DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Wat zorgt voor geluk?

Wat zijn je doelen, wat is jou plan. Deel het met ons en we kunnen je erbij helpen om je doelen aan te scherpen of je vragen te beantwoorden.

Wat zorgt voor geluk?

Postby Jos » 30 Jan 2010, 11:44

Wat maakt jou gelukkig? Dat is een vraagstuk die sommigen toch wel bezig houdt op dit forum. We merken dat gedurende onze eigen 'journey' we allemaal nieuwe dingen meemaken. We dachten dat die ene vrouw ons gelukkig zou maken en dat is niet gebeurd. Dan denken we bijv. dat zoveel mogelijk seks ons gelukkig maakt of dat we gelukkig zullen zijn als we die ene baan hebben of die ene reis maken. Dan komen we erachter dat het eigenlijk een pursuit of happiness is, waarin we altijd één stap achter lijken te lopen bij hetgeen wat we denken dat ons nu gelukkig gaat maken.

Het lijkt erop alsof we erachter komen dat geluk vooral in de dingen zitten die we doen en de manier waarop we daarmee omgaan. Dat kan dus al op dit moment, en daarnaast zouden we ons leven zo kunnen inrichten dat dit ons wat makkelijker maakt.

Psycholoog Martin Seligman en de School voor Positieve Psychologen hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar deze zaken en geven aan dat er drie aspecten vooral belangrijk zijn voor ons geluk. Ze moeten vooral in samenwerking gezien worden, niet als enkel afzonderlijke delen.

Plezier, uitdaging en zingeving (hier kun je een mooie cirkel van maken met overlappingen)

Een kleine uitleg

Plezier: onmiddelijk opkomende positieve sensaties; een glas goede wijn, heerlijke maaltijd, vrijen. Deze gevoelens duren meestal niet lang, maar op het moment zelf is het genieten
Uitdaging: hierdoor raken we gestimuleerd. We worden gedwongen in actie te komen. Hoeft op moment zelf niet persee plezierig te zijn maar achteraf kan het voldaan gevoel brengen. 1. Doe iets waar je goed in bent waar je talenten wordne aangesproken. 2. ga over grenzen heen zodat we leren en vaardiger worden. 3. doorzetten, ook al is resultaat twijfelachtig.
Zinvol bezig zijn: levert bijdrage aan iets wat wij waardevol vinden. Onderdeel van groter geheel.

Veel van ons zijn op zoek naar Plezier (Hedonisme). We jagen puur plezier naar, kortetermijn pret maar niet voor langetermijn. Het is een hedonistische tredmolen en kan behoorlijk frusterend zijn. Als iets jeukt en je jezelf krabt, maar dat verdwijnt al snel weer. Ik denk dat een nieuwe auto mij gelukkig maakt, dan heb je nieuwe auto, en dan heb je alweer wat nieuws. Ons verlangen heeft niet per see veel te maken met wat we echt willen dus. Een bewustwording dat dit op zichzelf een tredmolen is waar je op iets langere termijn niet veel aan zult hebben is erg nuttig.

Extase - plezier/uitdaging
We kunnen activiteiten opzoeken die ons zowel plezier opleveren tijdens de taak alswel dat het een uitdaging is (let op: geen stress). Het kost ons dus moeite maar het gaat wel goed. Piano spelen, triatlon lopen, alles waarvan je kunt genieten en ook nog eens je vaardigheden gebruikt. Een kruiswoordpuzzel, een rapport doorspitten of fiks discussieren.

In de ban - een pure uitdaging - wie wil oogsten, moet zaaien
Dit zijn taken die bheoorlijk wat inspanning vergen en we beleven er niet teveel plezier aan. Het kan zijn het repareren van de auto, hond laten inenten enz., echter nadat we de activiteit hebben voltooid voelen we ons goed. We hebben toch een lastige klus geklaard en dat is fijn. Of op werk dat een project lastig gaat, iedereen werkt tegen, het proces is rot, maar uiteindelijk lukt het je toch en dat voelt erg goed (is ook goed voor je zelfvertrouwen).

Liefdadigheid - uitdagend/zinvol
Sommige dingen zijn lastig maar we vinden dat ze gedaan moeten worden omdat het zinvol is. Anderen helpen of aan onze carriere werken. Het kost een hoop moeite en inspanning, maar het draagt wel bij aan iets wat boven het resultaat uitstijgt: schoon water in de derde wereld, een nieuwe carriere, een gezond leven. Mensen die aan liefdadigheid doen blijken gelukkiger dan mensen met een hedonischtische lifestyle.

Plicht - puur zinvol bezig zijn
Enveloppen plakken voor een liefdadigheidsinstelling, een ziek familielid bezoeken, enz. Het is geen uitdaging, niet per see plezier maar wel zinvol. Wederom is het weer onderdeel van een hoger doel waardoor we geloven dat we iets goeds of waardevols doen, en dat maakt ons gelukkiger.

Welkome verantwoordelijkheiden - plezier/zinvol bezig zijn
In dit geval doen we iets wat deel uitmaakt van een hoger doel en vinden we het nog leuk ook. Misschien heben we genoten van dat boek wat we moeten lezen voor ons examen, of hebben onze netwerkinspanningen een scala aan interessante mensen opgelevert. Weinig zaaien, veel oogsten. Ga op zoek naar de zonnige kanten van je plichten.

Genieten - plezier/uitdaging/zinvol bezig zijn
Hier vinden we wss het hoogste en meest bestendige geluk, alle 3 de elementen komen samen.
Dit kan een finale zijn, de eerste nacht, de pitch, als je iemand ten huwelijk vraagt, als je ja zegt. Maar dat hoeft niet altijd, het kan op elk moment opduiken.

Wat kunnen we hier vervolgens mee. Allereerst is het een interessante samenvatting van de verschillende aspecten en combinaties waarvan we dus gelukkig van lijken te worden.

Veel belangrijker is: Hoe relateren deze aspecten in jouw leven? Lijdt je op dit moment vooral een hedonistische levensstijl, of neig je vooral naar één van de aspecten? Kun je meer gebruik maken van de andere twee aspecten en de combinaties tussen allen? Bekijk eens voor je eigen levensstijl hoe dit allemaal terugkomt? Bekijk vervolgens wat je kunt doen in je levensstijl? Je kunt binnen je huidige activiteiten plezier vinden, er een uitdaging van maken en kijken op welke manier het binnen een grotere waardevolle context geplaatst kan worden. Hiernaast kun je specifiek opzoek gaan naar activiteiten die hierin ondersteunen: Let wel, dat kan gauw verward worden met wederom een zoektocht.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ikzelf vond het een leuke gedachtegang :)

Grtz, Jos

Referentie: MindGym, tijd maken
Jos
Lifestyle Coach

Re: Wat zorgt voor geluk?

Postby ricky » 30 Jan 2010, 13:07

ricky
Active DALF-er

Postby markzor » 30 Jan 2010, 14:35

wauw bedankt, wat een super post. Dit verwoord heel helder iets wat al een tijdje bij mij onbewust loopt te sluimeren. Genieten met waarmee je bezig bent & flow, versus jezelf afleiden (zinloos internetten, tv kijken, je gedachten afstompen door het te bestoken met prikkels). Soms obsessieve bezigheden, dat ik iets gedaan moet krijgen of iets per se wil, zonder het me dat écht gelukkig maakt (in de ban?).
markzor
Active DALF-er

Postby Frank » 30 Jan 2010, 21:04

Voor mij zijn geluk en plezier twee totaal verschillende zaken, die toch ook weer in elkaars verlengde liggen.

Geluk bevind zich voor mij op de schaal van ongelukkig tot gelukkig
Op het moment dat ik me verzet tegen het grote nieuws dat ik net hebt gehoord - er is een dierbare overleden - zal ik ongelukkig worden. Dit ongelukkige gevoel komt ook naar boven als ik nog verlang naar iets dat in de toekomst moet komen - die mooie auto of promotie.
Ik merk dat zodra ik al deze verlangens en verzetten laat varen, dat ik een gevoel krijg van geluk.
Dit kan dus nog steeds zijn in een situatie die veel mensen als 'slecht' bestempelen. Zoals het veroorzaken van een klein autoongelukje (true story).
Op andere momenten voel ik me minder gelukkig, als het openen van een set minder goed verloopt. Dan verzet ik me tegen het niet goed openen, wat resulteert in het (tijdelijk) verdwijnen van dat geluksgevoel. Merk op dat als je 'in state' bent, het niet meer uitmaakt of een set goed loopt - mede omdat je je niet verzet tegen een mogelijke flater.

Plezier bevind zich voor mij op de schaal van geluk tot AWESOMENESS
Op het moment dat ik me goed voel, gelukkig bent, dan is het goed mogelijk om plezier te beleven aan de dingen die ik doe. Het uitgaan wordt leuker, ik lach tijdens een spelletje, et cetera.
Als ik op zo'n moment terugdenk aan dat wat 'minder' is gegaan, dan verdwijnt niet alleen het plezier, maar ook een stukje van het geluk.

Als ik plezier aan het beleven bent, en ik laat iets de fundering (geluk) onder dat moment wegnemen, dan verdwijnt ook meteen het plezer.

Ik heb tot nu toe het idee dat het beleven van geluk puur gestuurd wordt door het accepteren/verzetten tegen dingen, of beter gezegd het afwezig zijn van die twee gedachtes. Dit betekent dat ik nu bijna continu gelukkig ben, als een soort fundering van alles wat ik beleef. Echter nog niet zo gelukkig dat ik continu AWESOMENESS aan het schreeuwen ben.
Om me in een situatie nou niet alleen gelukkig te voelen, maar deze ook nog eens als awesomeness te bestempelen, is er meer nodig. En hier komt denk ik de post van Jos weer goed naar voren. Activiteiten ondernemen (uitgaan met vrienden, vrijwilligerswerk, een moeilijke klus op het werk afronden) zijn de dingen die niet alleen gelukkig maken, maar die maken een moment ook nog awesome.

Als voorbeeld nog deze avond. Graag was ik nu naar de 80s 90s party in Rotterdam gegaan. Ik heb er echter voor gekozen om niet een korte nacht en relatief gevaarlijke autorit te ondernemen. Ik had me nu kunnen verzetten tegen het niet mee kunnen beleven van dat feest, dan had ik hier nu ongelukkig op de bank gezeten. In plaats daarvan accepteer ik volledig dat ik die keuze heb gemaakt, en zit nu dus vredig op de bank. Tevens beleef ik nu enig plezier aan het typen van deze post. Maar dit plezier is toch van een ander niveau dan de awesome avond die ik in Rotterdam had kunnen beleven. Ook dat verschil is niet iets dat ik jammer vind, ik verzet me daar niet tegen.
Frank
Contributing DALF-er

Postby Amelia » 31 Jan 2010, 17:52

Geluk is voor mij een prettige loop van omstandigheden.
Als alles een keer meezit en ik zonder al teveel moeite mijn doelen kan bereiken.
Een moment van rust en een balans in energie.
Niet teveel negativiteit in mijn hoofd en weinig stress.
Ik slaap goed en word op tijd wakker, sociale relaties lopen lekker en ik voel me helemaal op mijn gemak.
Wanneer ik me lichamelijk goed voel en ik me goed verbaal kan uiten.
Dat is voor mij ultiem geluk.
Amelia
Active DALF-er

Postby Trendsetter » 01 Feb 2010, 21:13

FrankvandenTillaart wrote:Ik heb tot nu toe het idee dat het beleven van geluk puur gestuurd wordt door het accepteren/verzetten tegen dingen, of beter gezegd het afwezig zijn van die twee gedachtes. Dit betekent dat ik nu bijna continu gelukkig ben, als een soort fundering van alles wat ik beleef. Echter nog niet zo gelukkig dat ik continu AWESOMENESS aan het schreeuwen ben.
Om me in een situatie nou niet alleen gelukkig te voelen, maar deze ook nog eens als awesomeness te bestempelen, is er meer nodig. En hier komt denk ik de post van Jos weer goed naar voren. Activiteiten ondernemen (uitgaan met vrienden, vrijwilligerswerk, een moeilijke klus op het werk afronden) zijn de dingen die niet alleen gelukkig maken, maar die maken een moment ook nog awesome.

Als voorbeeld nog deze avond. Graag was ik nu naar de 80s 90s party in Rotterdam gegaan. Ik heb er echter voor gekozen om niet een korte nacht en relatief gevaarlijke autorit te ondernemen. Ik had me nu kunnen verzetten tegen het niet mee kunnen beleven van dat feest, dan had ik hier nu ongelukkig op de bank gezeten. In plaats daarvan accepteer ik volledig dat ik die keuze heb gemaakt, en zit nu dus vredig op de bank. Tevens beleef ik nu enig plezier aan het typen van deze post. Maar dit plezier is toch van een ander niveau dan de awesome avond die ik in Rotterdam had kunnen beleven. Ook dat verschil is niet iets dat ik jammer vind, ik verzet me daar niet tegen.

Zeer mooi en herkenbaar stuk Frank! Het onderscheid dat jij maak tussen gelukkig voelen en zoals jij noemt awesomeness is denk ik zeer treffend, althans voor mij. Zolang jij jezelf tegen bepaalde dingen die niet awesome zijn of dit in de weg staat verzet, roept dat gevoelens van ongelukkigheid in je op. Ware geluk staat in mijn ogen dan ook redelijk los van externe factoren. Alleen er zijn een aantal dingen die je leven nog een stuk prettiger kunnen maken en je bijvoorbeeld nuttiger doen voelen en je nog meer plezier geven, deze zet Jos goed uiteen in zijn post.
Trendsetter
Active DALF-er

Postby ruud001 » 16 Mar 2010, 20:36

Wellicht is gelukgevoel zo analyseerbaar en stuurbaar als hierboven staat beschreven.

Ik zelf denk dat geluk, en dan echt geluk, iets te maken heeft met redelijke stabiele mensen om je heen, die de kunst verstaan in harmonie te leven met zichzelf en hun omgeving.
Die harmonie vindt je alleen wanneer je elkaars leefwereld eenvoudig kunt begrijpen.

En dat is nu het lastige. In onze samenleving zijn veel echte waarden vervangen door het gelddenken en politiek en commerciëel gewin. Hierdoor is het vertrouwen, mijn ervaring, bij 80 % van de mensen ver te zoeken.
In steden als Den Haag of Amsterdam is die vrijwel verdwenen.

De samenleving is er totaal op ingericht dat jij je leven door ''verlangen'' laat leiden.
Door deze verlangens vrijwel onbereikbaar te maken, kan het bedrijfsleven en de belastingruftige overheid man en paard claimen levenslang 5 dagen per week te werken. Realiseer wel, dat zeer weinigen wanneer ze eerlijk zijn hun baan als werkelijk 'nuttig' of 'noodzakelijk voor hun zelfverwezelijking' kunnen zien.

De werkelijke winnaars zijn de veelverdieners als bedrijfeigenaren en hogere rijksambtenaren.
De rest komt 's-avond veelal te moe thuis, te moe om nog werkelijk in diezelfde mate op iets 'leuks' te kunnen concentreren.

Als slachtoffers van het Pavlof-effect ondergaan de meeste mensen (meer dan ooit) hun geconditioneerde
en voorgekookte bestaan.

Zelf zogenaamde 'avonturen' zijn voorgekookte verassingsloze risicoloze commerciële evenementen. ''Opa, vertel is dat avontuur bij Walt Disney / bij het skieën etc...''.

Ik durf zelf te stellen dat wanneer de meest mensen antwoorden 'gelukkig' te zijn met hun bestaan, dat net zo weinig zegt, als dat één goudvis in een ronde vissekom zou aangeven 'gelukkig' te zijn met zijn bestaan.

Mensen zijn, net als dieren, middels conditionering zo ver af te leiden van hun echte innerlijke gevoelens en drijfveren, dat ze zelfs het besef van geluk hebben verdrongen door iets van ''tja, ik zou het anders ook niet weten hoe het anders moet... '' dat ze waarschijnlijk als ''geluk'' omschrijven...'

Nederlanders die nog ietsje authentieke wellust/levenslust bezitten, zijn in dit meest platgeharkte landje ter wereld ver te zoeken...

Een drie-stappen theorie (wat een typisch symptoom is van een maatschappijk tekort), over hoe gelukkig te zijn, zal je niet verder helpen.

Geluk zit hem niet in héél diep nadenken, maar het is wel een symptoom van deze maatschappij dat heel véél mensen zich gedwongen voelen heel diep na te denken over waar 'geluk' hem nou in zit.

Het geluk is weggevaagd door iets als 24 maal per dag op radio en TV de beursberichten voorgeschoteld krijgen, iets dat 30 jaar geleden onvoorstelbaar was...
Evenzeer wijst een mantra-visie gebaseerd op hoge belastingen de mensen de weg naar het geluk.

Wat dat betreft zitten Nederland gevangen in een soort mangel van onzalige ideaalbeelden, opgedrongen door
mensen die de prijs van hun ideëenop anderen afwentelen.

En dat zal nog wel even zo duren.
ruud001
DALF-er

Postby Teaser » 06 Apr 2010, 12:05

Richard Wiseman heeft daar ook leuke stukjes over. Hij heeft ook een grappig onderzoek gedaan naar 'wat mensen gelukkig maakt', zie ook: http://www.scienceofhappiness.co.uk/

Een aantal dingen die je kunt doen om je happiness te boosten:

- doe aardige dingen voor andere mensen
- lach.. en dan bedoel ik niet 'kijk een grappige film', ik bedoel 'lach'. Door gewoon al te lachen voel je je beter
- denk aan positieve gebeurtenissen van de dag ervoor (deze zou het beste werken)

Nog eentje die niet in het experiment naar voren komt: don't buy gadget, buy experiences. Ga maar na: wat voelt beter.. dat je een pc gekocht hebt of die mooie vakantie van vorige zomer?
Teaser
Active DALF-er

Postby krazj » 22 Apr 2010, 19:37

Misschien dat ik nu raar over kom, maar ...

Geluk is maar een woord, het is iets wat je van nature bent(kijk naar kinderen, die zijn altijd gelukkig, dieren ook) of noem het niet echt gelukkig...

Is geluk niet iets wat een gecreëerd is om naar te streven vanuit de maatschapij? Je hoort zovaak, 'ik ben gelukkig, want '30 redenen'.

Ben je gelukkig vanuit jezelf? En is het delen van liefde iets wat daaruit volgt? Je deelt graag liefde met andere mensen? Wat ik veel lees, is dat je gelukkig wordt door het delen van liefde, maar is het niet het gevolg van 'gelukkig zijn'. ?

Van de week moest ik een nieuwe auto zoeken, ik dacht bij mezelf, waarom is zo'n BMW nou zo mooi? Waarom nou echt? Eigenlijk is het toch alleen maar een stuk ijzer op 4 wielen? Vind ik het mooi? Of heeft mijn omgeving het mij mooi laten vinden ?" Zou iemand 100 jaar geleden een BMW ook mooier vinden dan een oude auto?
krazj
Contributing DALF-er

Postby Jos » 22 Apr 2010, 21:24

krazj wrote:Misschien dat ik nu raar over kom, maar ...

Geluk is maar een woord, het is iets wat je van nature bent(kijk naar kinderen, die zijn altijd gelukkig, dieren ook) of noem het niet echt gelukkig...

(dit komt misschien wat hard over)
Het is absolute onzin dat kinderen en dieren altijd gelukkig zijn (of hoe je het ook wilt noemen). ECHT TOTALE onzin? Hoe kom je daarbij? Ook kinderen en dieren hebben een scale aan emoties waardoor ze geprikkeld worden. Het verschil zit hem in een stuk 'bewustzijn' van de emoties. Dat is iets heel anders.

Is geluk niet iets wat een gecreëerd is om naar te streven vanuit de maatschapij? Je hoort zovaak, 'ik ben gelukkig, want '30 redenen'.

Ben je gelukkig vanuit jezelf? En is het delen van liefde iets wat daaruit volgt? Je deelt graag liefde met andere mensen? Wat ik veel lees, is dat je gelukkig wordt door het delen van liefde, maar is het niet het gevolg van 'gelukkig zijn'. ?

Van de week moest ik een nieuwe auto zoeken, ik dacht bij mezelf, waarom is zo'n BMW nou zo mooi? Waarom nou echt? Eigenlijk is het toch alleen maar een stuk ijzer op 4 wielen? Vind ik het mooi? Of heeft mijn omgeving het mij mooi laten vinden ?" Zou iemand 100 jaar geleden een BMW ook mooier vinden dan een oude auto?

Een leuk boek om te lezen is "the pursuit of happiness'. En ik denk dat dit is wat je bedoeld. De zoektocht naar geluk [als x dan y]. Dat is altijd een stapje achterlopen op de feiten, en dus niet gelukkig kunnen zijn. Goed punt dat je geeft is dus te kijken naar nu. Je zou tegen jezelf kunnen zeggen "ik kan me nu goed voelen, zonder reden". Dat is een goed streven.

Hiernaast moeten we niet vergeten dat we gedreven worden door een scala aan basis emoties en secundaire emoties (iets voor psychologie studenten ;)). Door de manier waarop je jouw leven inricht, je gedachtegangen en overige stimulansen (intern en extern)(oa. wat ik in mijn originele post beschreven heb) bepalen of jij je goed voelt of niet. Je zou kunnen zeggen dat als het positieve gedeelte hierin domineert, over een langere tijd, je gelukkig bent. Hierin past ook "het omgaan met negatieve gevoelens op een positieve manier).

Hiernaast blijkt het toch te zijn dat 'geluk' voor een deel genetisch bepaald is en we dus een bandbreedte hebben in wat we kunnen beinvloeden aan ons geluk.

Ik hoop nog wat extra toelichting te kunnen hebben gegeven.

- Jos
Jos
Lifestyle Coach

Next

Return to Doelen / Gameplan