DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Eigen Bedrijf opstarten

Alles over geld verdienen, financiële vrijheid en kwesties omtrent geld.

Eigen Bedrijf opstarten

Postby Daddy Cool » 23 Feb 2010, 15:02

Hey Jongens. Misschien kunnen we hier een mooie uitgebreide topic van maken. Ik ben zelf nu mijn eigen bedrijf aan het opstarten. Alleen vroeg me het volgende af: Weten jullie hoe het zit met BTW? Hoeveel moet ik betalen etc.

Stel nou dat ik 1000 euro vraag voor een product, moet ik daar dan 19% van overmaken naar de belasting? En als ik dus 1000 euro ex-BTW vraag aan mijn client betekend dan dat hij 1190 euro aan mij moet betalen? Misschien weten jullie daar wat meer over.
Daddy Cool
Approach Coach

Re: Eigen Bedrijf opstarten

Postby Jeroen » 23 Feb 2010, 15:07

Ja en Ja. Echter zijn en beginnende ondernemers subsidies etc. Dus de eerst zoveel btw hoef je niet af te dragen. Tenzij je weer te veel omzet draait...

- Jeroen
Jeroen
Lifestyle Coach

Postby Wesley » 23 Feb 2010, 15:12

Daddy Cool wrote:Stel nou dat ik 1000 euro vraag voor een product, moet ik daar dan 19% van overmaken naar de belasting? En als ik dus 1000 euro ex-BTW vraag aan mijn client betekend dan dat hij 1190 euro aan mij moet betalen? Misschien weten jullie daar wat meer over.

De btw zijn ze aan jou verschuldigd inderdaad. Dit draag jij aan de belasting af.

Ik weet niet wat jou thuis situatie is, maar soms is het goed om het 2 x te overwegen (nu vooral je weer bij je ma woont).

Ik heb mezelf hier dus mee genaaid. Mijn bedrijf zal dan ook binnenkort een zeer spoedige dood sterven. :rolleyes:
Wesley
Active DALF-er

Postby Heephstan » 23 Feb 2010, 15:22

Jeroen wrote:Ja en Ja. Echter zijn en beginnende ondernemers subsidies etc. Dus de eerst zoveel btw hoef je niet af te dragen. Tenzij je weer te veel omzet draait...

- Jeroen

Onder de 13K winst hoef je geloof ik geen btw af te dragen. pin me hier niet op vast. Mocht je binnen korte tijd meer dan 13k verdienen, dan wil ik je businessplan "lenen".

Belasting op je winst, is dan waar ik het over heb xD (vermogensbelasting, dus)
Heephstan
Contributing DALF-er

Postby Morphs » 23 Feb 2010, 15:33

Wat Wesley zei: je bent eigenlijk een doorgeefluik. Je vraagt de 19% van de klanten en geeft het door aan de belasting.

Het percentage kan anders zijn. Op levensmiddelen (voedsel) zit geloof ik 6%. Ook is er een 0% tarief, wanneer je les geeft aan jongeren onder de 21 jaar. Mijn danslessen vallen hier ook onder. Ik vraag dus geen BTW van mijn klanten en draag dus ook niks af.

Verder kan je geloof ik zakelijk aankopen weer van je BTW aftrekken als ik me niet vergis. Dus als jij in totaal 100 euro aan BTW heft, een paar schoenen nodig hebt van 75 euro, dan hoef je maar 25 euro af te dragen. Ik weet dit niet helemaal zeker maar het was iets in die aard.
Morphs
Contributing DALF-er

Postby Daddy Cool » 23 Feb 2010, 16:49

Morphs wrote:Wat Wesley zei: je bent eigenlijk een doorgeefluik. Je vraagt de 19% van de klanten en geeft het door aan de belasting.

Het percentage kan anders zijn. Op levensmiddelen (voedsel) zit geloof ik 6%. Ook is er een 0% tarief, wanneer je les geeft aan jongeren onder de 21 jaar. Mijn danslessen vallen hier ook onder. Ik vraag dus geen BTW van mijn klanten en draag dus ook niks af.

Verder kan je geloof ik zakelijk aankopen weer van je BTW aftrekken als ik me niet vergis. Dus als jij in totaal 100 euro aan BTW heft, een paar schoenen nodig hebt van 75 euro, dan hoef je maar 25 euro af te dragen. Ik weet dit niet helemaal zeker maar het was iets in die aard.

Ja dat weet ik idd. Zakelijke uitgaven. Alleen ik wist niet precies hoe dat zat met dat "doorgeefluik"
Daddy Cool
Approach Coach

Postby Heephstan » 23 Feb 2010, 17:37

Daddy Cool wrote:
Morphs wrote:Wat Wesley zei: je bent eigenlijk een doorgeefluik. Je vraagt de 19% van de klanten en geeft het door aan de belasting.

Ja dat weet ik idd. Zakelijke uitgaven. Alleen ik wist niet precies hoe dat zat met dat "doorgeefluik"

Ik wel. Want mijn vader is directeur van zijn eigen bedrijf, en ook ik heb een bedrijf op naam staan.

Je koopt dingen. Daarop zit btw. Alles wat aangekocht is en (bewijsbaar!) voor zakelijk doel, daarvan mag je de betaalde btw bereken en "houden". deze btw die je "houd" komt uit de belasting die klanten over jouw producten betalen. Stel : Klant koopt product van 1000 euro. Dat is 190 euro aan btw. Jij hebt een laptop gekocht van 500 euro, dat is 95 euro aan btw. Je betaalt de belastingdienst dan 190 - 95 = 95 euro btw. De rest hou je.

Heb je niet (genoeg) winst om btw te kunnen vorderen, kan je zelfs btw terugkrijgen. Dus maak je voor 2000 euro aan belasting kosten (dus 2000/19*100 aan kosten) dan kan je de volle 2000 euro belasting terugvorderen. Loop je wel het risico dat als je bedrijf failliet gaat, je al die btw vorderingen terug moet betalen, dus kijk daar (zeker in de eerste jaren) mee uit.
Heephstan
Contributing DALF-er

Postby 007 » 23 Feb 2010, 20:21

Stel je maakt een factuur van 1000 euro exclusief btw. Dan betaalt je klant afhankelijk van het soort product of dienst belasting. Stel btw is 19% dan betaalt je klant voor een factuur inclusief 19% btw 1190 euro.

Van deze belasting kun je bepaalde kosten aftrekken.

Let op! Laat je goed informeren door een accounant/belasting adviseur en de kamer van koophandel. Een gemaakte fout bij de aangifte wordt zwaar bestraft. Je kunt bezwaar aantekenen echter heeft dit niet in alle gevallen succes.

In welk segment ga je werken?
007
Active DALF-er

Postby Jos » 24 Feb 2010, 00:17

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... winst.html

Here you go. Download ook even een boek die ze hebben met allerlei regels erin. It would be of help

Enjoy
Jos
Lifestyle Coach

Postby Night Fever » 24 Feb 2010, 07:01

Ook ik heb een eigen bedrijf.

Wat ik nog kan toevoegen is dat je, zeker als je net start, voor advies naar de Kamer van Koophandel kan gaan. Zij kunnen helpen met je in contact brengen met interessante andere bedrijven die een toevoeging kunnen zijn, kunnen je helpen een businessplan te maken en andere zaken die komen kijken bij het opstarten van een eigen bedrijf (zowel op financiën als op bedrijfsvoering).

Belangrijkste bij een eigen bedrijf is het netwerk (zowel intern als extern) wat je erom heen bouwt aan contacten. Dit bepaalt in hoge mate het succes. Zo heb ik een bedrijfsadviseur die pas een AA-accountant in dienst heeft genomen. Hier kan ik ook weer van profiteren met betrekking tot kredietfaciliteiten, doorrekenen etc. Zeker wanneer je bedrijf iets ingewikkelder in elkaar gaat zitten is dit handig.

Ben benieuwd wat voor bedrijf je wilt opstarten Danny,

Succes!
Night Fever
Active DALF-er

Next

Return to Financiën & geld verdienen