DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Eigen Bedrijf opstarten

Alles over geld verdienen, financiële vrijheid en kwesties omtrent geld.

Re: Eigen Bedrijf opstarten

Postby Dr Love » 24 Feb 2010, 08:03

Als bedrijfskundige heb ik ook een bedrijf. Het word pas echt lastig als je personeel hebt ;)

Maarreh, de Kamer van Koophandel gaf in het verleden regelmatig voorlichtingsavonden voor startende ondernemers en de belastingdienst deed dat ook. Weet niet of ze dat nog steeds doen maar dat is een mooie gratis cursus van een avond. Helpen ze je ook te berekenen wat je uurprijs zou moeten zijn (als je diensten levert) en waarop je dat baseerd. Velen vallen dan door de mand wat ze een hoop ellende bespaard.
Dr Love
Active DALF-er

Postby Robbin » 24 Feb 2010, 08:41

Ik kan bevestigen dat de belastingdienst nog steeds die avonden organiseert. Je komt er niet van terug als account maar is nooit verkeerd om alle basis dingetjes te behandelen. Zeker mbt inkomstenbelasting (veel studenten en part timers hebben soepelere regels omdat ze door de belastingdienst niet als ondernemer voor de inkomsten word gezien, zo vallen je bijverdiensten onder 'overige inkomsten') ,
Robbin
DALF-er

Postby novell » 11 May 2010, 17:01

Nuttige topic.

Ik heb accountancy gestudeerd en ben nu bezig met een Master in deze richting, plus ben eigenaar van een administratiekantoor (H). Ik heb veel ervaring met diverse ondernemers en ben zelf ook ondernemer. Dus als er vragen zijn met betrekking tot het starten van een eigen ondernemingen, meldt dit dan even, zo kan ik ook mijn steentje bijdragen aan dit forum.

Om verder te gaan op het BTW verhaal is het van belang als starter om het volgende te weten (ik zal het kort houden, ik heb nu geen tijd. Als er hier vragen stel ze dan!):

- Er zijn diverse btw tarieven.
> 19% (hoog): Algemene diensten/producten
> 6%: (laag): 1e levensbehoeften diensten/producten (voedsel, medicijnen, energie)
> 0% (nul-tarief): Leveringen en diensten binnen de EU en vaak ook buiten de EU (heel ingewikkeld)
> Vrijgesteld: Sommige ondernemers die verrichten prestaties die vrijgesteld zijn. Denk hierbij aan scholen, gemeenten, maar ook artsen en verzekeringsmaatschappijen. Misschien relevant: Vakcursussen vallen onder dit tarief. Indien je vrijgestelde prestaties LEVERT dan heb je ook geen recht op BTW aftrek.
> 12 % (auto): Indien je een auto op de zaak hebt staan en je rijdt er prive mee, dan moet je 12% over de bijtelling van de auto aan BTW betalen (ingewikkeld)

- Inkopen en kosten
Je mag alle kosten die je maakt voor de zaak, oftewel voor zakelijke doeleinden meenemen. Het is van belang dat je een bonnetje/factuur vraagt met daarop het BTW. De btw die je hebt betaald noemen we 'voorbelasting'. Alle voorbelasting mag je terugvorderen van de belastingdienst. Een uitzondering: op trein/tramkaartjes staat geen btw bedrag, maar er zit wel 6% btw op.

- Verkopen en omzet
Indien je een verkoop/dienst verricht dat is het verplicht om een factuur op te stellen. Op het factuur staat
> je naam, adres, btw nummer, etc
> omschrijving van de diensten die zijn verricht
> prijsspecificatie
> btw tarief (zie hierboven)
> btw bedrag (indien van toepassing)
> totaal te betalen bedrag door je klant
De factuur moet doorlopend genummerd zijn (2010001, ..., 2010009, etc)

- Aangifte OB (BTW)
Aangifte doe je digitaal en per tijdvak. Het eerste tijdvak begint (bijna) altijd op 1-jan en duurt of 1 maand, 1 kwartaal of 1 jaar. De belastingdienst stelt dit vast. De aangifte en betaling moet voor de laatste dag in de eerste maand van het volgende tijdvak binnen zijn.
Op de aangifte geef je aan:
> omzet (per tarief) en het btw bedrag (per tarief). Dit is het totaal aan btw dat je moet afdragen in het betreffende tijdvak. Je neemt alleen facturen mee met factuurdatum het betreffende tijdsvak
> voorbelasting (5b op het aangifte formulier). Dit is het totaal aan btw van alle inkopen/kosten van het betreffende tijdvak.
> Er staan nog andere regels op het aangifteformulier. Hier ga ik nu niet op in.

Simpel weergegeven: Het verschil tussen de af te dragen btw van je omzet en de terug te vorderen btw van je kosten is het bedrag dat je moet betalen aan de belastingdienst. Het kan ook leiden tot een teruggaaf.

- Kleine ondernemingsregeling.
Indien je op jaarbasis minder dan €1345,- aan BTW verschuldigd bent, dan wordt dit bedrag verminderd tot nul. Alle btw die je dan hebt betaald kan op verzoek terug worden gevorderd. Dit is uit mijn hoofd 5d op het aangifte formulier.
Moet je tussen de €1883 en €1345 aan btw betalen, dan wordt dit verminderd met een x bedrag. De berekening kun je terugvinden op google ^^

BTW is in het egt veel complexer, maar dit is wel waar de meeste ondernemers mee te maken krijgen.

Novell

ps. Is daddy cool alsnog zijn eigen bedrijf begonnen :unsure:
novell
DALF-er

Previous

Return to Financiën & geld verdienen