DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

De ongeloofelijke kitsch van de community

Hoe zit ik in elkaar, waarom doe ik dingen & hoe verbeter ik mezelf? Verwant aan Inner Game in Attraction echter zonder relatie tot Attraction

De ongeloofelijke kitsch van de community

Postby Lu Mallorca » 25 Jun 2010, 16:34

Het is een lange tijd geleden dat ik een artikel geschreven heb, maar ik ga weer eens een poging wagen. Weer zo'n stuk waar iedereen vast wel ergens aanstoot aan neemt, maar ik heb het zo opbouwend mogelijk gehouden, dat beloof ik:

Waar ik een ongeloofelijke hekel aan heb is kitsch. Voor mij is een schilderij niet af zonder een zwarte rand en donkere gedeeltes, voor mij is een komedie geen komedie zonder wat drama, in het kort kunst die een fijne rand realisme mist is voor mij niet af. Het doet me denken aan die enge communistische kunst, waarin iedereen altijd met een glimlach zijn werk doet. Dat zijn enge werelden! http://web.archive.org/web/199905082227 ... ndsberger/

Het is deze kitscherige kijk op de wereld waar enge dingen uit voort komen, zoals populisme en mensen die denken dat ze de enige waarheid in pacht hebben, zoals dictaturen (op allerlei schalen). (Een goed idee van al het slechte dat uit kitsch kan komen geeft het boek 'de ondraaglijke lichtheid van het bestaan'.)

De van Dale...

kitsch [kietsj] de; m werk dat de pretentie heeft kunst te zijn, maar van onecht gevoel getuigt

...en daar valt de levenskunst voor mij ook onder. Velen pretenderen dat het leven maakbaar is tot een onfeilbaar succesverhaal. Velen hier zeggen dat of denken dat, bewust of onbewust. Dat, als je maar luistert naar deze goeroe, naar deze DVD, naar dit boek, dat je leven er anders uit gaat zien. Maar het is een leugen die gaat over de ruggen van de wanhopigen, vaak zonder medeweten van deze goeroes moet ik er dan wel aan toevoegen. Ik moet het eerste stukje PUA materiaal dat niet ongeloofelijk kitscherig is nog tegen komen. Ook in de succesindustrie is het kitsch hevig aan de orde en zelfs de o zo populaire Eckhart Tolle maakt zich er schuldig aan. Op de achterkant van 'de kracht van het Nu' las ik dat er een einde gemaakt wordt aan het menselijk lijden. Dat is het moment waarop ik besloot het boek niet te kopen.

Mensen, grow up! Een vrouw wil een volwassen man zien en de community bied gewoon niet (of schaars) de middelen daarvoor. Een boek dat ik aanraad: 'Nooit meer slapen' van WF Hermans, goed te lezen literatuur van een van de grootste Nederlandse schrijvers ooit.

Ik durf te beweren, dat het de kitsch is van de community waarom zoveel community mensen moeite hebben met vrouwen. En waarom ik zoveel moeite heb met veel community mensen. Waarom ze zo onecht zijn soms. Ik durf zelf te beweren dat veel community mensen 'scoren' omdat ze aandoenlijk zijn door hun lompigheid. Dit is overigens niet alleen maar bij community mensen zo, maar bij mannen in het algemeen zie je het vaak. De charme van lompigheid is vaak maar van korte duur en je ziet dan ook vaak dat community mensen niet lang een relatie vol kunnen houden. Vaak het moment dat vrouwen door krijgen dat verdieping in de relatie niet mogelijk is.

Nou begrijp me niet verkeerd. Iedereen heeft een zekere mate van kitsch nodig in zijn leven. Cynisch zijn brengt je natuurlijk nergens, vooral met vrouwen, die toch al honderd keer volwassener zijn dan mannen en je vaak niets hoeft uit te leggen. (Voor vrouwen betekent stilte op sommige momenten veel meer dan praten.) Ik moedig iedereen aan om meer te lachen tijdens het uitgaan, chagerijnige stoere gezichten hebben we al genoeg tijdens het uitgaan en überhaupt in Nederland. Maar het is wat anders als er steeds lacherig, schreeuwerig en uitbundig gedaan moet worden omdat je ergens gelezen of gehoord hebt dat meisjes je dan zien staan. Het enigste wat ze zien staan is die lompe gast die ze moeten ontwijken. In plaats daarvan zou het uit een plek moeten komen van eerlijkheid en oprechtheid en zelfvertrouwen.
Last edited by Lu Mallorca on 26 Jun 2010, 08:43, edited 3 times in total.
Lu Mallorca
DALF-er

Re: De ongeloofelijke kitsch van de community

Postby fsidontknow » 25 Jun 2010, 17:13

Er zit zeker een waarheid in je post. En waar het mis gaat is naar mijn mening dat sommige mensen doorslaan. Alles gaan lezen/luisteren van bijvoorbeeld Eckhart Tolle en hem als enige waarheid gaan zien. Terwijl er zeker nuttige dingen uit zijn producten zijn te halen. Het is zeker mogelijk om beter te worden in relaties, sociale vaardigheden en lifestyle. Daar ben ik het levende bewijs van en velen anderen hier op DALF. Er zijn veel mensen die claimen expert te zijn aangezien iedereen dat kan. En je natuurlijk goed op de markt wil staan en er veel mensen op geld uit zijn. Wie je nou moet geloven en wat voor jou werkt is erg lastig te bepalen.
fsidontknow
DutchALF Team

Postby sir psycho sexy » 25 Jun 2010, 21:24

Goed punt. Welkom in de liberale democratie.

de pua wereld is, net als de politiek, de media, de handel en de meerderheid van de rest van onze beschaving onderhevig aan het vrije markt mechanisme. Er is vraag, aanbod en vrijheid. Dan zijn er automatisch ook altijd domme consumenten die het verschil tussen wat ze willen en wat goed voor ze is niet begrijpen en gladde verkopers die daar misbruik van maken met geile praatjes. Waarheid is relatief en de kwaliteit van informatie is ondergeschikt aan wat de ene groep wil horen en wat de andere groep niet wil zeggen.

Het verneukeratieve aan PUA is dat de natuurlijke drang van de man om in zo'n kort mogelijke tijd zo veel mogelijk zijn zaad te verspreiden het een enerzijds hele lucratieve markt maakt om op in te springen (vergelijkbaar met sex. PUA sells), en anderzijds bovengemiddeld lastig maakt om je als man niet mee te laten slepen door de beloften van gouden bergen met geile vrouwen.

Ik deel de ervaring dat de beloftes van de eeuwige jeugd en rijkdom vaak eerder afstotend werkt. Ik ben wat boeken over zen en meditatie aan het lezen, daar doen ze het zelfde. Ik ben schijnbaar een van de gelukkigste mensen die er rond loopt want al mijn problemen zouden ook al een keer of tien de wereld uit moeten zijn.

Aan de andere kant is er ook veel waardevolle informatie beschikbaar. Het is aan ons om als consumenten onszelf te beschermen en te proberen de poep van de zaken te scheiden waar we wel wat aan hebben. En dat is weer typerend voor de maatschappij waarin we leven.
sir psycho sexy
DALF-er

Postby Lu Mallorca » 25 Jun 2010, 21:45

goed geschreven sir psycho sexy. Ik ben blij dat je mijn ervaring deelt van de afstotende werking van kitsch bij het verkopen. Het is inderdaad sneu hoe, vaak toch intelligente jongens, vallen voor geile verkooppraatjes.

@fsidontknow uit jouw post kan ik niet halen hoezeer je bent geholpen. Ik geloof wel dat je sociaal nu meer dingen durft, maar hoezeer je snapt wat ik bedoel met kitsch weet ik niet. Dan kan een groot verschil maken.
Lu Mallorca
DALF-er

Postby 14b » 25 Jun 2010, 23:03

Als er iets te halen is zoals macht status of geld krijg je dit soort dingen. En de PUA community valt nog mee hoor. Vergeleken met de spirituele community waar tolle natuurlijk een deel van is. (En die vent is dan daarbinnen nog redelijk authentiek, tolle is voor zover ik kan zien echt zo simpel en gelukkig als hij beweert.)

In de spirituele wereld waar die vent rondloopt is het erger gesteld dan in de pua community. Ik zeg dat omdat de boodschap van die lui vaker niet met hun eigen gedrag overeenkomt. En de pua gasten wel. Ze leggen in de PUA community uit hoe je charisma krijgt, en ze hebben volgelingen die bewijzen dat ze dat charisma dus echt hebben.

Die spirituelen hebben vaak geen idee. I know, been there got the t-shirt. Lang genoeg om het spelletje te herkennen. Maar de aantrekkings kracht van een mysterie op de mens is gewoon enorm.
14b
DALF-er

Postby Jos » 25 Jun 2010, 23:26

Even een korte note @ Lu

Deels ben ik het eens met je post, de gedachtegang op zichzelf is interessant.

Maar, is je post op zichzelf geen kitsch als je dit begrip zelf definieert als zijnde opinies die zich opstellen als ultieme waarheid. In dat geval kunnen we stellen dat je post redelijk wat stellingen neerlegt die eenzijdig zijn, nietwaar?

In dat geval wil ik stellen dat kitsch op zichzelf niet per see een probleem hoeft te zijn. We hebben allemaal idealen, zijn allemaal beperkend in ons objectieve oordeel en blijven mensen. De kracht ligt dan ook in het scheiden van de zin van de onzin en ons eigen vermogen te gebruiken om onszelf te beschermen tegen menselijk gedrag, soms bewust opgezet, vaak onbewust opgezet.

Ik hoor graag van je hoe je hier zelf naar kijkt, als een gedachtegang, niet als waarheid natuurlijk ;)
Jos
Lifestyle Coach

Postby Lu Mallorca » 26 Jun 2010, 09:02

Jos wrote:In dat geval wil ik stellen dat kitsch op zichzelf niet per see een probleem hoeft te zijn. We hebben allemaal idealen, zijn allemaal beperkend in ons objectieve oordeel en blijven mensen. De kracht ligt dan ook in het scheiden van de zin van de onzin en ons eigen vermogen te gebruiken om onszelf te beschermen tegen menselijk gedrag, soms bewust opgezet, vaak onbewust opgezet.

Goed geschreven en zo denk ik er ook over.

Dit schrijf ik ook in mijn laatste alinea. Kitsch heeft iedereen in een zekere mate nodig. Iedereen heeft idealen. Geen reden om cynisch te worden.

Maar 'opinies die zich opstellen als de ultieme waarheid' is niet de definite van kitsch. Dat is eerder totalitair gedrag. Daar maak ik me misschien een beetje schuldig aan al vind ik het zelf wel meevallen. Kitsch is onechte kunst, kunst zonder schaduwzijde. Als je niet een zeker bewustzijn hebt van de schaduwzijde van wat je doet - en ik bedoel niet een constant bewustzijn daarvan, want dat is niet leuk, maar wel een zeker fijn bewustzijn - dan loop je het gevaar niet serieus te worden genomen. Niet alleen bij vrouwen maar ook op het werk en overal in het leven. De gevolgen in je relaties zullen groot zijn.

Maar laat ik mijn boodschap verder nuanceren. Opzich ben ik niet tegen coachen. Het kan fijn zijn om bij de hand genomen te worden of uitgedaagd door capabele personen. Waar ik wel bang voor ben is dat doordat velen nog te jong en onvolwassen zijn (te kitscherig alles inzien) dat je relaties en diepgang in je leven nooit naar een hoger niveau getitld kunnen worden.
Lu Mallorca
DALF-er

Postby Frank » 26 Jun 2010, 09:16

Het spijt me voor je dat je jouw wereldbeeld WEL als het juiste beeld ziet.
Het spijt me nog meer dat je je genoodzaakt voelt om dat beeld als enige juiste beeld neer te zetten.

We hebben allemaal onze eigen perceptie, en maken daarop het beeld waarin we 'geloven'.
We staan allemaal op een bepaalde trede van de ladder van ontplooiing. Iemand die een trede lager staat of zelfs op een andere trap is toch niet 'fout bezig'?
Marketing werkt omdat het inspeelt op het onbewuste van mensen, hoe kun je iemand daar ooit op afrekenen?
Frank
Contributing DALF-er

Postby krazj » 26 Jun 2010, 10:05

Frank wrote:Het spijt me voor je dat je jouw wereldbeeld WEL als het juiste beeld ziet.
Het spijt me nog meer dat je je genoodzaakt voelt om dat beeld als enige juiste beeld neer te zetten.

We hebben allemaal onze eigen perceptie, en maken daarop het beeld waarin we 'geloven'.
We staan allemaal op een bepaalde trede van de ladder van ontplooiing. Iemand die een trede lager staat of zelfs op een andere trap is toch niet 'fout bezig'?
Marketing werkt omdat het inspeelt op het onbewuste van mensen, hoe kun je iemand daar ooit op afrekenen?

Hier sluit ik me bij aan :)
krazj
Contributing DALF-er

Postby Lu Mallorca » 26 Jun 2010, 10:50

Frank wrote:Het spijt me voor je dat je jouw wereldbeeld WEL als het juiste beeld ziet.

Dit doe ik beide niet. Mijn stuk is gewoon de manier waarop ik denk. Daar kan je je bij aansluiten of niet.

En dit is mijn perceptie. Ik probeer alleen een bewustwordingssproces bij mensen aan te wakkeren, die daar klaar voor zijn of dat nodig hebben. Als mensen ergens anders 'op de ladder staan' dan vindt ik dat jammer of grappig of beide. Ik reken geen mensen af hierop, want iedereen moet ergens beginnen.
Lu Mallorca
DALF-er

Next

Return to Innerlijke Kwesties