DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Slaaf of de Slavendrijver?

Alles over geld verdienen, financiële vrijheid en kwesties omtrent geld.

Slaaf of de Slavendrijver?

Postby Jerry » 04 Nov 2009, 09:27

Buiten het feit dat een term als 'no posts' niet kan, liep ik toch een tijdje in gedachten rond te dwalen met iets waar ik toch ook anderen hun mening graag even over zou willen horen.

Wanneer je meer analytisch en planmatig naar je eigen leven gaat kijken, zoals hier veelvuldig op het forum gebeurt, ga je ook wat meer naar je carrière kansen en plannen kijken. Een tijdje geleden werd hier invulling aan gegeven door een posts over kapitalisme en het verkrijgen van assets (topic778.html) welke beschrijft hoe je voornamelijk geld moet uitgeven aan dingen die juist weer meer geld opleveren ipv een slaaf te worden van je vaste kosten.

Waar ik het eerder over wilde hebben is redelijk simpel en zeker weten straight to the point: Eigen baas worden of werken voor een baas?

Hoe langer je over deze vraag nadenkt hoe meer mijn voorkeur trekt naar eigen baas worden. Niet langer het beleid van een ander uitvoeren, je handelingen volledig baseren op je eigen inschattingen, keuzes en principes. Geen bonussen meer ontvangen omdat je toevallig een goeie deal hebt gemaakt, maar gewoon keihard álle keiharde knaken verdienen omdat jij degene bent die de winst opstrijkt. Bovendien kan je je energie dan ook in iets steken wat je écht écht écht leuk vindt ipv bot gezegd een slaaf te worden van iemand anders.
Echter ligt het voor mij zo simpel niet. Buiten de overduidelijk problemen om zoiets op te starten vind ik zelf ook zeker de risico's van niet slagen erg zwaar meewegen, volledig afhankelijk zijn van je eigen kunnen heeft ook iets engs. De verantwoordelijkheden, de zware dagen en lange uren die je dan in iets stopt, doen mij concluderen dat ik waarschijnlijk geen schijntje vrije tijd mee zou overhouden omdat je immers áltijd verantwoordelijk bent voor datgene wat je zelf gaat opstarten/oprichten. Elk minuutje vrije tijd zou ik me dan schuldig door voelen omdat ik op dat moment niks verdien, tijd=geld.

De reden dat ik hiertoe kwam is omdat in mijn huidige functie het takenpakket nogal is komen te wijzigen, ipv iedereen zijn eigen vakgebied, budget en verantwoordelijkheden gunnen; werk ik nu onder een dictatuur, baas z'n wil is wet en ik heb zelf 0,0 inbreng. Ik kan me voorstellen, aangezien er op dit forum wat Marketeers zoals ikzelf rondzwemmen en ook volgens mij iemand met een studie in Ondernemenschap, dat een ieder hier z'n mening over heeft en ik hoor dan ook graag van jullie kant wat overdenkingen.
Jerry
DutchALF Team

Re: Slaaf of de Slavendrijver?

Postby Jos » 04 Nov 2009, 11:05

Ik kan daar wel wat praktijkervaring over geven.

Zelf begon ik twee jaar geleden met deze ontwikkelingen (gedachtegangen). Sindsdien weet ik dat ik kies voor het ondernemerschapsvak. Natuurlijk zitten hier veel voordelen aan, enkele die je al beschrijft. Ik wil je wel wat balans meegeven over hoe ik het ervaren heb. Sta nog steeds 100% achter mijn plannen echter het is een combi.

- Je moet op een bepaald punt cash flow binnen krijgen. Ondernemerschap en bedrijven opstarten is iets wat investment kost en tijd kost en vaak niet meteen cash flow met zich mee brengt. Zo zal het enkele projecten kosten om een keer enigzins in de roos te schieten. Belangrijkste fall-back hierin is het niet uitvoeren van plannen. Een mooie quote is. Succesvolle ondernemers zijn vaak goede ondernemers die middelmatige plannen uitvoeren ipv slechte ondernemers die naar het ene beste plan zoeken.

- Je kunt jezelf een tijd gunnen dat je bezig bent met ondernemerschap, echter moet je dus cash flow krijgen. Vaak is het handig dus ernaast te blijven werken. Totdat je eerste bedrijfje goed runt, en daar cash flow uit krijgt, je tijd krijgt voor andere zaken. Belangrijk dus je bedrijven zo in te richten dat je onafhankelijk wordt van je bedrijf en het zonder jou kan runnen.

- Veel ondernemers starten vanuit een functie die ze gehad hebben bij een bedrijf en dan iets tegenkomen. Als je de hele dag thuis zit na te denken over ideeen kom je er meestal niet. Nee een actief leven waarin je veel tegenkomt daar komen ideeen vandaan

- Normaal gesproken werk je binnen een bedrijf met veel mensen. Ondernemerschap kan op z'n tijd best eenzaam zijn, zeker als je alleen werkt. Hou dus in de gaten dat je genoeg sociale cirkels onderhoudt (gelijk goed voor netwerken)

- Vol blijven houden. Dat is wat ondernemers onderscheidt van mensen met grappige ideeen.

DIt zijn snel even wat korte gedachtegangen. Nu moet ik aan het werk ;)

Succes

Gr, Jos
Jos
Lifestyle Coach

Postby Jasper » 04 Nov 2009, 12:32

Ik studeer werktuigbouwkunde, maar doe nu een half jaar een minor ondernemerschap en precies met dit dilemma zit ik ook!

Verder gaan met wtb, ervaring opdoen en dan later mijn eigen bedrijf op richten of doorgaan met ondernemerschap en meteen een eigen bedrijf.

Heb er al met heel wat mensen over gepraat (leeftijdsgenoten, mensen uit het bedrijfsleven, ondernemers, hoogleraren) maar echt iedereen zegt weer iets anders.

Voordelen jong een bedrijf opstarten:
-nog geen hoge vaste lasten, gaat het mis maakt niet uit
-als je jong bent wilt iedereen je nog helpen
-

Voordelen wachten:
-eerst ervaring opdoen
-studie afmaken is een goede basis
-ouder word je serieuzer genomen

Het hangt er denk ik ook vooral af wat voor soort ondernemer je word, je eigen bedrijfje een dagje in de week ernaast en waar je geen grote investering voor nodig hebt is prima natuurlijk!
Jasper
Contributing DALF-er

Postby Daddy Cool » 06 Nov 2009, 03:02

Geen gekke gedachte. Ik weet het al zo goed als zeker. Eigen bedrijf :D Ik ben er erg opportunistisch over omdat ik denk dat het een goed concept is (lekker geheim). Waarom? Ja dat weet ik eigenlijk niet. Ik ga er eens even over nadenken deze week.

To be continued...

P.S: @ Jerry: misschien kunnen we hierover afspreken om met elkaar te sparren?
Daddy Cool
Approach Coach

Postby Cheesecop » 06 Nov 2009, 19:25

Mijn mening is dat je het moet doen, er zijn zoveel mensen die graag zelf willen ondernemen/niet onder een baas willen werken, maar er zijn maar een paar die het echt doen. Als je gaat ondernemen dan onderscheid jou dat al van de rest en biedt een basis.

Begin niet zomaar vanuit het niets en zeg niet morgen je baan op. Als je goed nadenkt en gewoon blijft doen ben ik er van overtuigd dat iedereen van een eigen bedrijf kan leven/bestaan. Rijk er van worden is een andere stap/verhaal maar gemiddelde inkomen moet er uit te halen zijn.

Alle eerdere opmerkingen/tips zou ik zeker meenemen.
Nog wat tips:
- Als het kan moet je misschien minder gaan werken en een eigen bedrijf beginnen in de tijd die overhoudt nu je minder werkt. Zo heb je niet/minder de lasten van sociale premies/verzekeringen en kan toch kijken of je jezelf geschikt vindt voor een eigen bedrijf.
- Denk niet puur in tijd=geld, maar denk meer in situaties waar een opdrachtgever betaalt voor wat je doet/weet dat geld oplevert, ander ben je in principe niet eigen baas maar een werknemer van je opdrachtgever. Steve Paling zegt hier ook het een en het ander over: http://www.stevepavlina.com/blog/2006/0 ... get-a-job/
Dit houdt ook verband dat nog steeds mensen hun prijs bereken vanuit kosten opzicht. Kijk eerder naar wat mensen willen betalen voor jou kennis/producten/diensten niet hoeveel tijd je er mee kwijt bent.
- Vraag hulp aan mensen/adviseurs om je heen, ga het wiel niet elke keer opnieuw uitvinden.
- Begin rustig en bouw het rustig uit. Ga niet op de een van de andere dag ondernemen en denken dat je het gaat maken. Stap voor stap, zoals altijd.
- Wat Jvp al zij "cashflow", wordt vaak vergeten door beginnende ondernemers.

Zo zijn er nog veel meer tips, maar met een info pakket van bank, kvk, voorbeeld ondernemers plannen op internet kom je al een heel eind. Begin daar eens mee en schrijf een ondernemersplan. Als je dat een beetje voor elkaar krijgt heb je in ieder geval een basis en weet je wat er bij komt kijken. Als je dit niet kunt opbrengen is het misschien niet iets voor jou, zo test je jezelf.

Maar om ook nog even terug te komen op je 'probleem', je kunt natuurlijk ook aangeven dat bij jou de nieuwe manier van werken/verantwoordelijkheden niet lekker zit en dat je graag wilt kijken of dat gewijzigd kan worden. Of dat ze misschien een andere functie hebben die beter bij je past. Als je baas jou wil behouden zal hij hier in ieder geval serieus naar kijken.

Succes met je keuze.

-Cwk
Cheesecop
DALF-er

Postby Jerry » 07 Nov 2009, 08:18

Uiteraard gaan wij hierover sparren Danny ;) , keertje om 3u 's nachts in Plan C allebei half aangeschoten? :P

@ Cheesecop:

Het wordt wat lastig om dat voorstel aan m'n baas te doen, de gewijzigde omstandigheden op m'n werk zijn namelijk dat ik na een jaar van overwerk en alles doen voor de zaak een ander baantje moet zoeken, m'n contract wordt niet verlengd ;).
We zijn namelijk overgenomen en we moeten enorm bezuinigen op personeel, dus eerst alle part-timers eruit :P, sucks to be me.
Jerry
DutchALF Team

Postby Frank » 27 Nov 2009, 22:52

Voor diegenen die een eigen baas zijn erop na streven staan hierboven denk ik al voldoende tips. Met als belangrijksten natuurlijk Doe ! en Blijf nadenken/out-of-the-box.

Even een hele andere invalshoek, om dat vlak nog eens te belichten. Ik heb er inmiddels bewust voor gekozen om als loonslaaf aan het werk te gaan.

Wel met de disclaimer dat, als ik ooit een briljante ingeving krijg, ik tzt wel actie ga ondernemen.

Tot die tijd kies ik voor het volgende:
- Werk dat ik leuk vind, gelukkig zijn er maar weinigen met exact de baan die ik leuk vind ... en krijgt deze functie in de IT wereld steeds meer erkenning. Voldoende groeikansen zelfs in een matige economie (omdat mijn functie direct, al lijkt het voor 'non-believers' indirect, geld bespaart).
- Afgebakende verantwoordelijkheden. Aangezien ik goed werk wil doen, doe ik meer dan van me gevraagd wordt. Dit wordt ook gewaardeerd. Dit geeft ook meer voldoening dan alleen maar die functie uitvoeren zoals hierboven wordt beschreven 'omdat de baas het zegt'.
- Na 32/40 uur (36 urig contract, om de vrijdag vrij) zit mijn werkweek erop. 's avond's of in het weekend hoef ik daar niet over na te denken.

Hierbij moet ik dus wel zeggen dat mijn studie inmiddels enkele jaren achter mij ligt, en in mijn vakgebied met relatief (tov eigen baas) weinig inspanning een goed salaris is te verdienen.

Wat weerhoud mij om de weg van het eigen bedrijf actief te bewandelen:
- Zeker in het begin meer 'neventaken' zoals administratie en andere nodige-maar-minder-voldoening gevende taken.
- Ik zou op zoek gaan naar 90% opdrachten waarin ik het werk doe dat ik nu ook doe... met groeikansen naar ... dezelfde richting als die ik in mijn huidige baan zie.
- Alhoewel het geld niet het belangrijkste is, denk ik niet met 36 uur aan ditzelfde salaris te komen (ook vanwege nevenactiviteiten die niet altijd 1-op-1 zijn te declareren - investeringskosten).

En, zoals dat voor iedereen zal gelden: Elk serieus aanbod wordt serieus overwogen.

De enige reden die ik op dit moment kan bedenken om al mijn zekerheden achter me te laten... zou zijn dat ik als freelancer opdrachten over heel de wereld uit zou gaan voeren (voertaal: Engels, als Nederlander kom je bijna overal binnen). Waarbij ik een paar maanden op elke plek blijf hangen = netwerk opbouwen, omgeving leren kennen, en weer verder. Met als thuisbasis toch Nederland met familie, vrienden en natuurlijk DutchALF !
Frank
Contributing DALF-er

Return to Financiën & geld verdienen