Lastige situatie. De vraag is of je dat gevecht uberhaupt wil aangaan. Ikzelf heb een vrij autoritaire stiefvader die ook graag de oorlog met me aanging. Al vanaf een jaar of 14 begreep ik dat ik dat toch niet kon winnen. Laat staan dat ik daar mijn energie in zou willen stoppen. Vanaf dat moment ben ik gaan proberen om er anders tegenaan te kijken, en anders te gaan praten. Dit heeft toch wel jaren van radiostilte opgeleverd maar inmiddels kan ik vrij goed met hem overweg omdat ik het gesprek (kan) sturen en goed weet welke verantwoordelijkheden ik neem wen welke niet. Ik kies mijn woorden zorgvuldig en ik let er goed op dat wanneer hij een sterke mening heeft (= meeste een conclusie) het belangrijk is om door te vragen naar de ware redenen/waardes die ten grondslag liggen aan die mening. En als reactie zal ik meestal ervoor kiezen om zo dicht mogelijk bij de feiten te gaan zitten. Hoe meer het een feit is die je presenteert, hoe minder weerwoord je zal krijgen(zolang je er niet jou conclusie te snel aan verbind).
Also @t crash : Waarschijnlijk als je bij jezelf naar binnen kijkt zie je dat "het goed worden met vrouwen" jou een bepaalde voldoening geeft. Dit gevoel, of het nu "gezien worden" , liefde, macht, vertrouwen , waardering etc is kan je ook op vele andere manieren bereiken. Daarom hou ik het meestal breed. Als je puur aan mensen uitlegt dat je beter met vrouwen wil worden, zullen er velen zijn die tegen je ingaan omdat ze het niet begrijpen. Als jij verteld dat jij je als mens en als MAN wil ontwikkelen, tot een beter mens die succes heeft in het leven, zowel met vrienden, werk en met vrouwen, krijg je denk ik een andere reactie.
Anderen mensen proberen te veranderen lukt niet, wat je wel kan doen is jezelf veranderen. Leren om je eigen denken te structeren, helderder te maken, je gevoel onder controle te brengen.
Wat mij een goed boek voor je lijkt is " eerste hulp bij ongewenste resultaten" van Pim bouwman.
Dit boek leert je om alle ongewenste resultaten aan jezelf terug te leren koppelen opdat je alternatieven leert zien, waarmee je de volgende keer andere gedragingen kan laten zien.
Uit huis gaan is een fijne optie, ik was ontzettend happy toen ik eindelijk het huis uit kon, maar na niet al te lange tijd merkte ik dat de relatie met mijn ouders er niet beter van werd. Pas nadat ik besloot om zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te gaan nemen als ik maar kon binnen deze relatie, ging het steeds beter. Duurde wel een flink aantal jaren, en ik ben er nog steeds niet.
Succes