskunde een quick-fix cultuur (ff uit mijn hoofd). Daarvoor zijn goede redenen te vinden (minder sterfgevallen, we boeken vooruitgang, etc.).

Ik vind die self-help boeken best wel goed eigenlijk, en ook quick-fixes hebben hun rol. Sommige mensen zijn waarschijnlijk gewoonweg niet klaar om te beseffen dat iets veel werk is, tot op het moment dat ze beseffen dat het wel zo is, maar dan hebben ze al zoveel geïnvesteerd in het onderwerp dat ze er nog mee doorgaan ook. In feite is dat al verandering op zichzelf. Ik weet nog dat ik 4/5 jaar geleden niet meiden wilde gaan versieren, want ik was het toch niet waard en uiteindelijk ben ik wel dingen gaan doen en I'm just glad I did it.

Verder ben ik het er wel mee eens dat het een beetje gewoon lijkt op ordinaire marktlui die keihard schreeuwen dat hun vis de beste, de verste en de lekkerste is. Ook één van de problemen is dat het gewoon vaak mensen zijn die wel enigszins weten waar ze het over hebben, maar niet helemaal.

Trouwens! Check ook de show Penn & Teller Bullshit, te vinden op Project Free TV (google het, don't know the site name). Er zitten afleveringen bij die over dit onderwerp gaan (en ook de selfhelp industrie als geheel).
ricky
Active DALF-er

Return to Innerlijke Kwesties