by Jeroen » 13 Sep 2009, 08:57
Een combinatie van het lezen van een boek en een "fout" hebben me een goede les geleerd, en ik ben heel blij dat ik die nu leer en niet over 10 jaar. Ik vraag me af of het overkomt als ik het hier op deze manier post.
Ik ben op dit gebied geen expert, wel van plan te zijn, mijn gedachten over dit onderdeel zullen minder uitgekristaliseerd zijn en ik hoop ook feedback en suggesties te ontvangen!
Naast dat ik student ben had ik een redelijk inkomen, wat zorgde dat ik wat ruimte had in mijn budget. Dit was fijn en hier genoot ik van. Ook al deed ik geen grote aankopen, vaste lasten als een telefoon rekening van +-100 euro per maand, goede sportschool 50 euro, andere sport gelegenheden, 20 euro p/m. Paar grote uitgaven die ik niet direct kon betalen maar binnen enkele maanden moest kunnen afbetalen met het inkomen dat ik had, samen nog een 300 euro paar maand. Totaal kwam dat neer op naast mn huur ongeveer 500 euro vaste lasten, iets wat voor een student redelijk veel is. Daarnaast koop ik graag elke week een boek, dure kleding en eet goed. Dit kon allemaal prima.
En toen vielen de inkomsten weg! Een aantal dingen die variabel zijn, konden makkelijk terug worden geschroeft, andere dingen niet (tel rek, sportschool, afbetalen). De enige optie zou zijn, hard werken en zorgen dat je de levenstijl kunt blijven hand haven. Dit is wat de meeste mensen doen. Kijk maar om je heen met mensen met een hypotheek, het is een soort lockin waardoor ze altijd moeten blijven werken. Op het moment dat ze loonsverhoging krijgen, nemen ze een nieuwe auto, duurdere abbonementen, nieuwe meubels, waardoor de vaste lasten wederom hoger worden. Hierdoor stijgen de vaste lasten, en MOETEN ze meer blijven verdienen, ze kunnen niet meer terug. Ze kunnen hierdoor niet stoppen met werken, ze zitten vast, ze moeten blijven werken, meer geld verdienen, harder werken en niet slimmer werken, want ze hebben daar geen tijd voor.
Dit is niet relaxt, stel je voor, dat je de rest van je leven slaaf bent van je vaste lasten?
Op dit moment lees ik het boek: rich dad poor dad van Robert Kiyosaki. Hij legt dit princiepe erg goed uit, en zegt dat het de valkuil is van de armen. Het is een eindeloze "rat race", die ervoor zorgt dat hoe meer mensen verdienen, hoe ze dan niet rijker worden, maar gewoon in de zelfde lockin blijven zitten. Je kunt dat een heel goed salaris hebben, vrijheid heb je niet zolang je je baan MOET houden omdat je anders je hypotheek, auto, vaste lasten niet kunt betalen!
Ik was dezelfde fout, alleen in het klein aan het maken. Nu zit ik op de blaren, maar het is wel heel goed voor me. Ik zie wat er gebeurd en voel hoe het werkt, iets wat geen boek je kan vertellen.
Hoe moet het wel? Je wil je vaste lasten minimaliseren en zo min mogelijk liabilities hebben. Robert defineert assets en liabilities iets anders dan accountants. Hij zegt: Assets zijn dingen die je hebt die geld opleveren, liabilities zijn dingen die geld kosten. Een huis met hypotheek is dus een liability (ook al zien veel mensen het als asset, wat het volgens hem niet is). Een huis met hypotheek kost namelijk geld, en het levert niks op.
Hij gaat verder: mensen die uiteindelijk rijk worden, geven geld uit aan assets, dingen die hun geld opleveren, arme mensen geven geld uit aan liabilities, dingen die geld kosten. Ik geef (gaf) geld uit aan dingen die geld kosten, niet opleveren. Ik zie nu wat er gebeurd, en hoe ik op deze manier altijd meer geld moet verdienen om mezelf bij te kunnen houden, en hoe dit mijn vrijheid beperkt.Gelukkig zijn het allemaal dingen die relatief snel op te lossen zijn, over een half jaar ben ik van mn tel rekening af, en over 3 maanden van de sportschool. De lening heb ik een paar maand nodig om af te betalen en alles is weer goed. Dan weet ik wel wat ik ga doen met het geld wat ik verdien: investeren in assets en niet in vaste lasten of liabilities.
Assets generen geld, zonder dat je er in princiepe in voor hoeft te doen. Je kunt prima je assets gebruiken om nieuwe assets te kopen, of om je vaste lasten te betalen. Zolang je assets de kosten van je liabilities kunnen dekken, heb je inprinciepe alle vrijheid.
Ik hoop dat ik het duidelijk over breng en jullie niet dezelfde fout maken in jullie carriere.
Keep on learning!
- JEroen