DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

Doelen for Dummies

Wat zijn je doelen, wat is jou plan. Deel het met ons en we kunnen je erbij helpen om je doelen aan te scherpen of je vragen te beantwoorden.

Doelen for Dummies

Postby Daddy Cool » 23 Feb 2009, 10:57

Ik merk dat veel mensen graag hun doelen willen opschrijven om hiermee meer aan de slag te gaan. Echter is het niet zo makkelijk als het lijkt. En voordat doelen motiverend & duidelijk zijn moet er heel wat gedaan worden met je doelen. Er zijn ook veel dingen die misschien niet nodig zijn, maar zeker wel aan te raden om te gebruiken. Dit kan je namelijk gebruiken om deze doelen nog meer motiverend te maken.

Het is ook de bedoeling dat deze How to Guide geupdate blijft worden met nieuwe ideeën of visies. Als je dus zelf ook ideeën heb om jou doelen document beter te maken? Deel het

Dreamer vs Realist
Het is lonend om je doelen in 2 delen te verdelen. Het 1e deel in een dromend deel, iets waarin je situatie perfect is, hetgeen wat je uiteindelijk "begeert". In het 2e deel van je doel zal je concrete actiepunten neer moeten zetten(Dit is niet altijd zo uitgebreid als het klinkt, en dat zou in 1 a 2 zinnen kunnen) bij voorkeur SMART

Externe Invloeden
Probeer in jou doel zoveel mogelijk externe invloeden weg te laten. Dit verkleint de kans dat je iets niet haalt. Zo is een slecht doel bijvoorbeeld: "Ik wil winnen van Jan in een wielrenwedstrijd". Als Jan net iets beter is dan jij bent, heb je je doel niet behaalt. Maar misschien heb je het wel hartstikke goed gedaan. Want ben je 1000 plaatsen gestegen op de wereldranglijst. Een beter doel zou dan zijn: "Ik wil 50km kunnen rijden in een tijd van een uur". Dit hangt namelijk niet af van de progressie van andere mensen.

Zorg er dus voor dat zo min mogelijk externe factoren je doel kunnen beïnvloeden. Het liefst geen enkele, maar dat is niet altijd mogelijk.

SMART
Waarschijnlijk heb je dit al heel vaak gehoord van een leraar o.i.d. en komt het onderhand je strot uit. SMART staat voor specifiek - meetbaar - acceptabel - realistisch - tijdsgebonden.

Zorg ervoor dat je doel specifiek is. Waar gaat het over? Wat wil je precies behalen, is dat echt wat je wil?

Je doel moet ook meetbaar zijn. Stel jezelf de vraag, kan ik duidelijk checken of ik dit doel gehaald heb of niet. Zoniet? dan zijn er 2 oplossingen, maak het duidelijk door duidelijker taalgebruik of een beknoptere beschrijving. Kan dit niet? verdeel je doel dan in subdoelen.

Acceptabel. Zorg ervoor dat jij tevreden bent als je dit doel behaalt. Als dat niet zo is, dan heb je een verkeerd doel gekozen, of dan moet je het duidelijker omschrijven.

Met het realistische doel ben ik het niet geheel eens. Je mag zeker dromen, en het is dan ook zeer belangrijk dat je doelen op je lijst zet die eigenlijk helemaal niet realistisch zijn, dit blijft je motiveren om door te gaan voor dit doel.

GEEF JEZELF EEN TIJDSLIMIET! Het liefst een datum wanneer je dit gehaald moet hebben. Dit motiveert het meest om achter dit doel aan te gaan. Als dat niet kan, noem een periode en pas dit aan wanneer het duidelijker word wanneer je dat kan halen.

Titel
Geef je doel een titel. Het is heel simpel als jij je doel een titel geeft kan je er makkelijker over praten, en dat motiveerd.

Beloning
Het is extreem belangrijk dat je jezelf beloont als je een doel gehaald hebt. Ontdek zelf eerst hoe je beloont wil worden. Ik vind het zetten van een groen vinkje zelf erg bevredigend, en ik ben ook zeer blij als ik weer een groen vinkje heb gezet. Kijk HIER voor meer informatie.

Straf jezelf ook als je iets niet haalt. Zet een rood kruisje of straf jezelf op een manier waarvan jij denk dat die effectief is.

Visualisatie
Maak je document mooi op. Zorg ervoor dat het aantrekkelijk is naar te kijken, ook voor andere mensen. Zoek plaatjes die JOU motiveren en gebruik die.

Inleiding
Maak het document inzichtelijker voor andere mensen. Plaats er een inleiding in. Zodat mensen die dit lezen weten waarom je dat doet. Zodat ze je makkelijker kunnen helpen. Ook mensen die jou moeten helpen met het behalen van deze doelen (Vrienden waarmee je wil gaan reizen bijvoorbeeld) zullen dit document wellicht lezen, en kunnen jou dan daarmee helpen.
Daddy Cool
Approach Coach

Re: Doelen for Dummies

Postby Jeroen » 23 Feb 2009, 11:58

Goede post Danny,

FSIDONTKNOW, misschien kun je wat toevoegen over doelen binnen je bereik leggen en kleine stappen maken ;).

- Jeroen
Jeroen
Lifestyle Coach

Postby Vaners » 23 Feb 2009, 14:20

Zeer goede post! Gaat mij zeer zeker helpen om mijn doelen goed op te schrijven. :ugeek:
Vaners
DALF-er

Postby Raven » 23 Feb 2009, 16:51

Ik wil even terugkoppelen op het SMART.

Ik sta niet achter die acroniemmen. Het lijkt me altijd teveel toeval als jij de perfecte manier opschijft om doelen te maken dat je dan op SMART uitkomt.

Het is niet alleen de afkorting, maar dat hele SMART licht me niet lekker.
Ik zal een voorbeeld geven waarom.

Niet smart doel:
Wij willen al onze concurrentie uitschakelen door klanten van de concurrenten over te nemen.

Dit doel is niet tijdsgebonden noch realistisch. Toch kan je een marketingafdeling aan het werk zetten met dit als doel. Het doel hoeft namelijk niet geheel behaald te worden om de winstmaximalisatie ver bevorderen.

Er is geen enkel onderzoek dat er een verband is tussen het gebruik van SMART en de mate van succes van mensen.

Meer argumenten tegen smartgebruik: http://www.markensteijn.com/smart.htm

Mijn advies voor het maken van je doelen. Is het doel verdelen in 2 dingen, een richting en acties.
1. Schrijf hoe je iets het liefst zou willen (hoe het zou zijn als het perfect is).
2. Schrijf op wat je precies gaat doen om dit te bereiken (de concrete acties die je gaat uitvoeren).

Voorbeeld:
Ik wil supergoed worden op de gitaar, ik wil zo goed zijn dat ik een avondvullend programma kan spelen op het niveau van een concertgitarist

Ik ga elke dag 2 uur oefenen en ik neem 1x per week gitaarles van 30 minuten.

Gr,
Raven
Raven
Active DALF-er

Postby Daddy Cool » 23 Feb 2009, 17:11

Mooie toevoeging Raven. ik ben het eens met dit stuk
1. Schrijf hoe je iets het liefst zou willen (hoe het zou zijn als het perfect is).
2. Schrijf op wat je precies gaat doen om dit te bereiken (de concrete acties die je gaat uitvoeren).

Dit zijn 2 hele belangrijke dingen die ik zelf ook gebruik. Echter denk ik dat het 2e deel van je wel SMART moet zijn. dit om concrete actiepunten op te stellen. Zonder concrete actiepunten heb je geen motivator om op de korte termijn iets te ondernemen in mijn ogen.

Verder denk ik dat je hier iets door elkaar haalt.
Niet smart doel:
Wij willen al onze concurrentie uitschakelen door klanten van de concurrenten over te nemen.

Dit is de visie van het bedrijf, en niet hetgeen waarmee de mensen de winkel ingestuurd worden. Sowieso denk ik dat het een heel slechte visie is. Verder staat dit los van hetgeen waar wij als PERSONEN mee bezig zijn.

Wij zullen niet beter willen worden dan iemand anders. Want dan bestaat er een reële kans dat je je doel niet haalt. En een rood kruisje is niet iets wat we willen, maar we willen een groen vinkje.
Daddy Cool
Approach Coach

Postby Jos » 23 Feb 2009, 18:42

Erg interessante post jongens. Ik ga hier binnenkort ook meer aan toevoegen. Voor nu wil ik even mijn gedachtes weergeven dat ik denk dat SMART niet als een wereldprobleem oplossingstool voor doelen moet worden gezien. Het is enkel één van de tools welke JOU kunnen ondersteunen om je doel te bereiken. Voor jezelf kun je kijken welke tool(s) het beste werken. So what als een academisch onderzoek zegt dat het niet 'zou' werken. Werkt het voor jou wel, that's great! Duidelijk is wel dat voor veel mensen geld dat als ze goed over hun doel nagedacht hebben en dat doel duidelijker hebben (oa. door SMART of iets vergelijkbaars te gebruiken), dat ze vaker hun doel halen.
Andere aspecten die je kunt gebruiken is om eens naar je waarden te kijken. Je waarden zijn een diepe drijvende kracht achter veel acties die je wel of niet uitvoert in het dagelijks leven. Je kunt dan ook je waarden gebruiken om stimulans en extra kracht te geven aan de doelen die je wilt bereiken.

Ik ga bijvoorbeeld reizen einde van het jaar. Eén van de waarden die daarbij hoort is "groei", naast anderen. Groei is voor mij één van mijn kernwaardes waar ik naar leef. Je kunt je voorstellen wat voor extra kracht dit aan dit specifieke doel geeft.

Thats for now. Ik zie graag meer gedachtes van verschillende mensen. Goed topic Danny

Gr
Jos
Jos
Lifestyle Coach

Postby fsidontknow » 23 Feb 2009, 20:00

Dit is zeker een topic waar ik veel informatie uit wil halen. Doelen stellen voor mezelf vind ik erg belangrijk en ook erg moeilijk.

De volgende punten vind ik belangrijk aan het stellen van een doel
1)dat het iets is wat JIJ wilt (dus niet om indruk te maken op iemand anders of omdat het moet van iemand anders) Dit is ook al genoemd in het successen topic en zal er niet heel veel op in gaan(voor meer info kan je naar viewtopic.php?f=62&t=370&st=0&sk=t&sd=a gaan).
2)dat het doel haalbaar is doormiddel van subdoelen
Het is belangrijk dat het doel niet alleen staand is. Welke stappen zijn nodig om deze grote doel te behalen? Meer hierover verder in mijn post.
3)dat het doel niet ligt bij een externe factor
Doelen die binnen je macht liggen, die zijn belangrijk! Iemand die probeert en trots is op zijn poging is altijd succesvol. Iemand die niet beïnvloedbare doelen nastreeft heeft heel wisselvallige emoties.(gejat van Jeroen :D)
4)dat het doel jou verder helpt naar een volgend stadium
Nadat je het doel hebt gehaald. Wat nu? Dan komt er een nog hogere doel te voorschijn! Sta wel stil en wees trots wanneer je een doel hebt gehaald. Wanneer je elke keer je doel gaat verzetten zal je nooit je successen zien
5)dat het doel goed definieerbaar is en duidelijk kan worden gezien of het is gehaald(al eerder genoemd)

Ik denk dat in deze thread gefocust word op het verkeerde punt. Je kan een doel zo hoog stellen als je zelf wil de een zou je makkelijker halen dan een ander. Echter is het belangrijkste welke stappen je gaat ondernemen om die doelen te behalen. En deze stappen ook al zijn ze nog zo klein te zien als successen. Waardoor je positief blijft en progressie gaat zien. Baby steps, baby steps, baby steps.

Ik zal een voorbeeld geven uit eigen ervaring. Ik wilde een meisje zoenen. Dat was mijn doel. Ik liep op een meisje af(wat nieuw voor me was) begon te praten, had een super leuk gesprek. Gesprek werd op een of andere manier afgekapt en ik dacht bij mezelf, hoe ging dat? Uhm wel goed, maar we hebben niet gezoend. Ik heb gefaald! Wat een negatieve gedachten gang creëerde en ik al snel op zou houden met het nastreven van mijn doel. Maar als ik mijn doel in stappen had onderverdeeld had ik gezien dat dit een super groot succes was. Een meisje zoenen kan je zover onderverdelen als je wil. Op een plek komen waar meisjes zijn/meisjes aankijken/dichtbij staan/aanspreken/gesprek initialiseren/goede lichaamshouding gebruiken/achter komen of je haar leuk vind/voor jezelf bepalen of je haar leuk vind/aanraken/gaan voor de zoen enz enz enz. Als ik dat had gedaan had ik zoveel successen gehad, kon ik trots op mezelf zijn! Super goed had ik het dan gedaan. En zou ik het weer willen doen! Kleine succesjes heb je nodig om bij een groot succes te komen, maar dit betekend niet dat ze minder belangrijk zijn. Ik zou zeggen dat die kleine stapjes juist belangrijker zijn, omdat die je de mogelijkheid geven om die succes te halen die jij wil.

Om nog een voorbeeld te geven van baby steps. Ik had het doel om elke dag te lezen. Dit lukt niet in het begin en werd snel moe na een paar woorden te lezen. Dit proces kan je ook heel ver onderverdelen. Eerst boek pakken/in het boek kijken/eerste woorden lezen/lezen tot je niet meer kan/1blz lezen/5min lezen/10min lezen enz. Doordat je iets elke dag doet en elke dag meer doet. En hier ook bewust mee bezig bent heb ik het vertrouwen erin dat je overal goed in kan worden.

Ten slotte:
Raven wrote:Niet smart doel:

Dit vind ik geen goed doel. Je kijkt naar externe factoren of jou doel behaald is. Wanneer iemand een bedrijf opstart die een concurrent van jou kan zijn is je doel ineens niet meer behaald terwijl je dit zelf niet in de hand hebt.
fsidontknow
DutchALF Team

Postby Jos » 23 Feb 2009, 20:10

Ik herinner me opeens een quote

"What is the difference between millionaires and billionaires?"

-
"Milionaires check their goals once a day, billionaires multiple times a day"

Er is zoveel resultaat geboekt door je focus te zetten absoluut op je doelen en daarvanuit gaan werken. Deze quote is voor mijzelf zoveel waard. So simple, en toch zo krachtig.
Jos
Lifestyle Coach

Postby Daddy Cool » 23 Feb 2009, 21:18

fsidontknow wrote:Ik denk dat in deze thread gefocust word op het verkeerde punt. Je kan een doel zo hoog stellen als je zelf wil de een zou je makkelijker halen dan een ander. Echter is het belangrijkste welke stappen je gaat ondernemen om die doelen te behalen. En deze stappen ook al zijn ze nog zo klein te zien als successen. Waardoor je positief blijft en progressie gaat zien. Baby steps, baby steps, baby steps.

Mooie post

Maar waarom word er in deze thread gefocust op iets verkeerds :?
Dat staat toch ook in de 1e post? Dat die concrete actiepunten belangrijk zijn, en als het te groot is dat je het onderverdeelt in kleinere doelen.
Daddy Cool
Approach Coach

Postby Raven » 23 Feb 2009, 21:47

fsidontknow wrote:Dit vind ik geen goed doel. Je kijkt naar externe factoren of jou doel behaald is. Wanneer iemand een bedrijf opstart die een concurrent van jou kan zijn is je doel ineens niet meer behaald terwijl je dit zelf niet in de hand hebt.

Bijna elk doel heeft externe factoren.
Als je een bedrijf opstart is 1 van de doelen winst maken. Je wilt niet zelf je enige klant zijn.

Elk doel heeft externe factoren. De snelheid waarin je afvalt als je sport en gezond eet heb je ook niet in de hand. Of de snelheid waarmee je iets leert als je 3 uur per dag serieus oefent.

Dit zijn 2 hele belangrijke dingen die ik zelf ook gebruik. Echter denk ik dat het 2e deel van je wel SMART moet zijn. dit om concrete actiepunten op te stellen. Zonder concrete actiepunten heb je geen motivator om op de korte termijn iets te ondernemen in mijn ogen.

De klopt. Alleen een typisch SMART doel is "Ik wil in 6 maanden 10 kilo verliezen" of "Ik wil binnen een jaar mijn winst verdubbelen" vandaar dat ik het anders verwoord.

Ik bedoel met concrete acties iets van "Ik ga 3x in de week 6 kilometer hardlopen en ik eet geen fastfood" of "Ik ga elke dag pro-actief 2 klanten per dag opbellen met voorstellen om de service uit te breiden" (dit is bijna geheel smart behalve dat het niet tijdsgebonden hoeft te zijn).

Hier komt dus ook wat fsidontknow zegt in voor. Geen externe invloeden.

Dit is de visie van het bedrijf

"concurrentie uitschakelen" is een doel en niet een visie.
Visie = Wijze van zien of waarnemen (van dalen)

Het is enkel één van de tools welke JOU kunnen ondersteunen om je doel te bereiken. Voor jezelf kun je kijken welke tool(s) het beste werken.

Hier ben ik 100% mee eens.

Het probleem met SMART (en daarom ga ik er zo vel tegenin) is dat het gebruiken van SMART vaak wordt opgelegd of gepresenteerd als de enige goede manier om doelen te maken.
Als je iemand beïnvloed hoe iemand doelen maakt je een grote verantwoordelijkheid neemt. De doelen bepalen namelijk in grote mate iemands acties en dat heeft weer invloed op het resultaat en ook invloed op het ervaren geluk van een individu etc.
Als je dan een model als SMART oplegt aan mensen die zich er helemaal niet in kunnen vinden en dan ze dwingt ermee te werken vind ik dat heel kwalijk. (dit bedoel ik niet tegen iemand hier hoor, dit zijn frustraties die ik ergens anders heb opgelopen. Gelukkig heb ik mijn lerares al overtuigt om SMART als vereiste uit de studieopdracht te schappen :)).

Kusjes,
Raven
Raven
Active DALF-er

Next

Return to Doelen / Gameplan