DutchALF

Beste Gebruiker,

Welkom of DutchALF. Het grootste en meest actieve forum in Nederland op het gebied van Sociale relaties, lifestyle en versieren. Veel mensen hebben zich al geregistreerd. Om alle fora te zien (zoals het forum over sociale relaties en versieren) en te kunnen posten zul je jezelf moeten registreren. Na registratie zie je het Nieuws & Introductie forum.

Om nu toegang te krijgen tot het
Attraction gedeelte van het forum dien je EERST jezelf te introduceren. Pas nadat we je introductie gelezen hebben krijg je toegang tot het Attraction gedeelte.

Dit omdat het voor iedereen beter is als mensen een degelijke introductie gedaan hebben en elkaar kennen. Het attraction forum focussed zich op het verleiden van de andere sekse en praktijk workshops. Dit forum wordt gezien als de basis tot je verbetering op het gebied van jouw attraction!

AYN RAND - THE FOUNTAINHEAD review

Dit is de plek voor reviews, discussies over fictie of andere literatuur.

AYN RAND - THE FOUNTAINHEAD review

Postby fsidontknow » 11 Feb 2009, 09:54

Ayn Rand - The Fountainhead(ENG) / De eeuwige bron(NL)

Een aantal forum members hebben me al horen praten over dit boek. Ik heb dit boek gister in het Engels uit gelezen. En wil nog een poging doen om jullie te adviseren om dit boek te lezen! Door middel van een review. Het boek is erg gerelateerd aan deze community. De onderliggende berichten zijn dan ook wees jezelf en hou je aan je eigen waardes. De relevantie is erg terug te koppelen op interne en externe factoren. Iets wat ik zelf super belangrijk vind.

Het verhaal speelt zich af rond 1925 en het gaat over reason, egoism, objectism, realism en trouw te zijn aan jezelf.

Het begin van het verhaal gaat over Peter Keating en Howard Roark. Beiden zijn architecten in opleiding. Keating is de beste van de school, iedereen mag hem en kijkt tegen hem op. Hij gebruikt een methode om de leraren(en latere klanten) precies te geven wat zij willen. Daarin raadpleegt hij hun favoriete gebouwen en interesses om zo aan een goed ontwerp te komen. Keating beland dan ook snel in een van de grootste architecten bureaus. En is erg succesvol. Echter kan je zeggen dat zijn werk eigenlijk iemand anders zijn werk is, maar dan veranderd aan de nieuwe klant zijn wensen. Hij twijfelt erg aan zichzelf en weet niet zeker of hij wel die goede architect is, wat iedereen denkt. Hij beschikt niet over een eigen mening.

Howard Roark is het tegen over gestelde van Keating. Roark wordt van de architecten opleiding afgeschopt en gaat werken bij een afgeschreven architect. Roark is niet populair, arm en maar een paar mensen mogen hem. Roark houdt wel zijn eigen ideeën na. Hij bepaalt zelf hoe het gebouw er uit komt te zien als een klant hem raadpleegt. Is de klant het niet eens met het ontwerp en wil een kleine verandering aanbrengen dan wijst Roark hem de deur, zoek maar iemand anders. Roark weet wat hij wil en is niet beïnvloedbaar door externe factoren, zoals de media. Roark leeft in zijn eigen realiteit.

In het loop van het boek komen ook nog andere personages aan bod die erg interessant zijn. Maar ik wil niet te veel verklappen. Zelf is er een quote uit het boek dat ik erg mooi vind. Het is aan het begin van het boek. Keating heeft net zijn opleiding af gemaakt en aangezien hij de beste van de klas is krijgt hij een verdere opleiding aangeboden, maar een groot architecten bureau heeft hem ook een baan aangeboden en hij weet niet wat hij moet kiezen. Hij raadpleegt Roark om hulp;

Keating; "It’s about my scholarship. The Paris prize I got."
Roark;"Yes?"

"It’s for four years. But, on the other hand, Guy Francon offered me a job with him some time ago. Today he said it’s still open. And I don’t know which to take."

Roark looked at him; Roark’s fingers moved in slow rotation, beating against the steps. "If you want my advice, Peter," he said at last, "you’ve made a mistake already. By asking me. By asking anyone. Never ask people. Not about your work. Don’t you know what you want? How can you stand it, not to know?"

"You see, that’s what I admire about you, Howard. You always know."

"Drop the compliments."

"But I mean it. How do you always manage to decide?"

"How can you let others decide for you?"
fsidontknow
DutchALF Team

Re: AYN RAND - THE FOUNTAINHEAD review

Postby Stephan » 11 Feb 2009, 11:13

Klinkt als een goed boek. Volgens mij is het recent ook verfilmd. De synopsis komt me heel bekend voor iig.
Stephan
DutchALF Team

Postby fsidontknow » 11 Feb 2009, 12:06

The Fountainhead is zeker een goed boek! Ik wist nog niet dat er een verfilming was, bedankt voor de tip! Ik ben deze nu aan het downloaden en ga hem zeker checken. Vandaag heb ik een nieuw boek gehaald genaamd Atlas Shrugged van dezelfde schrijver(ook weer in het Engels), 9euro voor 1000+ pagina's. Ben benieuwd.
fsidontknow
DutchALF Team

Postby Stephan » 11 Feb 2009, 15:01

Heel raar. Ik dacht dat er recent nog een film van was gemaakt, maar de enige film die op heel het internet te vinden is, werd al in 1949 uitgebracht
Stephan
DutchALF Team

Postby Liquidfire » 14 Feb 2009, 17:22

Ik ben Atlas Shrugged aan het lezen nu.

Ook erg goed, kan niet wachten tot-dat de film er ook is.... Angelina Jolie gaat er waarschijnlijk in schitteren. En als ik het nu lees, dan zou het wel eens een oscar rol kunnen zijn(Het boek is gewoon goed)
Liquidfire
DALF-er

Return to Boeken