DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Lessen die het leven je leren: geld

Alles over geld verdienen, financiële vrijheid en kwesties omtrent geld.

Lessen die het leven je leren: geld

Postby Jeroen » 13 Sep 2009, 08:57

Een combinatie van het lezen van een boek en een "fout" hebben me een goede les geleerd, en ik ben heel blij dat ik die nu leer en niet over 10 jaar. Ik vraag me af of het overkomt als ik het hier op deze manier post.

Ik ben op dit gebied geen expert, wel van plan te zijn, mijn gedachten over dit onderdeel zullen minder uitgekristaliseerd zijn en ik hoop ook feedback en suggesties te ontvangen!

Naast dat ik student ben had ik een redelijk inkomen, wat zorgde dat ik wat ruimte had in mijn budget. Dit was fijn en hier genoot ik van. Ook al deed ik geen grote aankopen, vaste lasten als een telefoon rekening van +-100 euro per maand, goede sportschool 50 euro, andere sport gelegenheden, 20 euro p/m. Paar grote uitgaven die ik niet direct kon betalen maar binnen enkele maanden moest kunnen afbetalen met het inkomen dat ik had, samen nog een 300 euro paar maand. Totaal kwam dat neer op naast mn huur ongeveer 500 euro vaste lasten, iets wat voor een student redelijk veel is. Daarnaast koop ik graag elke week een boek, dure kleding en eet goed. Dit kon allemaal prima.

En toen vielen de inkomsten weg! Een aantal dingen die variabel zijn, konden makkelijk terug worden geschroeft, andere dingen niet (tel rek, sportschool, afbetalen). De enige optie zou zijn, hard werken en zorgen dat je de levenstijl kunt blijven hand haven. Dit is wat de meeste mensen doen. Kijk maar om je heen met mensen met een hypotheek, het is een soort lockin waardoor ze altijd moeten blijven werken. Op het moment dat ze loonsverhoging krijgen, nemen ze een nieuwe auto, duurdere abbonementen, nieuwe meubels, waardoor de vaste lasten wederom hoger worden. Hierdoor stijgen de vaste lasten, en MOETEN ze meer blijven verdienen, ze kunnen niet meer terug. Ze kunnen hierdoor niet stoppen met werken, ze zitten vast, ze moeten blijven werken, meer geld verdienen, harder werken en niet slimmer werken, want ze hebben daar geen tijd voor.

Dit is niet relaxt, stel je voor, dat je de rest van je leven slaaf bent van je vaste lasten?

Op dit moment lees ik het boek: rich dad poor dad van Robert Kiyosaki. Hij legt dit princiepe erg goed uit, en zegt dat het de valkuil is van de armen. Het is een eindeloze "rat race", die ervoor zorgt dat hoe meer mensen verdienen, hoe ze dan niet rijker worden, maar gewoon in de zelfde lockin blijven zitten. Je kunt dat een heel goed salaris hebben, vrijheid heb je niet zolang je je baan MOET houden omdat je anders je hypotheek, auto, vaste lasten niet kunt betalen!

Ik was dezelfde fout, alleen in het klein aan het maken. Nu zit ik op de blaren, maar het is wel heel goed voor me. Ik zie wat er gebeurd en voel hoe het werkt, iets wat geen boek je kan vertellen.

Hoe moet het wel? Je wil je vaste lasten minimaliseren en zo min mogelijk liabilities hebben. Robert defineert assets en liabilities iets anders dan accountants. Hij zegt: Assets zijn dingen die je hebt die geld opleveren, liabilities zijn dingen die geld kosten. Een huis met hypotheek is dus een liability (ook al zien veel mensen het als asset, wat het volgens hem niet is). Een huis met hypotheek kost namelijk geld, en het levert niks op.

Hij gaat verder: mensen die uiteindelijk rijk worden, geven geld uit aan assets, dingen die hun geld opleveren, arme mensen geven geld uit aan liabilities, dingen die geld kosten. Ik geef (gaf) geld uit aan dingen die geld kosten, niet opleveren. Ik zie nu wat er gebeurd, en hoe ik op deze manier altijd meer geld moet verdienen om mezelf bij te kunnen houden, en hoe dit mijn vrijheid beperkt.Gelukkig zijn het allemaal dingen die relatief snel op te lossen zijn, over een half jaar ben ik van mn tel rekening af, en over 3 maanden van de sportschool. De lening heb ik een paar maand nodig om af te betalen en alles is weer goed. Dan weet ik wel wat ik ga doen met het geld wat ik verdien: investeren in assets en niet in vaste lasten of liabilities.

Assets generen geld, zonder dat je er in princiepe in voor hoeft te doen. Je kunt prima je assets gebruiken om nieuwe assets te kopen, of om je vaste lasten te betalen. Zolang je assets de kosten van je liabilities kunnen dekken, heb je inprinciepe alle vrijheid.

Ik hoop dat ik het duidelijk over breng en jullie niet dezelfde fout maken in jullie carriere.

Keep on learning!

- JEroen
"There is Nothing either Good or Bad, Only thinking makes it so"
http://www.thenatural.nl
Jeroen
Lifestyle Coach

Re: Lessen die het leven je leren: geld

Postby Jos » 13 Sep 2009, 09:30

Hé Jeroen,

Supervette post. Ik heb hier veel over gesproken met een goede vriend van mij. Hij is piloot en heeft dit principe snel door gehad. Het boek wat je nu aan het lezen bent is onderdeel van een reeks van deze auteur die allemaal aan te raden zijn volgens deze vriend van mij. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het investeren in huizen en het verhuren. Dit zijn Assets. Een auto wordt bijvoorbeeld NIET gezien als Asset. Ook al is het in de accounting wereld wel een asset. Het levert niet continue een geldstroom op en DAALT zelfs in waarde. Veel mensen nemen er wel een lening voor. Die auteur laat dus een hele andere denkwijze van assets zien en cashflow wat heel interessant is. Als ondernemer spreekt mij dit natuurlijk nog meer aan.

Het is best grappig, het zijn eigenlijk de meest simpele basislessen die we allemaal kunnen begrijpen. Echter doen we het niet. Ikzelf was een tijdje terug ook een ramp met geld en het gaat nu beter. Had destijds, toen ik even niet kon werken, een lening genomen van IB, zag het als investering, wat deels waar is, maar het is heel makkelijk om te wennen aan het nieuwe leventje, je lening ietsje uit te breiden met 1 klik op de knop en er niks van te merken. Nu gebruik ik het om te sparen voor mij reis. Heel duidelijk een aantal dingen die ik gedaan heb. Drastisch besparen op vaste lasten en onnodige variabele uitgaven (gaat nu beter). Verder een grens bepaald voor deze lening en nu gaan kijken, hoe gaan we nu geld binnen krijgen zonder dat het alleen op urenbasis is -> investeren dus in dingen die een continue geldstroom opleveren. Een inspiratiebron daarvoor is The Four Hour Workweek.

Goede post Jeroen. Zal er verder niet te veel over vertellen nu aangezien ik het eerst zelf helemaal op orde wil hebben. Wellicht hebben andere mensen nog leuke gedachten erover.

Groetne, Jos
The Natural: http://www.thenatural.nl
Twitter: http://www.twitter.com/TNLifestyle

“Een mens kan kiezen om achteruit te gaan naar veiligheid of vooruit naar groei. Voor groei moet hij telkens opnieuw kiezen; en telkens weer opnieuw moet hij zijn angst overwinnen.” Abraham Maslow
Jos
Lifestyle Coach

Postby Advance » 13 Sep 2009, 10:00

ik herken dit probleem deels
als ik contant geld in mijn portemonnee heb dan ben ik geneigd veeeeel sneller dingen te kopen dan als het op mijn de bank staat.

ik woon nog bij mijn ouders en we hebben het niet zo heel breed dus mijn ouders hebben mij van jongs af aan al zo goed mogelijk geleerd om met geld om te gaan :)

question: zijn de boeken van deze auteur in de Bieb te halen?
Without some goals and some efforts to reach it, no man can live -John Dewey
Advance
Active DALF-er

Postby fsidontknow » 13 Sep 2009, 10:17

Ik heb rich dad, poor dad (jaar+ geleden) een tijd geleden gelezen en had hem binnen 1 dag uit. Hij heeft heel veel producten op de markt en zelfs ook een spel waarin je kan kijken of jezelf uit de ratrace kan komen. Uiteindelijk verteld hij niet hoe je het doet, maar geeft je een idee. Je moet iig niet voor zekerheid gaan en risico's nemen. Ik heb een aantal fases in mijn leven doorgemaakt, één waarbij ik hier heel erg mee bezig was. Aardig veel geld had verzameld, maar niet uitgaf. Gierig werd, nog ongelukkiger dan ik al was. Teveel na ging denken over het verleden en toekomst. En in een spiraal van ongelukkigheid en uiteindelijk alles weg gooide. Nu ik mijn leven op orde heb, gelukkig ben. Fucking hou van mezelf en het leven. Zou ik veel beter om kunnen gaan met een grote hoeveelheid geld. Je zou niet moeten leven voor het geld, het is bijzaak/een illusie/hoe je het ook wil noemen. Ter illustratie ik ben nu een arme student :lol:
aka kissing bandit, simba, wouser, cockblocker, wushi dushi and the creator of awesome lolly's

Jeroen wrote:You are a true hero! En een voorbeeld voor velen anderen hier, change is possible.

Ruben and fsi COMBO, yeah!!

Humans are aware of their impending death, so they begin to wonder about the meaning of their life.
fsidontknow
DutchALF Team

Postby Jinx » 13 Sep 2009, 13:33

Heel interessante visie over geld en investeringen.

Dit is ook een visie die makkelijk toe te passen is op andere niveau's. In het boek "power of full engagement" wordt het (samen met enkele andere concepten) toegepast op de tijd die je hebt.
In plaats van time management wordt er toegespitst op energiemanagement. En met je energie hebt je weer de assets en liabilities. Werken is een liability, thuis komen en ontspannen is een asset, en die moet in balans zijn.
(dit was een van de redenen dat ik uit m'n vorige relatie ben gestapt. Bij m'n vriendin komen werd vaker een liability dan een asset. Heel spijtig maar 'i cut my losses')

In heb boek hebben ze het ook over hoe we onze maximale energie kunnen vergroten (zoals dat we de maximale kracht van een spier kunnen vergroten). Een heel interessant boek (ook al heb ik er enkel de essentie van voorgeschoteld gekregen en heb ik het zelf niet gelezen)
Jinx
Active DALF-er

Postby Jasper » 13 Sep 2009, 14:09

misschien moet ik dat boek maar eens lezen dan.

Op dit moment verlies ik 100/200euro in de maand (maar wel allemaal vrij noodzakelijke dingen)
“In life we’re not born to be winners or losers. We’re born to be choosers. What will you choose?
Jasper
Contributing DALF-er

Postby Jos » 13 Sep 2009, 14:59

Werken is een liability, thuis komen en ontspannen is een asset, en die moet in balans zijn.

Ik snap de gedachte maar hier ben ik het niet mee eens. Hier neem je namelijk een cruciale aanname die niet nodig is, namelijk dat werk een liability is. Dat HOEFT het absoluut NIET te zijn. Als je het goed doet dan is ook je werk een asset!

Wat denk jij daarover?

Gr, Jos
The Natural: http://www.thenatural.nl
Twitter: http://www.twitter.com/TNLifestyle

“Een mens kan kiezen om achteruit te gaan naar veiligheid of vooruit naar groei. Voor groei moet hij telkens opnieuw kiezen; en telkens weer opnieuw moet hij zijn angst overwinnen.” Abraham Maslow
Jos
Lifestyle Coach

Postby Vicenzo » 13 Sep 2009, 15:02

De volgende vraag is dan: Wat zijn goede assets? Laten we hier een lijstje maken?

Aftrap:
- Eigenaar of aandelen hebben van een bedrijf dat winst maakt
- ...
Vicenzo
DALF-er

Postby tysoft » 13 Sep 2009, 15:31

Heren,

Goede post dit!

Ikzelf heb een soortgelijk proces doorlopen. Ik woonde thuis bij mijn ouders en ging opeens werken.
Dat voelde toen als bakken met geld. Dus ik ging leuke dingen kopen.
Na een tijdje merkte ik op dat er een flinke marge zat tussen mijn inkomsten en uitgaven, alleen niet zo groot om elke maand het meeste begerenswaardig te kunnen kopen.
Uitstel van betaling was een aanlokkelijk alternatief.
Het begon met een keyboard, toen een laptop en toen een auto.
Mijn maandlasten lagen opeens 300 euro hoger en door die loonsverhogingen door de jaren heen kon ik dat op zich prima hebben.
Tot ik graag een huis wilde kopen. Toen bleek dat ik met die leningen never een hypotheek kon krijgen.
Ik heb toen even een jaartje flink beknibbelt en het geluk gehad dat ik mijn auto kon verkopen en mijn ouders wat voor me hadden gespaard, waardoor ik er al vrij snel weer uit was.

Ik wil nu voor mijn sabbatical mijn maandlasten terug gaan brengen tot een absoluut minimum:
- GSM contract opzeggen en met werktelefoon gaan bellen (kosten worden dan wel aan mij doorberekend, maar is wel flexibeler)
- Internet contract per maand opzegbaar (is iets duurder dan per jaar, maar flexibeler)
- Pensioenscontract opgezegd (ik neem het sparen in eigen hand)
- Eventueel ziggo ook opzeggen

Ik heb een tijdje terug een brainstomsessie met mezelf gehouden over geld, dit was de uitkomst: (deels offtopic!)

- Monday has no intrinsic value. It’s where you use it for. That’s what makes it valuable.
- You can only spend money once. Use it wisely.
- Never lose the long-term goals out of sight. (pennywise, poundfolish)
- Gives a feeling of safety, because it adds a buffer for unforeseen circumstances.
- It’s a means of reaching goals.
- It’s a link between the effort that you put in your expertise, translated in value, which you can use to spend to get other people’s effort on their expertise. Which helps you reach your goals.
Burb...

Tim
tysoft
Active DALF-er

Postby Jinx » 13 Sep 2009, 16:02

JvP wrote:
Werken is een liability, thuis komen en ontspannen is een asset, en die moet in balans zijn.

Ik snap de gedachte maar hier ben ik het niet mee eens. Hier neem je namelijk een cruciale aanname die niet nodig is, namelijk dat werk een liability is. Dat HOEFT het absoluut NIET te zijn. Als je het goed doet dan is ook je werk een asset!

Wat denk jij daarover?

Gr, Jos

De termen liability en asset zijn in dat kader niet 100% op hun plaats en ik gebruikte ze daarom maar op een link te leggen. Werken vergt energie (hoe leuk het ook is, je steekt er een hoop tijd/energie in). Ontspanning/sport verhoogt net energie zodat je recupereert. Dat moet in balans zijn.

Op vlak van geld is werken een asset, of dat zou het alleszins toch moeten zijn.
Jinx
Active DALF-er

Next

Return to Financiën & geld verdienen