DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Concentratie problemen en het lezen van non-fictie

Hoe zit ik in elkaar, waarom doe ik dingen & hoe verbeter ik mezelf? Verwant aan Inner Game in Attraction echter zonder relatie tot Attraction

Re: Concentratie problemen en het lezen van non-fictie

Postby Jerry » 10 Feb 2011, 01:52

Excuses, een verlate reactie van mijn kant, ironisch genoeg ben ik met teveel verschillende dingen tegelijk bezig geweest om op deze post te reageren ^^.

- Ritalin is voor mij geen optie, daar moet je medisch vastgestelde ADD/ADHD voor hebben wat ik geen van beiden heb, bovendien WIL ik niet naar de Ritalin grijpen. In de zelfde categorie ben ik koffie drinken aan het verminderen. Hoewel het in de ochtend een welkome oppepper is, werd het in de middag voor mij vooral gewoonte om koffie te drinken en ik merk dat thee meer concentratie verhogend werkt.

- Meerdere dingen tegelijk doen is een beetje een gevolg van deze concentratie problemen/overschotten. Op het moment dat ik dit typ staat er rechts van mij een laptop aan met de film Unstoppable terwijl ik voor mij op een blocknote heb uitgetypt wat ik deze post kwijt wil. Get my point? ;)

- Dan Brown - The Lost Symbol heeft mij ook weken gekost, maar dat boek is gewoon saai ;) heb meerdere paragrafen overgeslagen en het verhaal werd er niet minder op of iets dergelijks, bovendien is het einde vergezocht en iets te zweverig naar mijn smaak, maar ik zal niks verraden.

- Gezondheid: slaap krijg ik te weinig, niet alleen in het weekend maar ook structureel doordeweeks. Ik denk dat ik gemiddeld over een hele week zo'n 6u slaap pak per nacht, met name omdat ik meereken dat ik in het weekend alcohol nuttig en dus minder 'nuttige' slaap pak. Lichaamsbeweging krijg ik wel, zo'n 2 a 3 keer per week. Voeding is een heikel punt maar aangezien ik een huisgenoot/buurman heb die z'n neus ophaalt voor alles wat niet vers is wordt ik hier wel aardig in meegesleept, dus: I'm working on it.

- Afleidingen/klassieke muziek. Als ik serieuze dingen aan het doen ben: zet ik geen films aan; heb ik geen andere taken openstaan en draai ik geen muziek... met uitzondering van klassieke muziek. Nadat ik ooit een workshop op een beurs heb gevolgd over associative memory en geheugen in het algemeen werd mij verteld dat klassieke muziek bij voorkeur uit de Barok periode met een BPM van rond de 120/140 die alleen instrumentaal is bevorderlijk is voor de productiviteit van de hersenen. Dit houdt voor mij in dat ik bijna in het voorwoord van mijn Masterscriptie, Frederique Chopin en Erik Satie moet bedanken.

Mijn huidige plan van aanpak: naast het lezen van een non-fictie boek maak ik er direct een samenvatting van om concreet met de stof bezig te zijn. Daarnaast ga ik eisen stellen aan het minimaal lezen van een aantal pagina's per dag.

-
Jerry
DutchALF Team

Postby judha » 10 Feb 2011, 10:22

Goed bezig! Laat weten hoe het werkt!
judha
Active DALF-er

Postby Teaser » 14 Feb 2011, 03:37

Het wordt me niet helemaal duidelijk of je nu eigenlijk een oplossing zoekt voor het beter lezen van boeken of dat je een oplossing zoekt voor algemene concentratieproblemen. Van beide heb ik in ieder geval al last :) De frustratie is ook herkenbaar. Ik kan heel goed presteren, maar dan moet er totaal geen afleiding zijn want mijn focus vliegt alle kanten uit. Lezen van non-fictie gaat me ook niet makkelijk af. Nu heeft dat er voor mij ook mee te maken dat schrijvers enorm kunnen uitwijden, terwijl ik graag 'to the point' wil lezen. Zodra een schrijver voor mijn gevoel een beetje te veel pluizige informatie verstrekt dan zakt mijn motivatie in. Ik heb het ook met internetfora e.d. en ben dus eigenlijk gewoon een slechte lezer. Teletekst en nu.nl berichten kan ik dan weer heerlijk versmaden. Lekker kort en bondig (meestal).

Ik merk wel dat mijn concentratie gek genoeg beter wordt naarmate de avond vordert en vooral als vermoeidheid toeneemt. Plekken die luidruchtig zijn leiden me af. Ik hoef ook eigenlijk niet in een trein te gaan zitten lezen, want mijn ogen vliegen wel over de regels heen maar ik neem bijna niks op. Continu afgeleid door dingen die in de omgeving gebeuren. Je zou dus ook eens kunnen proberen om in een omgeving die veel rust biedt en op een moment dat je wat vermoeider bent proberen te lezen. En niet hoeven te willen dat je elk moment van de dag overal kunt lezen. Net als jij heb je ook een kamer met veel afleiding. Muziekinstrumenten, computers, spellen. Dat helpt ook niet echt. Bij mij vragen ze onbewust altijd mijn aandacht.

Een moment inbouwen om te lezen kan ook helpen. Besluit dan voor jezelf dat je alle apparatuur uitzet, en dat het niet meer aanmag. Geen drankjes of snoepjes tussendoor. Alleen maar lezen. Anders blijft je hoofd te onrustig om andere dingen te doen.

En anders moet je maar de samenvattingen gaan lezen (H)
Teaser
Active DALF-er

Previous

Return to Innerlijke Kwesties