DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Concentratie problemen en het lezen van non-fictie

Hoe zit ik in elkaar, waarom doe ik dingen & hoe verbeter ik mezelf? Verwant aan Inner Game in Attraction echter zonder relatie tot Attraction

Concentratie problemen en het lezen van non-fictie

Postby Jerry » 25 Jan 2011, 14:52

Ik merk de laatste tijd steeds vaker dat de spanningsboog van mijn concentratie redelijk kort is, ik ben behoorlijk snel afgeleid. Hoewel dat misschien deels met de zéér onduidelijke levensfase te maken heeft waarin ik me nu bevind wil ik er toch graag wat aan kunnen doen.

Ik merk het bijvoorbeeld bij het leven van non-fictie boeken. Ik heb een aantal maanden terug een boek van Daddy Cool geleend (The Multi-Orgasmic Man), ik ben er wel degelijk een aantal keer in begonnen maar ik kwam er niet doorheen. Het is niet dat ik niet van lezen hou maar ik merk gewoon dat het stilzitten en het lezen van tekst waar mijn hersenen actief danwel semi-actief mee aan de slag moeten dat dit ervoor zorgt dat ik snel afgeleid ben of naar regels ga zitten staren zonder ook maar iets bewust in me op te nemen. Hoewel non-fictie eigenlijk bij mij sowieso een beetje voelt als leren of studeren heb ik wel degelijk de intentie om door de stof heen te komen en er daadwerkelijk ook iets mee te doen maar ik blijf het lastig vinden om me hier toe te zetten.
Hetzelfde probleem heb/had ik met een boek wat ik van Judha heb geleend (7 habits of highly effective people). Ik kwam maar niet door het introducerende gedeelte van het boek heen. Ik heb het boek meegenomen élke keer als ik in het OV tijd te doden had maar het gebeurde regelmatig dat ik wel 'las' maar stukken ging overslaan of moest teruglezen omdat ik het niet meer snapte. Nu ik bemerkt dat het boek wat gestructureerder geschreven wordt en het wat meer in hapklare verteerbare brokken wordt aangeleverd ga ik er al wat soepeler doorheen. Met name ook daarom vond ik een opmerking uit dat boek erg sterk: zorg ervoor dat je alles wat je uit dit boek haalt zo snel mogelijk met anderen bespreekt en bediscussieerd zodat je het je eigen maakt.

Ik vind het in ieder geval gewoon frusterend dat hoewel ik helemaal geen domme jongen ben dat ik moeite heb om me tot dit soort boeken te zetten, terwijl ik anderzijds prima dit soort theoriën zou kunnen discussieren al is het maar omdat je dan op een actievere manier bezig bent met de theorie.

Kort samenvattend: is dit een herkenbaar probleem en zijn hier tips of trucs op toe te passen?
Jerry
DutchALF Team

Re: Concentratie problemen en het lezen van non-fictie

Postby Maestro » 25 Jan 2011, 15:22

Ritalin helpt, maar dat is alleen als je echt last van ADD hebt, anders zit je met speed-ogen in de trein te stuiteren.

De videos van Style waren voor mij ook niet door te komen (te traag/saai), maar gelijktijdig de videos kijken/luisteren en ondertussen online poker spelen (ook saai) werkte prima. Pokeren of video kijken alleen werkte niet goed, maar als ik deze dingen gelijktijdig deed dan waren de resultaten van beide beter.
(Niet om iedereen aan 't pokeren te krijgen, want dat gaat je geld kosten, kan verslavend werken, en kan er voor zorgen dat je minder in de buitenwereld komt als je niet oppast...)

Met lezen is het voor mij soms moeilijker om de aandacht erbij te houden als ik niet ECHT geinteresseerd ben. Lezen is moeilijk met iets anders parallel te doen (zoals een online spelletje). Ik moet er zelf de rust voor hebben, 's avonds in bed bijvoorbeeld, maar dan zijn dan meestal de uren dat ik eigenlijk hoor te slapen. Af en toe bijvoorbeeld alleen naar de sauna werkt ook, even helemaal alleen weg, ontspannen en tussendoor wat tijd om te lezen, weinig afleiding. Het OV was voor mij ook altijd een ideale plaats.

Maar vooral bij lezen geldt bij mij: ik moet het zelf echt interessant vinden, en dan kom ik ook goed door materiaal wat eigenlijk voor niet-leken in een bepaald gebied bedoeld is, terwijl ik zelf wel een leek ben. Is het iets van m'n eigen vakgebied, maar ben ik eigenlijk niet echt geinteresseerd, ook al zou ik dat wel moeten zijn, dan is er inderdaad geen doorkomen aan...
Maestro
DALF-er

Postby Vor » 25 Jan 2011, 21:14

Dat is exact wat ik doe als ik taaie kost door moet komen...meerdere dingen tegelijk doen. Werkt voor mij...
Vor
DALF-er

Postby chrisbale » 25 Jan 2011, 23:03

Herkenbaar probleem. Ik hik nu al een tijdje tegen het einde Dan Brown's The Lost Symbol aan.
Ik weet zeker dat als ik het op ga pakken dat ik eerst terug moet bladeren om het weer te begrijpen.

Zou het misschien helpen om een verplicht uurtje lezen per dag in te plannen?
Zo kun je dan helemaal daarop focussen en heb je gelijk een wat gestructureerdere dag :)
chrisbale
Active DALF-er

Postby fsidontknow » 26 Jan 2011, 11:37

Ik heb de posts nog niet gelezen maar ik gok dat het iets met olifant, bereider en omgeving is :)
fsidontknow
DutchALF Team

Postby judha » 26 Jan 2011, 12:37

Het komt mij heel bekend voor. Hier mijn gedachten erover.

Als eerste kan het heel erg verschillen per auteur. Sommige auteurs lezen heel fijn en makkelijk weg (Malcolm Gladwell), andere wat moeilijker (Richard Dawkins). Naast de schrijfstijl van de auteur heeft dit ook heel erg te maken met de materie en jouw specifieke interesse in die materie.

Een paar dingen die voor mij werken:
- Markeer/onderstreep zinnen en passages die je aanspreken, of maak aantekeningen van dingen die je raken (als het niet jouw boek is). Hoe actiever je jezelf bij de stof betrekt, hoe leuker je het zult vinden en hoe beter je het opslaat. Dit legt Covey ook uit in zijn introductie.
- Probeer als je leest alle afleiding weg te halen. Telefoon/Radio/TV/Computer uit. Zet eventueel een tijdsblok of hoeveelheid pagina's van je boek vast in welke tijd je geconcentreerd gaat zitten lezen en zorg in de tussentijd dat je je niet af laat leiden.
- Houd een goede leeshouding en leesstijl aan.

Experimenteer er maar mee en kijk wat je fijn vindt!
judha
Active DALF-er

Postby Jeroen » 26 Jan 2011, 13:01

Hoi Jerry, paar gedachten:

Gezondheid
Er is een vrij sterk verband tussen lifestyle en concentratie vermogen. Paar dingen om op te letten:
1) voldoende slaap. Slaap je (ruim) 8 uur per dag gemiddeld? Met compensatie voor een weekend stappen? (slapen met veel alcohol op rust nouwelijks uit, dus tel die uren niet mee). Erg belangrijk voor concentratie!
2) regelmatig lichaams beweging (3 keer per week sporten of ieg hoge inspanning?)
3) goede voeding. Kinderen die slecht school voedsel eten kunnen hun IQ scores significant verhogen door "goed" te eten

Trainen/verbeteren concentratie vermogen
Je kunt je concentratie vermogen trainen. Kost wel veel tijd (1 uur per dag 8 weken voor resultaat...)

Misschien helpt het ook afleiding te verminderen: telefoon uit, muziek aan/uit, op een rustig plekje zitten

Type boek
Hoe beter een boek geschreven is hoe makkelijker je aandacht er bij te houden... Lijkt me duidelijk :P Sommige boeken zijn gewoon om niet doorheen te komen... (vraag maar aan Stephan over het handbook of relationship initiation). Ik lees meestal 2/5 boeken tegelijk. Als 1 minder leuk wordt of ik even vast loop dan wissel ik van boek

Verder zou ik echt afblijven van kunstmatige concentratie verhogers... (ritalin). In veel gevallen is dit symptoom bestrijding. Begin bij gezondheid, trainen concentratie vermogen en goede boeken. Heb je er dan nog steeds last van :) Denk er dan nog eens over na!

- Jeroen
Jeroen
Lifestyle Coach

Postby crashtest » 27 Jan 2011, 20:13

Ik las eens dat je sneller moet gaan lezen, omdat je hersenen veel meer woorden tegelijk kunnen verwerken dan dat je leest, en dat je daarom snel aan andere dingen gaat denken.
crashtest
DALF-er

Postby judha » 28 Jan 2011, 09:59

crashtest wrote:Ik las eens dat je sneller moet gaan lezen, omdat je hersenen veel meer woorden tegelijk kunnen verwerken dan dat je leest, en dat je daarom snel aan andere dingen gaat denken.

Voor meer informatie daarover, of wil je het uitproberen, dan raad ik je het boek Breakthrough Rapid Reading aan!
judha
Active DALF-er

Postby Lu Mallorca » 28 Jan 2011, 11:29

ik zou afblijven van de ritalin, er zijn onderzoeken die uitwijzen dat op de langere termijn je natuurlijke concentratie daarvan nog slechter wordt.

Verder kan klassieke muziek helpen, maar vooral geen drukke muziek opzetten, ook niet voor of na het studeren, liefst de hele dag niet als je wilt studeren. De high die je van sommige muziek krijgt kan de hele dag blijven hangen.

Veel succes! Ik had hier vroeger ook last van, maar nu niet meer.
Lu Mallorca
DALF-er

Next

Return to Innerlijke Kwesties