DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Brain training tips? (geen DS spelletjes)

Hoe zit ik in elkaar, waarom doe ik dingen & hoe verbeter ik mezelf? Verwant aan Inner Game in Attraction echter zonder relatie tot Attraction

Brain training tips? (geen DS spelletjes)

Postby ricky » 21 May 2011, 08:57

Weet iemand nog studies over waar er regio's van de hersenen gingen groeien als gevolg van de activiteit?

Degene die ik ergens gelezen heb via of gebacked door een wetenschappelijk artikel:
- Meditatie (ergens in de frontale cortex wordt het dikker, een gebied wat met aandacht te maken heeft)
- Hardlopen (hippocampus gets rampaged by adrenaline)
- Fietsen, dit weet ik in mindere mate (oordeel zelf: http://www.bicycling.com/print/1034)
- Jongleren (visuospatiële dingen in je hersenen verbeteren + communicatie tussen hersenhelften ook dacht ik)
- Shooter games als Call of Duty (verbeterd informatieverwerking en probabilistic inferences)
ricky
Active DALF-er

Re: Brain training tips? (geen DS spelletjes)

Postby crashtest » 21 May 2011, 09:02

Studeren schijnt ook te helpen. :P
crashtest
DALF-er

Postby ricky » 21 May 2011, 16:32

Wow! Je ziet nu al door mijn SOGplannetje heen ;)
Wat zal het trainen eigenlijk? Hippocampus en delen van de prefontale cortex denk ik.
ricky
Active DALF-er

Postby markzor » 22 May 2011, 02:22

Wat je ook doet, je hersens passen zich aan.

De vraag is eigenlijk, waarvoor wil je je brain trainen, en is die reden niet de beste manier om dat te doen?

En als je niet op zoek bent naar een specifieke skill, maar gewoon beter geheugen, aandacht, etc wil.. tsja, dan moet je dat oefenen! Zeker als je al weet welk hersendeel waarvoor dient, moet dit toch wel makkelijk te verzinnen of op te zoeken zijn?

Ik kan je overigens het boek "Your brain at work" van "David Rock" aanraden. Je krijgt een soort van introductie voor je hersens, maar niet zoals je gewend bent van psychologie en geneeskunde leert (namelijk anatomie, biochemische processen, neurotransmitters, functies van hersenhelften, etc...).

David Rock is een "leadership coach" van oorsprong, maar heeft zich verdiept in de neurowetenschap en met talloze vooraanstaande neurowetenschappers gepraat. Het resultaat is een boek die uitlegt hoe je hersens werken, en hoe deze je deze kennis kunt toepassen in je dagelijks leven.

Bijvoorbeeld, en dit zul je misschien al weten, mensen kunnen niet multitasken. Dat kan alleen als 1 taak geautomatiseerd is, zoals bijvoorbeeld naar huis fietsen. Dan kun je tegelijkertijd ook bellen. Maar zodra je twee taken bewust moet uitvoeren, dan duurt het OF 2x zo lang, OF het gaat 2x zo slecht. Rock legt hierbij wat uit over aandacht en werkgeheugen, en concludeert dat je multitasken beter kunt vermijden.

Je leert ook over emoties (reguleren) en het limbische systeem, aandacht, werkgeheugen e.d. in de prefontaal cortex, de effecten van verschillende neurotransmitters, de sociale rewards/punishments van het brein (S.C.A.R.F.) etc.
markzor
Active DALF-er

Postby ricky » 22 May 2011, 08:51

Thanks for the reccommendation! I will look it up :D

Ik heb deze discussie ook op theplace gestart. Binnenkort ga ik wat 'gems' die ik van beide topics heb gezien er even uitvissen en crossreplyen (en crossposten want één reply van een andere gozer is een totaal ander onderwerp maar wel interessant). I won't cite usernames.
ricky
Active DALF-er

Postby Glen » 09 Jul 2011, 22:19

Hoezo ben je hiernaar op zoek? Voor school of uit persoonlijke interesse?

Je hersenen jong houden kan nooit kwaad, dus daarom heb ik nog wel wat tips naast de hierboven genoemde:

- Doe dingen die je normaal niet doet, naar een verjaardag met mensen die je niet kent, op vakantie naar een vreemde plek, lees een boek over een onderwerp waar je niet veel van weet, poetsen je tanden met links ipv met rechts.
- Koop een iPhone/iPod touch/iPad en installeer enkele van de honderden braingames.
- Let op je voeding. Je bent wat je eet. Kies voor zuivere voeding, liefst biologisch. Volg een detox-kuur om je hersenen van gifstoffen te bevrijden en volg een dieet zonder gifstoffen (=zonder e-nummers/pesticiden op fruit/antibiotica & groeihormoon in regulier vlees). Eet vette vis. Eet überhaupt vet voor een stabiele bloedsuiker. Suiker/fructose is uit den boze ivm bloedsuikerschommelingen en concentratieproblemen..
- Slaap elke nacht goed. Je hersenen moeten de tijd krijgen alle info te verwerken;
- Ontspan, pak een sauna. Dit ontspant en drijft gifstoffen weg.
- Drink water. Om je lichaam en hersenen fris te houden en vrij van gifstoffen zodat je helder kunt denken.
- Zorg voor weinig stress; je lichaam kan kiezen voor een survival modus waarbij alleen de primaire delen van de hersenen actief zijn om de overleven in een stress situatie (bv een beer voor je neus). Je kunt bv een googlen op hartcoherentie. Als je helder wilt denken is het echt belangrijk stress-vrij te zijn!

Verder heb ik heel erg veel (brain)supplements geprobeerd, maar dat werkt half. Ik heb wel goede ervaringen met:
Spirulina/MSM/Vitamine B/Vitamine C/Krill olie

Niets vervangt goed eten.

Nog een leuk feitje: taxichauffeurs in London hebben bepaalde gebieden in de hersenen die groter zijn dan gemiddeld ivm het navigeren/kaartenmateriaal.
Glen
DALF-er

Postby Morphs » 09 Jul 2011, 23:11

Zoals je het in de OP schrijft staat het er op een populaire manier geschreven.. je hersenen zullen niet echt groeien als je bepaalde dingen traint. Wel zullen bepaalde neurale verbindingen sterker worden. Zie het als het stroomlijnen van een processor voor bepaalde taken.

Voorbeeldje: iemand die blind wordt ontwikkelt vaak daarna een uitzonderlijk gevoelig gehoor en ook de tastzin in de vingers wordt veel beter. Uit onderzoek blijkt dat het gedeelte van de hersenen dat normaal gesproken voor je zicht zorgt, als het ware geherprogrammeerd wordt om te ondersteunen bij het gehoor en de tast.

Het aanpassingsvermogen van de hersenen wordt ook wel plasticiteit genoemd. Brain training is een kwestie van doen waar je goed in wilt worden. Of het nu kruiswoordpuzzels, games of meditatie is.

De inspanning van sport op zich verandert de hersenen niet. Natuurlijk wordt je wel beter in skills die horen bij de sport. Zo worden bij tennis je hersenen steeds beter in het volgen van de bal, het inschatten van afstanden en het plaatsen van de bal.

Als je serieus wetenschappelijke literatuur wilt lezen over de ontwikkeling van de hersenen als gevolg van het aanleren van bepaalde skills, dan kun je op http://scholar.google.com beginnen met zoeken.
Morphs
Contributing DALF-er

Postby markzor » 10 Jul 2011, 00:03

Morphs heeft helemaal gelijk.

Alhoewel er niet meer cellen komen, kun je wel voorkomen dat cellen weggaan. Efficient dat we zijn gooien we weg wat we niet gebruiken.

Overigens is dit niet relevant voor ons jonge mensen (m.u.v: niet teveel drinken), maar zit je eerder in de Alzheimer-hoek.

Wat betreft supplementen en dubieus wetenschappelijke artikelen kan ik ook aanraden om te googlen met het word "skeptic", "debunked" or "scam" erbij. Als het populaire pseudewetenschap is, weet je vaak wel een skepticus te vinden die het helemaal neerhaalt. (Met skepticus bedoel ik hier zorgvuldige kritisch denken - een echt wetenschappelijke houding. Ik bedoel niet skeptisch zoals het in de dagelijke taal wel eens gebruikt word: bij voorbaat ongelovig of afwijzend. Dat is ongeveer even stom als iets zonder reden wél geloven)
markzor
Active DALF-er

Return to Innerlijke Kwesties