Authenticiteit en integriteit zijn twee heel belangrijke en nauw verwante kwaliteiten die goed zijn om te cultiveren.
Maar wat is het precies en hoe krijg je het precies? Ik zal mijn gedachten hier even snel en kort over opschrijven.
Volgens de van dale:
"au·then·tiek; bn; betrouwbaar, geloofwaardig; echt"
"in·te·ger; bn; bw eerlijk, onkreukbaar"Om authentiek en integer te zijn, is het (naar mijn inzicht) essentieel dat je onafhankelijk bent. Onafhankelijk van je omgeving en onafhankelijk van anderen. Je komt niks te kort; er is niets wat je nodig hebt van anderen; je kunt jezelf alles al geven.
Niets en niemand heeft macht over je, dus je bent onkreukbaar. De onafhankelijkheid geeft je vrijheid. Ook heb je geen verborgen agenda - waarom zou je liegen als je niets te verliezen hebt? Waarom zou je je anders voordoen als je nergens op uit bent?
Hoe krijg je deze vrijheid?
Door verantwoordelijkheid te nemen. Zodra je verantwoordelijkheid neemt voor jezelf, voor je gevoel, voor je eigen leven... krijg je de touwtjes weer in handen.
Stephan schreef een mooi stukje over attributie, Samengevat wil je geloven dat:
- Jij de controle hebt over je leven (interne locus of control).
- Dat alles kan veranderen (labiel).
- Dat je dingen situatie-gebonden (specifiek) interpreteert i.p.v. persoonlijk (globaal) neemt.
Vervolgens moet je goed naar jezelf kijken: waar ben ik afhankelijk van? Waar laat ik mijn geluk en humeur door bepalen? Waardoor laat ik me "pakken"? Waar reageer ik emotioneel op?
Tot slot is het nog een hele kunst om deze afhankelijkheden los te laten. De eerste stap is weten dat het niet goed is; als je bijvoorbeeld een kick van het zoenen krijgt omdat je hebt gescoord, dan weet je dat het goede gevoel eigenlijk slecht is, omdat je je afhankelijk opstelt van "het scoren". De tweede stap is loslaten, wat je doet door er niet op te reageren. Je gaat er niet op in. Je gaat dus bv. niet uit met het doel om dat gevoel van scoren weer op te zoeken. Verder kun je in dialoog met jezelf gaan en daardoor realiseren dat die afhankelijkheid je eigenlijk geen geluk brengt.
Ik stel dus dat authenticiteit en integriteit voortkomen uit onafhankelijkheid, of wat de boeddhisten "non-attachment" noemen. Dit gaat gepaard met vrijheid, en heeft alles te maken met geen bevestiging zoeken voor een zelfbeeld, niet needy-zijn, uitkomst-onafhankelijkheid, en "unreactive" zijn (je nergens door laten pakken).
Vanuit wat kernovertuigingen neem je verantwoordelijkheid voor jezelf, en door goed naar jezelf te kijken (concentratie & mindfulness) krijg je inzicht (wijsheid) in jezelf en kun je onafhankelijk worden. "Emotion management" is heel belangrijk. Check dit brilliantje artikel
hier!