DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Het leven simpel zien (anekdote)

Hoe zit ik in elkaar, waarom doe ik dingen & hoe verbeter ik mezelf? Verwant aan Inner Game in Attraction echter zonder relatie tot Attraction

Re: Het leven simpel zien (anekdote)

Postby ricky » 09 Jan 2011, 16:55

Totaal niet mee eens (met betrekking tot je voorbeeld). Over de conclusie van je vriend ben ik het wel eens. Ik moet wel zeggen: zo'n 1 zin antwoord werkt alleen als men me begrijpt ^^

Waarom ik het niet eens ben

Probleem: "hoe word ik minder onzeker?"
Oplossing: "krijg meer zelfvertrouwen, klaar!"

Jij zet hier een probleem neer en dan kaart jij het gewilde einddoel als oplossing aan. Dit is niet wat ik deed en daarom zijn onze 2 voorbeelden totaal niet vergelijkbaar. Dat betekent dat ik niet het gewilde einddoel gelijk stel aan de oplossing. Blijkbaar, door dit voorbeeld aan te dragen, vind jij dat ik dit wel doe (neem ik aan).

Probleem: 'ik wil sex, maar ik heb geen meisje'

Oplossing: zet die sexdrive om, om vette shit te ondernemen!

Deze oplossing en zienswijze is wat ik altijd hoor van mensen die aikido beoefenen en dat is: gebruik de tegenstander zijn energie in jouw voordeel. Of dat waar is of niet, dat is de aard van mijn oplossing die ik aandraag.

De energie die men hier in zijn voordeel gebruikt is men zijn sexdrive, want frustratie (in dit geval) is ook energie. Mijn oplossing op frustratie is: ga dan vette shit ondernemen! Ik heb het dus niet over een meid aanspreken (kan wel opzich), maar ik heb het over om (bijv.) meer in contact te komen met je vrienden, of een bedrijf op te starten. Iets wat nuttig, productief, sociaal en leuk is. Also known as: vette shit of op dit forum beter bekent als lifestyle, een gehypte woord wat ik niet graag gebruik.

In ieder geval, zo los je het probleem van geen seks hebben op een effectieve manier op, want je gebruikt 'de leegte'/frustratie van geen seks om andere dingen in je leven nog beter te maken.

Nu ik erover nadenk, ik heb deze oplossing vaak genoeg nageleefd. Dus ik vind hem daardoor wel behoorlijk valide. Het is niet de enige oplossing, maar wel een goede naar mijn idee.

Verder vind ik dat een vervulling van iemand zijn behoefte niet altijd de beste gewenste oplossing is, ik heb het vermoeden dat jij daar wel vanuit ging, maar een probleem hoeft niet per se opgelost te worden door de behoefte te vervullen. Dat is slechts 1 van de vele perspectieven om een probleem op te lossen, en meestal is het een handige manier om ernaar te kijken, maar in dit geval vind ik van niet.

En als we het dan toch hebben over dit soort 'inzichten', het heeft mij in laten inzien dat intelligentie overrated is en dat ik er veel te arrogant over was. Dat is niet iets wat een week bij me zal blijven.

Nu ik deze post teruglees vind ik het wel een beetje defensief/teveel op details gelet, maar ik kan jouw post gewoon moeilijk begrijpen. Dus mocht je je aangevallen voelen, mijn excuses daarvoor :)
ricky
Active DALF-er

Postby Jerry » 09 Jan 2011, 18:00

Mag ik even zeggen, dat ik überhaupt niet echt een goed idee heb waar dit topic over gaat?

En reageer dan alsjeblieft niet door te zeggen dat ik alles gewoon simpeler moet zien en KLAAR ;)

Mijns inziens Ricky, heb je jezelf door een flink aantal groeiprocessen geworsteld en daardoor aardig wat zelfvertrouwen en inzichten verkregen. Als je daarna terug kijkt op de processen die je hebt doorlopen en je gaat kijken wat er uiteindelijk aan verandering nodig was om te komen waar je nu bent, dan lijkt alles simpel.

Als ik er met deze korte samenvatting naast zit, moet je het uiteraard zeggen.
Maar zelfs lopen is nu simpel. Echter niet wanneer je dit bekijkt vanaf het punt van gehandicapten of baby's die de gave niet (meer) beheersen.

Niet iedereen ziet in dat het ondernemen van 'vette shit' gaat bijdragen aan je uiteindelijke seksleven en het is daarom helemaal niet zomaar simpel.
Jerry
DutchALF Team

Postby Morphs » 10 Jan 2011, 00:40

M'n punt hier is dat deze oplossing de persoon helemaal niet verder helpt. Het zegt namelijk totaal niet HOE je die sexdrive om zou moeten zetten, en waarom het van belang is om vette shit te ondernemen (en wat versta je onder 'vette shit'?). Er blijven teveel vragen over om van een werkelijke oplossing te spreken.

Het is een leuk streven om alles in 1 zin op te lossen, maar oversimplificatie heeft altijd het risico dat er iets overblijft wat de ander niet snapt omdat het TE beknopt is.. het is altijd een kwestie van balanceren.
Morphs
Contributing DALF-er

Postby Jasper » 10 Jan 2011, 12:00

Morphs wrote:

M'n punt hier is dat deze oplossing de persoon helemaal niet verder helpt. Het zegt namelijk totaal niet HOE je die sexdrive om zou moeten zetten, en waarom het van belang is om vette shit te ondernemen (en wat versta je onder 'vette shit'?). Er blijven teveel vragen over om van een werkelijke oplossing te spreken.

Het is een leuk streven om alles in 1 zin op te lossen, maar oversimplificatie heeft altijd het risico dat er iets overblijft wat de ander niet snapt omdat het TE beknopt is.. het is altijd een kwestie van balanceren.

+dat deze oplossing impliceert dat het probleem niet is dat je geen meisje hebt, maar dat je bepaalde dingen in je leven mist. Dit zie ik echter nergens terug in de probleemstelling, kortom je gaat een oplossing zoeken voor een probleem wat eigenlijk de oorzaak is van je echte probleem.

Kortom, je probleemstelling was fout, precies wat ik duidelijk probeerde te maken met mijn post ;)
Jasper
Contributing DALF-er

Postby ricky » 10 Jan 2011, 23:31

@ Jerry in MIJNS inziens ( :P ) zeggen we bijna precies hetzelfde, alleen nuanceren wij het iets anders t.o.v. elkaar en leggen we daardoor de nadruk op verschillende dingen. Persoonlijke groei helpt hier ook bij, ik vind dat persoonlijke groei als een leuk proces gezien kan worden worden, desondanks dat het zwaar is. Echter, als het als leuk gezien wordt dan is het ook simpel, because you're happy :lol: En tuurlijk, het is zwaar, but you're happy! Zelfs de kutmomenten zijn te waarderen.

De relatie met 'het leven simpel zien' en persoonlijke groei is voor mij als volgt:
Hoe meer persoonlijke groei, hoe meer kennis tot verschillende perspectieven, hoe meer men zich in verschillende perspectieven kan verplaatsen, hoe groter de kans dat er een perspectief bijzit die er toe kan leiden om dingen te versimpelen. Ik moet wel zeggen, ik zeg niet dat alles simpel is, maar dat je het zo wel kan zien. Een voorbeeld ervan is Edison die beweert dat hij 10000 manieren uitvond om een gloeilamp NIET te kunnen maken. Dat maakt alles een stuk simpeler voor jezelf dan dat je denkt dat je 10000 keer gefaald hebt.

(en nu nog maar hopen dat ik in lijn zit met mijn eerste post, maarja ik doe dit ook voor mezelf, dan zie ik welk deel van mijn idee' me überhaupt nog bij is gebleven)

@ Morphs:
Het zegt namelijk totaal niet HOE je die sexdrive om zou moeten zetten, en waarom het van belang is om vette shit te ondernemen (en wat versta je onder 'vette shit'?). Er blijven teveel vragen over om van een werkelijke oplossing te spreken.
Ik ben inderdaad hierin kort geweest, omdat ik het idee heb dat je de antwoorden ook zelf kan bedenken. Maar even kort dan:
(en wat versta je onder 'vette shit'?)
Zie mijn vorige post bij "... aka vette shit."
en waarom het van belang is om vette shit te ondernemen
Naar mijn idee is dit sowieso de DutchAlf filosofie, lifestyle, etc. Ik veronderstelde deze vraag hierdoor al als beantwoord.
Het zegt namelijk totaal niet HOE je die sexdrive om zou moeten zetten
Deze vraag had ik niet beantwoord, dit wilde ik in eerste instantie wel, maar niet gedaan. Deze is best lastig concreet uit te leggen.

Energie omzetten is hetzelfde als een andere keuze maken dan dat je normaal doet. Stel dat je normaal gefrustreerd nadenkt constant, dan zou je ervoor kunnen kiezen om productieve en sociale dingen te ondernemen. Een beweegreden hiervoor zou kunnen zijn, omdat men niet gefrustreerd na wil denken, dus besluit men om zoveel mogelijk andere dingen te doen, waardoor de aandacht niet op de frustratie kan liggen (want activiteiten vereisen aandacht en aandacht kan maar bij 1 ding tegelijk). Hier zou ik een A4 over kunnen schrijven, maar dit is een voorbeeld van het proces energie omschakelen.

@ Jasper, ik snap er niks meer van. Mijn geheugen werkt niet mee. De vorige posts van jou en mij waren behoorlijk complex en het zou teveel tijd kosten om alles terug te gaan lezen. Ik vind het verder wel goed zo :-)
Last edited by ricky on 12 Jan 2011, 06:30, edited 1 time in total.
ricky
Active DALF-er

Postby Morphs » 11 Jan 2011, 00:41

Ricky, ik vind het aardig van je dat je de vragen daadwerkelijk beantwoordt, echter waren dat voorbeelden van vragen waar iemand mee zit die het 'ik wil sex, maar ik heb geen meisje'-probleem heeft en die door je oplossing niet worden behandeld :P

Waar het dus om gaat en dat bevestig je ook in je laatste post, is dat het antwoord op zo'n vraag toch niet zo simpel is als wat je suggereert in dit topic.

Voor alles geldt: Wat je jezelf eigen hebt gemaakt wordt simpel (vaardigheden, theorie, ervaringen). MAAR voor iemand die het nog niet eigen heeft gemaakt is het nog niet simpel. De 'klik' is er nog niet en daar is uitleg/oefening voor nodig.

De grootste fout die mensen maken die iets aan een ander leren, is dat ze hun uitleg niet aanpassen op de ander. Of ze doen alsof het vet simpel is en geven te weinig uitleg. Of ze geven juist zoveel uitleg dat de ander erin verzuipt. Dat bedoel ik met balanceren en dit heb ik zelf voornamelijk geleerd als breakdance docent. Tegenwoordig zeg ik juist minder als ik iemand help. Maar wat ik zeg treft het doel beter en zodra de ander het begrijpt, ga ik pas wat nieuws uitleggen.
Morphs
Contributing DALF-er

Postby ricky » 11 Jan 2011, 07:53

Dankje, ik doe mijn best :P

Op dit moment ben ik half in de war (note: concepten korter opschrijven :D), want ik had het in mijn eerste post o.a. over het idee dat een expert iets zodanig kan versimpelen dat iemand anders het ook als simpel kan zien omdat hij het snapt, en dit snappen kan gebeuren door een kijkwijze die het probleem simpel maakt. Want niet alle (juiste) antwoorden zijn simpel. Ik heb geen idee of dit voor alles geldt, maar wel voor veel conceptuele ideeën. In ieder geval niet als iemand een windmill probeert en nog geen baby freeze kan.

Zo is 98² een lastige rekensom uit het hoofd, tenzij je een simpel truukje toepast, waardoor je sowieso snapt dat het 9604 is ( 98 - [100 - 98] = 100 - 4 = 96) en ([100 - 98] * [100 - 98] = 2*2 = 04). Door deze manier van kijken naar het probleem is het een stuk makkelijker. Dit vereist wel extra kennis, maar naar mijn idee is dit wat 'intelligente mensen' dus doen. Ze pakken een probleem en kijken er op zo'n manier naar dat het makkelijk wordt. Tenzij de berekening van: 98 - 2 en 2 * 2 lastiger voor je is dan letterlijk 98 * 98 te doen. Heh, nu ik het op de traditionele manier herbereken is dat niet veel lastiger :rolleyes:.

Overigens, lijkt me het versimpelen van een probleem zelf wel een lastiger iets, vandaar dat ik dat maar definieer als 'intelligentie' (en uiteraard is dit een term wat met een korreltje genomen mag worden of met andere kruiden ^^).

Ah whatever, ik vond het een leuke discussie in ieder geval. Thanks voor het kritisch denkwerk, ik zal er verder niet zoveel meer over zeggen, da's de moeite niet waard.
ricky
Active DALF-er

Postby Jerry » 11 Jan 2011, 13:17

ricky wrote:@ Jerry in MIJN inziens ( :P )

Niet ;)
Jerry
DutchALF Team

Postby ricky » 12 Jan 2011, 06:31

Hmm 't wordt er allemaal niet simpeler op :lol:
Leuke tip trouwens!
ricky
Active DALF-er

Previous

Return to Innerlijke Kwesties