by Jos » 20 Jun 2010, 14:08
Hé Wouter,
Je haalt een heel mooi onderwerp aan. We lopen inderdaad allemaal tegen uitdagingen aan. Ik zou verschillende aspecten willen aanhalen. Het is zeker niet een volledig antwoord, onmogelijk op zo'n brede vraag natuurlijk. Ik baseer m'n antwoord op kennis van eigen ervaringen en ondersteuning van oa. positive psychologie en CBT.
1. De moeilijke periode
2. Hoe je uit een moeilijke periode uitkomt
3. Jezelf vaccineren tegen problemen/moeilijke perioden
1. De moeilijke periode
Een moeilijke periode kunnen we even kenmerken als een periode waarin je met één of vaak meerdere wel of niet samenhangende problemen te maken hebt. Vaak gaat dit gepaard met onzekerheid, niet weten hoe je iets moet aanpakken, negatievere gedachten enz. Het gevaar is dat je in een negatieve spiraal komt, dit gebeurd als je langere tijd in zo'n periode blijft. Negatieve gedachten, minder zelfvertrouwen, minder actie en deze cirkel blijft doorgaan. Uiteindelijk verlies je de hoop.
2. Hoe je uit een moeilijke periode komt
- Allereerst moeten we dus de cirkel verbreken. Hoe doen we dat?
1. Acceptatie van de huidige situatie
We moeten even accepteren dat we nu op x of y even niet verder komen, of in deze situatie zitten ipv in de slachtoffer rol te gaan zitten. We hebben dus de keus om in de actieve rol te gaan zitten.
1.2. Herinterpretatie van de situatie (valt samen met punt 1)
We zullen de situatie niet als probleem of supervervelend moeten gaan zien, dan blijven we er namelijk tegenaan hikken. We kunnen het gaan zien als een perfecte mogelijkheid om te groeien, ook al is het nu moeilijk. We gaan dus aan de slag met gedachtegangen. Het meeste groei je op moeilijke momenten. Je wordt zelfs gelukkig als je ergens hard voor moet werken, al is het soms even moeilijk.
2. Richten op het overkomen/oplossen van het probleem
Als we ergens beter in willen worden, of een bepaald doel willen bereiken, dan zullen we een aantal dingen moeten doen
- Doelen stellen (die energie geven) (hoop creeeren: = belangrijke drijfveer)
- Stap voor stap ermee bezig gaan (geduld)
- Je richten op je acties
- Jezelf belonen voor je successen (hoe klein ook)
- Je groei inzien
- Hard ervoor werken
- Zoek support in je omgeving
- Soms even met rust laten, focussen op de dingen die je superleuk vindt om te doen (make it fun)
3. Jezelf vaccineren tegen moeilijke perioden
We kunnen een aantal dingen doen om te zorgen dat we 'sterker in onze schoenen staan' áls we problemen tegenkomen. Zodat we minder snel in een negatieve spiraal terecht komen en dus beter met onze problemen/uitdagingen kunnen omgaan en aangaan. Dut noemen ze 'resilience' in de positieve psychologie
- Social support (praten over emoties en als het even niet goed gaat)(met mensen die support geven, juiste support)
- Het ontwikkelen van optimisme en eigenwaarde (self-esteem)
- Geloof (faith) en een gevoel van betekenis (een hogere betekenis, dit kan een geloof zijn, iets waar je in gelooft,
of wat je wilt doen met je leven
- Sociaal gedrag: anderen helpen zorgt ervoor dat we onszelf beter gaan voelen
- Aandacht richten op je sterke kanten (is soms gevaar van zelfontwikkeling, focus is op wat slecht is, beinvloed
eigenwaarde
- Het zetten van doelen
Dit zijn drie punten die mij heel veel helpen, zelfs al staat de helft nog op mijn lijst om verder toe te passen. Er zijn zoveel dingen die je kunt doen. Ik merk steeds meer, stapje voor stapje, goed toepassen, in plaats van enkel kennis van nemen en er vervolgens niet zoveel mee doen.
Ik hoop dat jullie hier wat mee geholpen zijn en dingen kunnen inzetten in je eigen leven.
Groeten, Jos