Barrieres, het wordt weinig besproken, maar hebben veel invloed.

Een barriere is iets wat je tegenhoudt iets te doen. Een voorbeeld van aan barriere is gezond eten omdat je dan naar de supermarkt moet. Of gezond eten omdat een broodje pindakaas sneller is gemaakt dat een broodje sla. Barrieres hebben veel meer invloed dat je denkt. Een klein verschil in "toegankelijkheid" kan zorgen dat je iets wel of niet doet.
Iedereen heeft barrieres, barrieres kunnen worden gebruikt om je te helpen, of ze kunnen per ongelijk er zijn, en je tegenhouden.
Sinds een week heb ik de volgende barriere, namelijk het programma: stay focused, dit is een add-on voor chrome (zoiets als internet explorer), die bepaalde website blokkeert als ik meer dan 10 minuten er achter heb gezeten per dag. Eerst dacht ik: wat een onzin... Maar toen ging ik na: hoe vaak check ik websites als hyves, dumpert, nu.nl, engadget etc als ik eigenlijk kan/moet werken. Nog erger, hoe vaak doe ik dit niet als ik veel leukere dingen kan doen, zoals even een vriend opzoeken, sporten of de stad in? Het is echter veel makkelijker om je hand 5 cm te verplaatsen en eenmalig te klikken en je hebt weer iets te doen (internetten). De eerste keer dat stay focused "mijn websites weg nam", ging niet zonder gescheld, @#&$*!!! Eerst probeerde ik verwoed de website uit mijn "geblokeerde website lijst" te halen, maar dat mag niet als je het limiet hebt overschreden. Vervolgens probeerde ik het limiet te verhogen, maar het programma maakte me vervolgens belachelijk... Thanks... Waarom NU, ik was net iets HEEEL belangrijks aan het lezen. Eenmaal bedaard ongeveer 1 seconde later, bedacht ik me dat dit juist heel goed was en dat een artikel van engadget niet echt belangrijk was.... Ik heb vervolgens een vriend op gebeld en we hebben samen biertje gedronken... Zalig...
Barrieres kunnen je dus helpen, maar ook tegen houden, enkele veel voorkomende "slechte" barrières:- Appel die je moet snijden, waardoor je de snicker pakt...
- Niet weten waar je moet beginnen met een taak, waardoor je hem uitstelt.
- Makkelijker om te internetten dan om te werken.
- Geen beltegoed waardoor je niet makkelijk kunt afspreken met vrienden
- Sportschool ver weg, en alleen gaan voelt niet goed, dubbele barriere. (omkeren door samen met iemand te gaan sporten, dan heb je een barriere om NIET te gaan).
- Geen barriere: Pinpas mee tijdens stappen (tjaa.....), pinpas thuislaten en maar 20 euro meenemen.
- Sport kleding niet klaar liggen, waardoor je ze eerst moet zoeken voor je kan joggen...
Helpende barrieres:- Pinpas invriezen in een blok ijs (moet je wachten tot het ontdooit is zodat je geen impuls aankomen kunt doen)
- Snackbar die ver weg is.
- Bel limiet op je abbonement/telefoon zetten...
- Een vriend je laten straffen (bijv zijn kamer opruimen) als je je doel niet haalt (
http://www.dutchalf.nl/post10103.html?hilit=concequentie#p10103)
- Begin van de week boodschappen doen voor meerdere dagen, zodat je makkelijker goed kan eten. Goed eten in huis, geen slecht eten in huis..
Mij helpen deze dingen heel erg, ik doe het pas kort, dus weet niet hoe dit op lange termijn werkt. Er zijn nog 100 andere te bedenken, misschien kunnen we elkaar helpen door jou ideeën toe te voegen? Hoop dat jullie hier ook iets aan hebben.
- Jeroen